يك كارشناس برنامه‌ريزي فرهنگي و گردشگري: تأخير در اعلام آمار گردشگران ورودي در اسفند 88 توسط گمرك چه معني دارد؟

يك كارشناس برنامه‌ريزي فرهنگي و گردشگري گفت: گمرك در شرايطي كه هنوز آمار مسافران ورودي در اسفند‌ماه سال گذشته را اعلام نكرده، آمار ورود مسافران در سه‌ماه نخست امسال را در سايت خود قرار داده است و معلوم نيست براي اين كار چه دليلي دارد.

اردشير اروجي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: اگر گمرك آمار ورود مسافران در اسفند‌ماه سال گذشته را ارائه مي‌كرد، امكان بررسي آمار و رشد گردشگري در يك‌سال گذشته و مقايسه‌ي آن با سال 1387 وجود داشت؛ اما اين اتفاق پس از گذشت شش‌ماه از پايان سال 1388 هنوز رخ نداده است و به‌نظر مي‌رسد، اين موضوع براي كسي هم مهم نيست.

او با طرح اين موضوع كه چگونه گمرك، آمار يك مقطع حساس را نمي‌دهد، اما آمار سال بعد را اعلام مي‌كند و كسي هم دليل اين موضوع را از گمرك نمي‌پرسد يا انتقادي به آن وارد نمي‌كند، ادامه داد: وقتي آمار سال پيش را به‌طور كامل نداريم و نمي‌توانيم رشد گردشگري را در سال گذشته بررسي كنيم، آمار سه‌ماه نخست امسال را براي چه مي‌خواهيم و به چه كارمان مي‌آيد؟!

وي افزود: اگر از ديدگاه مسؤولان گمرك هنوز آمار جمعي اسفندماه سال 1388 آماده نشده است، پس چگونه آمار سه‌ماه نخست امسال را آماده كرده و در سايت قرار داده‌اند؟

اين كارشناس برنامه‌ريزي فرهنگي و گردشگري با بيان اين‌كه گمرك تنها مرجع آماري است كه مستمر آمار ورود مسافران را به كشور اعلام مي‌كند، اظهار كرد: آمار اين مجموعه معمولا هر سه‌ماه يك‌بار اعلام مي‌شود؛ ولي اكنون در اعلام آمار يك مقطع زماني تأخير ايجاد شده است. اگر آن‌ها واقعا آمار را دارند بايد روي سايت قرار دهند تا در دسترس عموم قرار گيرد، چون فقط در آن صورت قابل استناد است.

به گفته‌ي اروجي، منابع آماري ديگري وجود دارند كه مي‌توان آمار گردشگري را از آن‌ها استخراج كرد؛ اما گمرك تنها مجموعه‌اي است كه به‌صورت مستمر هر سه‌ماه يك‌بار اين آمار را در سايت خود قرار مي‌دهد. اگرچه مشكلاتي دارد؛ اما به‌راحتي مي‌توان آمار گردشگران را از مسافران جدا كرد.

او نيروي انتظامي را يك منبع آمارگيري ديگر دانست و بيان كرد: نيروي انتظامي معمولا آمار خود را عمومي اعلام نمي‌كند و آن‌ها را محرمانه در اختيار دستگاه‌هاي متقاضي قرار مي‌دهد كه پس از مدتي به عموم اعلام مي‌شود. البته در آمار نيرو‌ي انتظامي تردد‌هاي مرزي يك‌روزه لحاظ مي‌شوند كه براي استخراج آمار گردشگري چندان قابل استناد نيستند. علاوه بر اين، آمار مستمر در اختيار كارشناسان قرار نمي‌گيرد.

وي ادامه داد: اداره كل اتباع خارجي وزارت امور خارجه مرجع ديگري براي استخراج آمار گردشگران ورودي به كشور است. آن‌ها معمولا آمار افرادي را كه رواديد ايران گرفته‌اند، در اختيار دارند؛ اما امكان دارد افرادي رواديد دريافت كنند، ولي به ايران سفر نكنند. ضمن اين‌كه جمع‌بندي آمار آن‌ها بسيار زمان‌بر است و مستمر هم نيست.

اين كارشناس برنامه‌ريزي فرهنگي و گردشگري گفت: نمونه‌گيري نيز شيوه‌ي ديگري براي استخراج آمار است. در گذشته به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پيشنهاد شد تا هر سه‌ماه يك‌بار نمونه‌گيري انجام دهد. اگر اكنون آن‌ها معتقدند اين كار انجام مي‌شود، بايد نمونه‌گيري‌هاي خود را در سايتي قرار دهند، چون در اين صورت تغيير در آمار كم‌تر پيش مي‌آيد.

وي تأكيد كرد: آماري قابل اعتماد است كه روي سايت قرار گيرد و در معرض ديد عموم باشد.

اروجي اظهار كرد: آمارگيري از خارجي‌هايي كه در هتل‌ها اقامت دارند نيز روش ديگري براي استخراج آمار گردشگران است، چون هتل‌ها موظف‌اند آمار خود را جمع‌بندي و به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام كنند؛ اما آن‌ها آمار يكپارچه‌اي ندارند و جمع‌بندي در استان و انتقال آن به مركز نيز معمولا با تأخير انجام مي‌شود و متأسفانه بيش‌تر مواقع نيز دقيق، قابل اعتماد و به‌هنگام نيست. بنابراين گمرك تنها منبع قابل اعتماد است كه آمارهاي خود را معمولا مستند و مستمر در اختيار سازمان‌ها و كارشناسان قرار مي‌دهد.

او در ادامه به شيوه‌ي آمارگيري در كشورهاي ديگر اشاره كرد و گفت: معمولا در بيش‌تر كشور‌هاي پيش‌رو در صنعت گردشگري و كشورهاي صنعتي مانند ژاپن و فرانسه، مسافران هنگام ورود به فرودگاه يا يكي از مبادي ورودي آن كشور، فرمي را مي‌گيرند كه بايد اطلاعات خود را در آن وارد كنند. اگر اين فرم تكميل نشود، بازرسي فرد را از گيت عبور نمي‌دهد. اطلاعات اين فرم به‌صورت آن‌لاين به سايتي وارد مي‌شود كه در آن، آمار گردشگران از ديگر مسافران تفكيك مي‌شود و كاملا در دسترس عموم قرار دارد.

وي افزود: اين سيستم‌ها به‌صورت نامريي، تعداد گردشگران ورودي را با ظرفيت موجود در شهرهاي آن كشور كنترل مي‌كند، يعني پس از ورود اطلاعات، ظرفيت‌هاي موجود در شهرهاي هدف را مي‌سنجند و اگر ظرفيت شهري در حال تكميل بود، طي هماهنگي با سفارتخانه‌ي خود، صدور رواديد را محدود مي‌كنند.

اروجي يادآوري كرد: تعريف گردشگري در اين كشورها مشخص است. از نظر اين كشور‌ها گردشگر خارجي، فردي است كه به كشور ميزبان وارد مي‌شود، از خدمات گردشگري آن كشور استفاده مي‌كند، براي خود درآمدزايي ندارد و بيش از 24 ساعت هم در آن مقصد اقامت دارد.

وي بيان كرد: از نظر اين كشورها، ديپلمات‌ها يا افرادي كه در چادر اقامت مي‌كنند و از خدمات گردشگري استفاده نمي‌كنند، گردشگر به‌شمار نمي‌آيند؛ ولي افرادي كه در همايش‌ها حضور دارند، چون از خدمات گردشگري استفاده مي‌كنند، جزو گردشگر هستند.

با وجود اظهارات اروجي مبني بر اعلام نشدن آمار جمعي مسافران ورودي اسفندماه 1388 در سايت گمرك، محمدرضا پوينده ـ مديركل دفتر توسعه‌ي گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ به خبرنگار ايسنا گفت كه گمرك آمار ورود مسافران در سال 1388 را كامل در اختيار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار داده است.

او درباره‌ي تأخير در ارائه‌ي آمار آخرين ماه سال گذشته توسط گمرك و پي‌گيري اين موضوع، بيان كرد: گمرك معمولا هر سه‌ماه آمار خود را براي ما مي‌فرستد. آمار سال گذشته را نيز كامل در اختيار ما قرار داده است؛ ولي ما فقط براي محض اطلاع، اين آمار را از گمرك دريافت مي‌كنيم و معيار آماري ما نيروي انتظامي است، چون آن‌ها معمولا تمام افراد را هنگام ورود تك‌تك كنترل مي‌كنند و آمار آن‌ها دقيق‌تر است.

پوينده ياد‌آوري كرد: براساس آمار نيروي انتظامي، سال گذشته دوميليون و 272هزار نفر به كشور وارد شدند.

اروجي نيز در اين‌باره اظهار كرد: در اختيار قرار دادن اين آمار به‌صورت محرمانه اصلا كار مستند و توجيه‌پذيري نيست. گمرك اگر آماري دارد، بايد مانند ماه‌هاي ديگر اين آمار را در سايت خود قرار دهد تا در دسترس عموم باشد.

اين كارشناس پيش‌تر در تحليلي و بررسي كه براساس آمار گمرك ارائه كرده بود، رشد گردشگري ورودي ايران در شش‌ماه نخست سال 1388 را منفي 7 / 8 درصد اعلام كرد، درحالي‌كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براساس آمار نيروي انتظامي، رشد ورود گردشگران خارجي به كشور در سال 1388 را در مقايسه با سال 1387، 1 / 12 درصد اعلام كرد.

به گفته‌ي پوينده، در اين آمار، تمام مهمانان شركت‌هاي خصوصي، ديپلمات‌هاي خارجي و حتا مهمانان دولتي محاسبه مي‌شوند و اين كار در تمام كشورها صورت مي‌گيرد.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۵ مرداد ۱۳۸۹ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8905-13831
  • خبرنگار : 71021