دبير انجمن خودروسازان با بيان اينكه توقف ثبت سفارش احتمالا باعث گرانتر شدن خودروهاي خارجي ميشود، گفت: طبق قانون عرضه و تقاضا با كاهش عرضه خودرو قيمت آن بيشتر ميشود.
احمد نعمتبخش در مورد علت توقف ثبت سفارش واردات خودرو به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: يكي ازدلايل جلوگيري از ثبت سفارش براي واردات خودرو ميتواند بحث تحريمها باشد، چرا كه كشورهايي كه ما از آنها خودرو وارد ميكنيم، در تحريم ما شركت كردهاند و اين جلوگيري از واردات ميتواند نوعي مقابله به مثل باشد.
وي دليل ديگر عدم ثبت سفارش را شرايط سخت وزارت صنايع براي ارايه خدمات پس از فروش دانست و بيان كرد: يكي از وظايف نمايندگي شركتهاي خارجي در ايران ايجاد تعميرگاه و خدمات پس از فروش درمراكز استانهاست كه احتمالا بسياري از واردكنندگان بزرگ خودرو امكان آن را ندارند، بنابراين وزارت صنايع هم آنها را براي ثبت سفارش به وزارت بازرگاني معرفي نميكند.
دبير انجمن خودروسازان ارزبري خودروهاي وارداتي را علت ديگر جلوگيري از ثبت سفارش واردات خودرو خواند و اظهار كرد: سال گذشته ما يك ميليون و 400 هزار دستگاه خودرو توليد كردهايم كه ارزبري آن 2.8 ميليارد دلار بوده است، در حالي كه تنها 45 هزار خودرو وارداتي ارزبري معادل 850 ميليون دلار داشته است و با توجه به روند كاهش قيمت نفت شايد دولت ترجيح ميدهد براي صرف ارز احتياط كند.
وي درپاسخ به سوالي درمورد دليل افزايش سه برابري واردات خودرو در سه ماه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: دليل افزايش واردات خودرو اين است كه چون در بهمن واسفند سال گذشته بحث كاهش تعرفه واردات مطرح بود، واردكنندگان ترجيح دادهاند كالاي خود را در گمرك نگه دارند تا تعرفه پايين بيايد؛ درنتيجه خودروهايي كه در بهمن و اسفندسال گذشته وارد گمرك شدند، در سال جاري ترخيص شدهاند.
وي در مورد تاثير عدم ثبت سفارش خودروهاي وارداتي بر بازار خودرو داخلي بيان كرد: چون خودروهاي وارداتي گران قيمت هستند، اصولا رقيب عمدهاي براي خودروهاي داخلي محسوب نميشوند. خودروهايي كه از نظر قيمت با خودروهاي خارجي برابري ميكنند نيز تيراژ پاييني دارند و جلوگيري از ورود خودروهاي خارجي ميتواند به نفع آنها نيز باشد. با اين وجود اگر اين روند ادامه پيدا كند و عرضه كاهش داشته باشد، احتمالا قيمت خودروهاي خارجي بالا خواهد رفت.
انتهاي پيام