/ال.ان.جي و تصميم معاونان وزارت نفت/ خجسته‌مهر: برنامه‌ي توليد سالانه40 ميليون تن ال.ان.جي قلعه‌باني: تمركز وزارت نفت بر صادرات گاز با خط لوله است

معاون شركت ملي نفت امروز در سخناني،  بر تمركز بر صادرات گاز از طريق خط لوله تاكيد كرده و بررسي بيش‌تر بر روي سرمايه‌گذاري و بازگشت سرمايه در طرح‌هاي ال.ان.جي را ضروري دانست. اين در حالي است كه چند روز پيش معاون برنامه‌ريزي و نظارت بر منابع هيدروكربوري وزارت نفت از برنامه‌ريزي براي توليد سالانه 40 ميليون تن ال. ان. جي در آينده نزديك خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اگرچه در برنامه صادرات گاز برنامه پنجم توسعه روي ال.ان.جي حساب باز نشده است، ولي در سال‌هاي گذشته قرار شده بود با تكميل پروژه‌هاي پرشين ال.ان.جي با ظرفيت 16.2 ميليون تن در سال، پارس ال.ان.جي با ظرفيت 10ميليون تن، ايران ال.ان.جي با ظرفيت 10.8 ميليون تن، پارس شمالي با ظرفيت20 ميليون تن و گلشن ال.ان.جي با ظرفيت توليد 10ميليون تن در سال و هم‌چنين دو پروژه با مقياس کوچک و حجم توليد کلي سه ميليون تن در سال، در مجموع سهم ايران در بازار ال.ان.جي دنيا به بيش‌ از 70 ميليون تن ال.ان.جي در سال 1394 (2015 ميلادي) برسد.

برنامه توليد سالانه 40 ميليون تن ال.ان.جي

در اين زمينه در روز دهم مردادماه، محسن خجسته‌مهر ـ معاون برنامه‌ريزي و نظارت ‌بر منابع هيدروکربوري وزير نفت ـ از برنامه وزارت نفت براي توليد 40 ميليون تن ال.ان.جي در سال و تعيين قيمت خوراک ال.ان.جي در آينده نزديک خبر داده و با بيان اينکه گلشن و فردوس، پارس شمالي و فاز 12 پارس جنوبي، پروژه‌هاي جدي وزارت نفت براي توليد ال.ان.جي در کشور است، گفت كه ايران داراي مزيت‌هاي مختلفي در استفاده و به مصرف رساندن گاز در منطقه‌هاي مختلف است.

وي صادرات گاز به روش ال.ان.جي را يکي از روش‌هاي در دسترس دانسته و در تبيين سياست وزارت نفت براي توليد ال.ان.جي افزود كه بومي‌سازي تدريجي تکنولوژي ال.ان.جي در کشور و کسب ليسانس فني آن، همچنين فروش خوراک ال.ان.جي به حداکثر قيمت به طوري که کم‌تر از قيمت گاز صادراتي به وسيله خط لوله نباشد، از سياست‌هاي وزارت نفت در توليد ال.ان.جي به شمار مي‌آيد.

معاون وزير نفت پروژه‌هاي جدي وزارت نفت در توليد ال.ان.جي را ميدان گازي پارس شمالي با ظرفيت 20 مييلون تن در سال، ميدان گازي گلشن و فردوسي با ظرفيت 10 ميليون تن در سال و فاز 12 پارس جنوبي با ظرفيت 10 ميليون تن در سال اعلام كرد.

تمركز وزارت نفت بر صادرات گاز ازطريق خط لوله

در اين زمينه امروز احمد قلعه‌باني ـ مديرعامل شرکت ملي نفت ايران ـ در گفت‌وگو با پايگاه رسمي اطلاع‌رساني وزارت نفت از بازنگري در بعضي از طرح‌هاي گازي کشور و برنامه‌هاي توليد ال.ان.جي خبر داده و تأکيد مي‌كند: وزارت نفت ايران در شرايط کنوني بر صادرات گاز بيش‌تر از طريق خطوط لوله تمرکز دارد؛ با توجه به مزيت‌هاي نسبي ايران در انتقال گاز، صادرات گاز به وسيله خط لوله در قياس با ال.ان.جي اولويت دارد.

به گفته او بر اين اساس هم‌اکنون توسعه خطوط لوله و صادرات گاز از اين طريق منافع کشور را بيش‌تر تأمين مي‌کند، البته اين به معناي کنار گذاشتن توسعه واحدهاي ال.ان.جي و برنامه‌هاي توليد و صادرات آن نيست؛ پروژه‌هاي ال.ان.جي ممکن است در طولاني‌مدت با توجيه اقتصادي بهتر و بيش‌تري همراه باشد، اما در سياست‌هاي ال.ان.جي تجديد نظر خواهيم کرد.

معاون وزير نفت با تأکيد بر اين که سياست‌هاي توليد ال.ان.جي به بازنگري و مطالعه بيش‌تري نياز دارد، اظهار كرده است كه بايد بر ساخت و توسعه واحدهاي ال.ان.جي مطالعات کارشناسي بيش‌تري انجام شود، هم‌چنين بررسي بيش‌تر برروي سرمايه‌گذاري و بازگشت سرمايه در اين حوزه ضروري است.

براساس اين گزارش، درحالي اجراي طرح‌هاي ال.ان.جي حداقل در كوتاه‌مدت دستخوش تغييرات تصميم‌گيري مي‌شود كه قرار است تا پايان برنامه پنجم توسعه، صادرات گاز به تدريج به 200 ميليون متر مكعب در روز برسد كه اين ميزان صادرات عبارت است از مجموع قراردادهاي جاري، قرارداد با پاكستان و هم‌چنين تفاهم‌هايي كه با كشورهاي كويت، عمان، امارات، بحرين و اروپا شده است.

در اين خصوص در خردادماه امسال پس از گذشت سال‌ها مذاكره و درنهايت خروج شركت‌هاي توتال و پتروناس از پارس‌ ال.ان.جي و شل و رپسول از پرشين ال.ان.جي، طرح توسعه فازهاي 11، 13 و 14 پارس‌جنوبي براي توليد گاز طبيعي به شركت‌هاي داخلي سپرده شد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱۵ مرداد ۱۳۸۹ / ۱۴:۱۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8905-08558
  • خبرنگار :