/مروري بر مهم‌ترين اخبار حمل و نقل هفته/ ناگفته‌هاي وزير راه در صبحانه‌ي اتاق بازرگاني تهران

حضور وزير راه براي نخستين بار در صبحانه اتاق بازرگاني تهران، وعده جديد براي افتتاح آزادراه تهران - پرديس، افزايش درخواست سرمايه‌گذاران اروپايي‌ در پروژه‌هاي حمل و نقلي ايران و اصرار آن‌ها بر مطرح نشدن نامشان و هم‌چنين ورود پنج فروند هواپيماي ايرباس به ناوگان هوايي كشور از مهم‌ترين اخبار حمل و نقل در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با وجود اين‌كه بهره‌برداري از آزادراه تهران - پرديس پس از چند بار بازگشايي به دليل مشكلات گوناگون براي پنجمين بار به هفته دولت موكول شد؛ وزير راه و ترابري در نخستين روز هفته اخير در جمع خبرنگاران از بروز مشكلي جديد در اين راستا خبرداد و گفت: بهره‌برداري از اين آزادراه به گرفتن قسمتي از زمين آن از ارتش منوط است و تلاش مي‌شود اين پروژه هرچه زودتر به بهره‌برداري برسد؛ شايد هم عيد سال ديگر!

هم‌چنين به گفته بهبهاني در حال حاضر عمليات بزرگراه همت ـ كرج به منظور رفع معارض متوقف است كه به محض انجام تملك اراضي عمليات ساخت ادامه مي‌يابد.

پروژه تعريض اتوبان تهران - كرج هم چند روز پيش كلنگ‌زني شد، طبق وعده وزير راه و ترابري نهايتا تا سه سال آينده دو باند رفت و برگشت به اين اتوبان اضافه مي‌شود.

هم‌چنين بهبهاني كه براي اولين بار دوشنبه گذشته همراه با معاونانش در صبحانه اتاق بازرگاني تهران حضور يافت؛ از افزايش درخواست سرمايه‌گذاران اروپايي‌ در پروژه‌هاي حمل و نقلي ايران و اصرار آن‌ها بر مطرح نشدن نامشان، جذب 20 ميليارد فاينانس در آينده نزديك، بي‌خبري خود از بدهي سه هزار ميليارد توماني وزارت راه به پيمانكاران هنگام قبول وزارتش، ورود پنج فروند هواپيماي ايرباس به ناوگان هوايي كشور و آمادگي عراق براي ادامه خط ريلي شلمچه - بصره خبر داد.

رييس اتاق بازرگاني تهران نيز در اين نشست اداي طلب پيمانكاران از وزارت راه و ترابري را خواستار شد و گفت: پيمانكاران بالاي هزار ميليارد تومان از وزارت راه طلب دارند كه دولت و مجلس بايد با وزارت راه و ترابري همكاري كنند تا اين وزارتخانه بتواند بدهي‌هاي خود را بپردازد.

اما مديرعامل جديد شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور كه مهم‌ترين مشكل پروژه‌هاي نيمه تمام وزارت راه و ترابري را كمبود اعتبار و منابع مالي مي‌داند، از تحويل طرح جامع حمل و نقل تا پايان شهريورماه خبر داد و گفت: بر اساس اين طرح تخصيص اعتبار و عمليات اتمام پروژه‌هاي نيمه تمام اوليت‌بندي مي‌شوند و هم‌چنين با استفاده از اين طرح در ساخت و سازهاي حمل‌ و نقلي از نفوذ افراذ ذي‌نفوذ جلوگيري مي‌شود.

به گفته وي از ابتداي سال تاكنون هيچ فاينانسي براي مجموعه‌هاي حمل و نقلي تامين نشده و ساخت آزادراه‌ها نيز با مشاركت سرمايه‌گذاران داخلي خصوصي كه اغلب بانك‌ها بوده‌اند، انجام شده است.

هم‌چنين طي هفته اخير شركت هواپيمايي ايران ايرتور از فهرست شركت‌هاي متقاضي پذيرش در بورس به دليل زيان‌ده بودن حذف شد كه در اين باره مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران (هما) گفت: خصوصي‌سازي اين شركت منتفي نشده بلكه نوع واگذاري آن در حال بررسي است كه از طريق فرابورس يا مزايده واگذار مي‌شود.

پرورش هم‌چنين از جايگزيني هواپيماهاي بوئينگ MD به جاي توپولوف‌هاي شركت هواپيمايي زير مجموعه خود (ايران ايرتور) خبرداد و گفت: اگر نتوانيم تا پايان فرصت پنج ماه هواپيماي ملكي بخريم، ناوگان استيجاري غربي به جاي توپولوف‌هاي ملكي تامين خواهيم كرد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱۵ مرداد ۱۳۸۹ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 8905-08427
  • خبرنگار : 71251