دلپريش در گفت‌وگو با ايسنا خبر داد: توليد ميدان هنگام پنج هزار بشكه در روز هدف‌گذاري افزايش توليد به 16 هزار بشكه تا پايان سال

هم‌اكنون ميدان هنگام در حال توليد روزانه پنج هزار بشكه نفت‌ خام است كه هدف‌گذاري شده تا پايان سال به روزانه 16 هزار بشكه افزايش پيدا كند.

عبدالمحمد دلپريش ـ مدير برنامه‌ريزي تلفيقي شركت ملي نفت ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: تحقق برنامه هدف‌گذاري شده منوط به موفقيت دكل حفاري در حفر چاه‌هاي بيش‌تر است.

وي با تاكيد بر اين‌كه در حال حاضر حفار چاه‌هاي ميدان هنگام انجام مي‌شود، خاطرنشان كرد: تاسيسات براي توليد بيش‌تر نفت‌ خام از اين چاه كاملا آماده است.

دلپريش در پاسخ به اين‌سوال كه آيا برنامه افزايش توليد نفت از ميدان هنگام به ميزان 36 هزار بشكه در روز در برنامه است، توضيح داد: تا چند سال آينده براي 16 هزار بشكه در روز برنامه‌ريزي شده است.

گفتني است، ميدان هنگام در مرز بين‌المللي آب‌هاي ايران و عمان و در فاصله تقريبي 45 كيلومتري جزيره قشم قرار دارد كه در سال 1975 با حفر يك حلقه چاه در آب‌هاي ايران كشف و به دنبال آن در سال 2006 ميلادي با حفر دومين چاه و انجام مطالعات مخزن مشخص شد اين ميدان داراي نفت فرار با درجه API حدود 42 و ميزان نفت درجاي بيش از 700 ميليون بشكه و گاز درجاي حدود دو تريليون فوت مكعب است.

گاز توليدي اين ميدان با خط لوله‌اي دريايي به طول 40 كيلومتر به جزيره قشم و نفت توليدي آن به جزيره قشم و به تاسيسات تفكيك‌گر انتقال پيدا مي‌كند و نفت تفكيكي (با خط لوله‌اي به طول 25 كيلومتر) به خط لوله 112 كيلومتري انتقال نفت به سيري منتقل مي‌شود.

80 درصد از ميدان هنگام در دست ايران و 20 درصد در دست عمان (بخاء غربي) قرار دارد. به‌منظور توسعه مشترك ميدان مذاكرات 13 ساله بين دو كشور وجود داشته كه درنهايت به برداشت مشاركتي منجر نشده است؛ از جمله شيوه توليد از ميدان مساله بوده كه عمان ميدان را به صورت مشاركت در توليد با شركت انگليسي اينداگو انجام داده است و از نظر حقوقي تفاوت‌هايي وجود دارد.

براساس بررسي‌هاي انجام شده، توليد نفت به ميزان 16هزار بشكه در روز تا پنج سال ثابت خواهد بود و سپس تا افق 25 ساله رو به كاهش مي‌گذارد تا به روزانه 5 هزار بشكه برسد، ولي در بخش گاز همراه در پنج سال اول 40 ميليون فوت مكعب است كه در افق 25 ساله به تدريج به 80 ميليون فوت مكعب در روز افزايش پيدا مي‌كند.

درحالي به‌دلايل مختلف توليد زودهنگام ميدان مشترك هنگام به تاخير مي‌افتد كه طرف عماني با تلاش مضاعف درحال توليد از ميدان است و به‌نظر مي‌رسد كه باتوجه به اولويت توليد از ميدان‌هاي مشترك نفت‌وگاز لازم است در شرايط عمليات اجرايي ميدان تجديد نظر شود.

پيش‌تر محمود زيرکچيان‌زاده ـ مديرعامل شرکت نفت فلات قاره ـ با بيان اين‌که توليد زودهنگام نفت از ميدان هنگام در خرداد امسال با ظرفيت اوليه 16 هزار بشکه در روز راه‌اندازي مي‌شود، گفته بود كه طرح توليد زودهنگام ميدان هنگام ظرف مدت يک‌ سال اجرايي شد که پيش‌بيني مي‌کنيم در فاز دوم توليد زودهنگام، امکان توليد 36 هزار بشکه نفت وجود داشته باشد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱۵ مرداد ۱۳۸۹ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8905-08395
  • خبرنگار :