حميد بقايي: براي عضويت در كميته‌ي ميراث جهاني بايد چند سال تلاش كنيم استقرار دفتر منطقه‌يي ميراث معنوي در يزد در حال بررسي است

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بيان كرد: براي آن‌كه در كميته‌ي ميراث جهاني عضو شويم، بايد چند سال در حوزه‌هاي مختلف مانند حوزه‌هاي كارشناسي و ارتباطي تلاش كنيم.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميد بقايي امروز (سه‌شنبه، 12 مردادماه) در نشستي خبري، در پاسخ به اين پرسش خبرنگار ايسنا كه آيا سازمان ميراث فرهنگي قصد دارد اقداماتي را براي عضويت در كميته‌ي ميراث جهاني انجام دهد، با توجه به اين‌كه براي عضويت در اين كميته در سال 2011 ميلادي اظهار اميدواري كرده‌ايد؟ گفت: خير. كميته‌ي ميراث جهاني را سال گذشته پي‌گيري كرديم كه در انتخابات، براي عضويت در آن رأي نياورديم؛ ولي براي اين موضوع بايد چند سال در حوزه‌هاي مختلف تلاش كنيم. هم‌چنين بايد با مسؤولان يونسكو رابطه برقرار كنيم كه تلاش مي‌كنيم، اين كار انجام شود. در اين راستا، براي برگزاري جشن‌هاي ثبت جهاني از آن‌ها دعوت خواهيم كرد.

وي در پاسخ به پرسش يكي از خبرنگاران درباره‌ي اين‌كه اين سازمان چه اقداماتي را براي معرفي آثار ثبت جهاني‌شده انجام مي‌دهد؟ اظهار كرد: مسؤوليت حفاظت از آثار با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است؛ ولي مسؤوليت ما نافي اين نيست كه اگر ديگران بخواهند به حوزه‌ي مرمتي و حفاظتي وارد شوند، اجازه ندهيم.

او ادامه داد: سياست جديد سازمان اين است كه انحصاري را كه در گذشته وجود داشت، بشكند. هم‌چنين هر رسانه‌اي كه بخواهد براي معرفي آثار اقدام كند، ما كمال همكاري را انجام خواهيم داد. به‌طور مثال، اگر كسي بخواهد تخت جمشيد را معرفي كند، همكاري لازم را انجام مي‌دهيم؛ ولي اگر اقدام در چنين محوطه‌اي جنبه‌ي سريال‌سازي داشته باشد، مسائل مالي نيز در اين جريان مطرح مي‌شود، مانند آنچه در بحث ساخت مستند مطرح شد و گفتند كه سازمان ميراث فرهنگي اجازه‌ي كار در محوطه‌ي تاريخي را نداده، زيرا بحث در اين‌جا، انتفاعي است.

بقايي بيان كرد: هماهنگي‌هاي لازم با سفارتخانه‌ها در كشورهاي مختلف انجام شده است تا از كشورهاي ديگر، خبرنگار براي معرفي و تصويربرداري آثار به ايران بيايد. اكنون هم براي 15 نفر از تركيه و افراد ديگري از هند و برزيل هماهنگي‌هاي لازم شده است.

وي درباره‌ي تبليغاتي كه انجام مي‌شود نيز گفت: بسياري از كشورها، موزه و اماكن تاريخي مختلف دارند. ما راهنمايان برخي از اين اماكن را دعوت كرديم تا در زمان معرفي آثار خود، نمونه‌هاي مشابه را در ايران نيز معرفي كنند.

او در پاسخ به پرسش ديگري درباره‌ي ايجاد مركزي در كيش براي حراج آثار، با انتقاد از مديركل موزه‌ها كه درباره‌ي اين مسأله پيش از نهايي شدن، اطلاع‌رساني كرده است، اظهار كرد: خريد و فروش اشيا قاعده دارد و اشياي كم‌تر از 100 سال را كه تاريخي و فرهنگي نيستند، دربرمي‌گيرد. ما بايد آيين‌نامه و ضابطه‌اي را طراحي و ابلاغ و پس از آن نظارت كنيم. اكنون اين كار به يك گروه كارشناسي خبره سپرده شده است.

بقايي در اين‌باره ادامه داد: براي خريد و فروش چنين آثاري، بهترين كار اين است كه مراكزي در كشور تحت نظارت سازمان ميراث فرهنگي وجود داشته باشند كه علاوه بر كارشناسي، قيمت نيز تعيين كنند. گرچه اين كار ممكن است به سود بعضي‌ها نباشد، ولي ايجاد يك مكانيزم نظارتي، اشكالي ندارد. ما قصد داريم اين موضوع را قانونمند و فضا را از انحصار خارج كنيم. سياست سازمان ميراث فرهنگي اين است كه نظارت را كامل كند تا حقي تضييع نشود.

وي بيان كرد: تا كنون كه اين كار انجام نشده، سازمان ميراث فرهنگي در اين‌باره تعلل كرده است و من اين مسأله را دنبال مي‌كنم. هم‌چنين قطعا بايد كار كارشناسي انجام شود تا اگر اثري حتا با قدمت كم‌تر از 100 سال فاخر بود، سازمان براي خريد آن اقدام كند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي دفتر منطقه‌يي ميراث معنوي نيز توضيح داد: محل اين دفتر را در سعدآباد در نظر گرفته بوديم؛ ولي از آن‌جا كه سياست ما اين است كه براساس شاخص‌هاي فرهنگي كه در كشور داريم، موضوع‌هاي اجرايي را نيز در آن فضا قرار دهيم، اكنون يكي از بحث‌ها اين است كه اين دفتر منطقه‌يي در يزد مستقر شود و اين موضوع در حال بررسي است.

او افزود: تلاش مي‌كنيم، عمده‌ي مسائل ميراث معنوي را شناسايي و ثبت كنيم، زيرا بيش‌تر اين بحث‌ها فرامنطقه‌يي هستند، مانند فرش آذربايجان كه يكي از كشورهاي منطقه درحال تدارك براي ثبت آن بود و پس از اين‌كه متوجه شديم، نسبت به ثبت آن اقدام كردند. در اين راستا، رسانه‌ها مي‌توانند همكاري كنند و اگر اثري در كشور ديگري قرار بود ثبت شود، اطلاع دهند تا سازمان ميراث فرهنگي اقدام كند.

در ادامه‌ي اين موضوع، يكي از خبرنگاران به اقدام كشور قطر براي ثبت ورزش چوگان اشاره كرد كه بقايي گفت: پرونده‌ي ثبت ملي چوگان تهيه شده است و براي ثبت جهاني آن نيز عضو خواهيم شد؛ با توجه به سهميه‌هاي محدودي كه براي ثبت وجود دارد، مجبوريم موضوع‌هاي مختلف را اولويت‌بندي كنيم، به اين ترتيب كه يكسري موضوع‌هايي را كه براي ما مهم هستند و ممكن است در سال‌هاي آينده كشورهاي ديگر نسبت به ثبت آن‌ها اقدام كنند، در اولويت قرار دهيم و آثار ديگري نيز هستند كه ارزش ملي دارند و راه‌كار آن اين است كه عضو پرونده‌ي مشترك شويم.

وي با اشاره به اين‌كه برخي افراد از آثار نامزدشده براي ثبت در فهرست ميراث معنوي انتقاد مي‌كنند، ‌اعلام كرد: 10 اثر معنوي را كه در حال تلاش براي ثبت آن هستيم، روي سايت مي‌گذاريم تا هر كسي مي‌خواهد، نظر كارشناسي دهد.

بقايي درباره‌ي اين پرسش كه رابطه‌ي سازمان ميراث فرهنگي با ايكوموس ايران چگونه است و چرا هيچ‌وقت رييس ايكوموس ايران در چنين جلسه‌هايي حضور ندارد؟ با انتقاد از عملكرد ايكوموس ايران از پاسخ دادن به اين پرسش خودداري كرد و با بيان اين‌كه درباره‌ي اصفهان گزارش كذبي [از سوي ايكوموس] ارائه شد، گفت: ميراث فرهنگي نبايد سياسي شود. اگر با بقايي مشكل داريد، ميراث فرهنگي را نبايد تخريب كنيد. من همواره تلاش كردم، در سازمان كار سياسي انجام نشود و اگر كسي بود كه اين‌گونه عمل مي‌كرد از او خواسته‌ام برود.

او در پايان درباره‌ي ثبت جهاني خليج فارس نيز اعلام كرد: امكان اين مسأله وجود ندارد، زيرا از نظر كارشناسي بررسي لازم انجام شده و چون يك منطقه‌ي جغرافيايي است كه كشورهاي همسايه نيز عضو آن هستند، ثبت جهاني آن امكان‌پذير نيست.

به گزارش ايسنا، روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دهم مردادماه در خبري كه در اختيار رسانه‌ها قرار داد، به نقل از بقايي آورد: «با توجه به حضور چشم‌گير و فعال ايران در عرصه‌هاي جهاني صيانت از آثار، شرايط براي عضويت ايران در کميته‌ي ميراث جهاني در سال 2011 فراهم شده است.»

همان زمان، بقايي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا نيز بيان كرد: تا كنون ايران دوبار درخواست عضويت در كميته‌ي ميراث جهاني را ارائه كرده كه اين امر به دلايلي هنوز محقق نشده و طبيعي است که چنين رخ‌دادي دقيقا براساس عضويت ايران در ديگر کميته‌هاي يونسکو و هم‌چنين بر مبناي ظرفيت‌هاي منطقه‌يي انجام مي‌شود. در اين راستا، اين انتظار وجود دارد که در سال 2011 ميلادي به عضويت كميته‌ي ميراث جهاني درآييم.

در اين‌باره، قائم‌مقام رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در امور بين‌الملل ـ شهباز يزداني ـ نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اظهار اميدواري كرد كه ايران در سال 2011 به عضويت كميته‌ي ميراث جهاني درآيد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۲ مرداد ۱۳۸۹ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8905-06950
  • خبرنگار : 71219