در پي 13 زمين‌لرزه‌ بامداد امروز فارس معاون پژوهشي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي: رخداد زمين‌لرزه‌هاي «فوج گونه» در منطقه كاملا طبيعي است

معاون پژوهشي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله در پي زمين‌لرزه‌هاي بامداد امروز در فارس گفت: رخداد زمين‌لرزه هاي «فوج‌گونه» در منطقه زاگرس كاملا طبيعي بوده و با خروج تدريجي انرژي زمين احتمال رخداد زمين‌لرزه هاي شديد در منطقه را كاهش مي دهد.

دكتر مهدي زارع كه متعاقب زمين‌لرزه‌هاي بامداد چهارشنبه در حوالي «اهل» فارس با خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) سخن مي‌گفت، در خصوص گسل مسبب زلزله 8/5 در مقياس امواج دروني زمين كه بامداد چهارشنبه آن منطقه را لرزاند گفت: مشخص كردن گسل مسبب اين زلزله‌ مستلزم بررسي‌هاي دقيق‌تر است ولي بر اساس داده هاي موجود، ساز و کار اين زمينلرزه فشاري با يک مولفه کوچک امتداد لغز است و به نظر مي‌رسد که يکي از گسلهاي پهنه گسله خميدگي جبهه کوهستان زاگرس مسبب اين زلزله بوده است.

وي خاطرنشان كرد: با توجه به بزرگاي لرزه اصلي - 8/5 در مقياس امواج دروني زمين- و ژرفاي آن، احساس شدن زلزله در يک گستره وسيع - و به لرزه درآمدن جزيره کيش - قابل توجيه است.

زارع با اشاره به ثبت هشت پس‌لرزه با بزرگي بيش از 2/3 در مقياس امواج دروني زمين تا ساعت ?:?? بامداد امروز خاطرنشان كرد: زمين‌لرزه‌هاي بامداد امروز در فارس از نوع فوج‌هاي زمين لرزه است كه هر از چند گاهي در يك منطقه از زاگرس به وقوع مي پيوندد و بزرگي زمين لرزه‌هاي آن متوسط و كم است و عملا باعث مي‌شود كه انرژي به صورت مجموعه‌اي از زمين لرزه ها آزاد شده و احتمال رخداد زمين لرزه هاي بزرگ در منطقه كاهش يابد.

وي در پاسخ به اين سوال ايسنا كه با توجه به رخداد زمين لرزه‌هاي فوج گونه در منطقه فارس آيا ساكنان اين مناطق بايد احتياط بيشتري داشته باشند گفت: وقوع زمين لرزه‌هاي فوج گونه در منطقه زاگرس كه از لحاظ تكتونيكي همواره فعال است، امري كاملا عادي است و ممكن است تا ساعاتي ديگر نيز پس لرزه‌ها ادامه داشته باشد؛ البته تعبير كردن افزايش ميزان لرزه‌ها به فعالتر شدن گسل‌ها در يك مقطع زماني خاص، با توجه به پيچيدگي و غير قابل پيش‌بيني رفتار زمين كاملا بي معني است و ساكنان مناطق لرزه‌خيز كشور هميشه بايد براي مواجهه با زلزله آماده باشند.

 مركز لرزه‌نگاري كشوري موسسه ژئوفيزيك تهران در ساعت 8 دقيقه و 12 ثانيه بامداد روز چهارشنبه 30 تيرماه رخداد اين زلزله را با مختصات رومركز 90/53 درجه طول شرقي و 04/27 درجه عرض شمالي ثبت كرده است.

مركز اين زلزله در 19 كيلومتري اهل فارس، 35 كيلومتري اشكنان فارس، 38 كيلومتري جناح هرمزگان و 990 كيلومتري تهران گزارش شده است.

در پي اين زمين‌لرزه تا لحظه مخابره خبر، 12 زلزله ديگر در فارس ثبت شده كه بزرگترين آنها با بزرگي 2/5 و 1/4 به ترتيب در 20 دقيقه و 16 ثانيه و 31 دقيقه و 33 ثانيه بامداد در محدوده «اهل» فارس ثبت شده‌اند.

اين زمين‌لرزه‌ها كه در مناطق وسيعي از هرمزگان نيز به خوبي احساس شده خوشبختانه تلفات جاني نداشته و تنها 12 نفر از مردم منطقه مجروح شده‌اند كه توسط امدادگران جمعيت هلال احمر به بيمارستان منتقل شده‌اند.

به گفته مديرعامل جمعيت هلال احمر استان فارس، اين زلزله در چهار روستاي «پسبند»، «زيندين»، «كويون» و «ده‌پايين» به شدت احساس شده به طوري كه 70 درصد از روستاي «ده پايين» 30 تا 50 درصد سه روستاي ديگر دچار تخريب شده‌اند.

396 خانوار در اين چهار روستا زندگي مي‌كردند كه در حال حاضر امدادرساني به آنان ادامه دارد

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۳۰ تیر ۱۳۸۹ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8904-16540
  • خبرنگار :