در شرايطي كه چند روز پيش سوال ملي نمايندگان مجلس از وزير اقتصاد مبني بر علت رعايت نشدن قانون در واگذاري بيش از 50 درصد سهام مخابرات در جلسه علني مجلس مطرح شد و نهايتا نمايندگان پاسخ وزير اقتصاد را با 113 راي قانعكننده دانستند اما يكي از نمايندگان مجلس اخيرا اعلام كرده كه در مجلس صحبتي شده است تا با توجه به مقاصدي که حول و حوش اين قرارداد وجود داشته و خلاف قانونهايي که صورت گرفته، طرحي را پيشنهاد کنند که با ابطال اين قرارداد شرکت مخابرات را به يک شرکت دولتي برگردانند.
ظاهرا در اين ميان مرکز پژوهشهاي مجلس بايد اقدام حقوقي لازم را انجام و نظر کارشناسياش را در اين باره بدهد تا مشخص شود كه آيا اين كار امکانپذير يا خير اما مدير عامل شركت مخابرات ايران درباره اين موضوع به خبرنگار ايسنا گفت كه در جريان اين موضوع نيستيم و اين بحث به ما ربطي ندارد و بايد از مركز پژوهشهاي مجلس پيگير شويد.
به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، توضيحات وزير اقتصاد درباره واگذاري سهام مخابرات در مجلس در هفته گذشته در حالي بود كه الياس نادران - نماينده مردم تهران در خانه ملت - كه از طراحان سوال از حسيني بود، تاكيد دارد كه با توجه به پاسخهاي وزير در كميسيون و مشورت با سوالكنندگان ديگر آقايان رحيمي و توكلي عليرغم ارادت به آقاي حسيني و با توجه به اينكه در دو سوال قبلي با تساهل و تسامح قانع شده، پاسخ وزير اقتصاد به اين سوال را قانعكننده نميداند.
چرا واگذاري سهام به يك شركت انحصار نيست؟
نادران در توضيح سوال خود خاطرنشان كرده بود: وقتي 50 درصد سهام يك شركت واگذار ميشود به اين معنا كه 8 هزار ميليارد تومان پرداخت ميشود و طي چند سال بعد 15 هزار ميليارد تومان بايد پرداخت شود، مجموعا ما 23 هزار ميليارد تومان سرمايه كشور را واگذار كردهايم كه اين نزديك يك چهارم كل واگذاريها در طول دورههاي مختلف منهاي سهام عدالت است. آيا اين انحصار نيست؟ مگر انحصار شاخ و دم دارد. اگر كسي بدون استناد علمي و كارشناسي بگويد انحصارنيست، يعني واقعا نيست؟ شما 50 درصد سهام مخابرات را به يك كنسرسيوم داديد و بعد ميگوييد انحصار نيست پس انحصار چيست؟
خندهدار بودن واگذاري 50 درصد سهام مخابرات
اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس تصريح كرده بود: خندهدار است كه 50 درصد سهام مخابرات كشور را به يك شركت واگذار كنيم و بعد بگوييم اين سهام در بورس و به صورت رقابتي واگذار شده است. وقتي صلاحيت يكي از خريداران رد ميشود، شما ميتوانستيد اين سهام را به صورت خرد عرضه كنيد و اعلام عمومي كنيد تا شرايط رقابتي فراهم شود.
وي گفته بود: آيا وقتي شركتهاي خريدار سهام مخابرات مستقيما متصل به فرماندهي سپاه و ستاد اجرايي فرمان امام هستند ميتوان گفت كه غيردولتياند؟ آيا رييس بنياد تعاون سپاه را فرمانده سپاه تعيين نميكند؟ من هشدار ميدهم كه شما با اين كار شرايطي را فراهم كرديد كه سرمايهگذاري خصوصي در حوزه مخابرات به معناي واقعي صورت نخواهد گرفت.
هيچ رويه رقابتي زير پا گذاشته نشد
اما وزير امور اقتصادي در توضيحات خود نسبت به سوال نمايندگان مجلس گفته بود: ما 50 بعلاوه يك درصد سهم مخابرات را براساس مصوبه هيات واگذاري كه وزير اقتصاد مسوول آن است، اما وزير دادگستري، معاونت برنامهريزي رييسجمهور و وزير ذيربط و همچنين دو نماينده مجلس در آن حضور دارند واگذار كرديم.
سيدشمسالدين حسيني افزود: واگذاري مخابرات چيزي نبوده كه يك جا 50 با اضافه يك سهم در تاريخ مهر 88 صورت بگيرد، بلكه اين كار براساس مصوبه هيات وزيران صورت گرفت كه از سال 85 آغاز شده بود در حقيقت اولين بخش اين سهم يعني 5 درصد به صورت خرد براي كشف قيمت در بورس عرضه شد و با قيمت 150 تومان براي هر سهم فروخته شد.
احتياط لازم در واگذاري مخابرات انجام شد
وزير اقتصاد با بيان اينكه ملاحظات و احتياطهاي لازم در عرضه سهام مخابرات صورت گرفت خاطرنشان كرد: شوراي رقابت هم بعد از چهار ماه رسيدگي به اين موضوع رسما اعلام كرد كه در واگذاري سهام هيچ رويه رقابتي زير پا گذاشته نشده است. ضمن اينكه در اين شورا دو نماينده مجلس هم ناظر بودند و اگر مورد خلافي بود گزارش ميشد.همچنين اين واگذاري هفت هزار و 500 ميليارد تومان ارزش داشته كه 20 درصد آن يعني هزار و 562 ميليارد تومان سر تاريخ و به صورت نقد به سازمان خصوصي سازي و از آنجا به خزانه واريز شده است.
مخابرات را به سپاه نفروختيم
حسيني تصريح كرد: ما سهام مخابرات را نه به ستاد اجرايي و نه بنياد تعاون سپاه فروختهايم؛ اگرچه اين دو مجاز به كار اقتصادي هستند، بلكه ما سهام مخابرات را به كنسرسيومي فروختيم كه با چند نسل به اين دو نهاد ميرسد. وقتي ما سهام را به صورت خرد عرضه ميكنيم اولا مديريت منتقل نميشود و ثانيا نميتوانيد اطمينان پيدا كنيد كه يكپارچگي مديريت حفظ ميشود و سرمايهگذاري صورت ميگيرد.
فرهنگسازي خصوصيسازي زمانبر است
اما مدير عامل شركت مخابرات ايران پيش از اين با بيان اين كه بحث خصوصيسازي مخابرات از موضوعات و اتفاقات بزرگ بود اظهار كرده بود: ما در گذشته هميشه چالشهايي داشتيم كه يكي از عوامل اصلي آن دولتي بودن مخابرات ايران بود كه با نگاهي بسته به ما نگاه ميشد و بحث ورود اپراتورهاي ديگر در سيستم بهدليل دولتي بودن شركت با تنشهايي مواجه بود كه خود موضوعاتي را به دنبال داشت.
فيضي گفته بود: در حال حاضر بسترهاي زيرساختي مناسبي ايجاد شده ولي فرهنگسازي خصوصيسازي زمانبر است كه البته الگوهاي خوبي در اين زمينه در دنيا وجود دارد كه بايد از آنها استفاده كرد. سال 89 بايد به بحث فرهنگسازي بيشتر توجه شده و اين كار با همدلي و هماهنگي صورت ميپذيرد.
انتهاي پيام