/ادامه گمانه‌زني‌ها درباره معامله خودروسازان/ * آيا يك قطعه‌ساز عضو هيات مديره ايران‌خودرو مي‌شود؟ * نظر شوراي رقابت درباره واگذاري سهام ايران‌خودرو چيست؟

شوراي رقابت چگونه ماهيت خريدار ايران‌خودرو را در معامله هفته گذشته تشخيص مي‌دهد و خريدار بلوك 18 درصدي از بين طيف سهام‌داران خود، كدام طيف را به عنوان عضو هيات‌مديره معرفي مي‌كند؟

به گزاش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) پس از پنج روز رقابت فشرده بين پنچ گروه از خريداران، در روز هفتم تيرماه، كارگزاري بانك پارسيان موفق به خريداري 18 درصد از سهام اين شركت به قيمت هر سهم 3687 ريال براي شركت تعاوني كاركنان ايران‌خودرو شد اما از همان ابتدا ترديدهايي درباره اينكه آيا اين واگذاري به بخش خصوصي انجام شده يا نه و ماهيت خريدار چيست وجود داشت كه مسئول تشخيص آن شوراي رقابت است.

پس از پيگيري‌هاي خبرنگاران جمشيد پژويان ـ رييس شوراي رقابت ـ در يك نشست محدود خبري درباره اين معامله گفت: "طي نامه‌اي از سازمان بورس درخواست كرده‌ايم كه نحوه انجام معامله ايران‌خودرو و سايپا را با ليست سهام‌داران مشترك اين دو خودروساز به تفكيك به ما ارائه كند؛ اگر ما تشخيص بدهيم كه اين سهم مجددا در دست گروهي متمركز مي‌شود و آن گروه به دولت وابسته است آن‌ها را مجبور خواهيم كرد كه آن سهام را بفروشند؛ مثلا سهام‌دار عمده بانك پارسيان ايران خودروست و ايران خودرو دولتي است تشخيص اين امر اقتصادي به سهام مجددا به دولت واگذار مي‌شود و دولت در آن دخيل است يا نه با شوراي رقابت است."

وي افزود: "اگر سهام ايران‌خودرو به تعاوني‌اي فروخته شده است كه مستقل از شركت ايران‌خودرو و دولت است و كاملا كارمندي و كارگري است مشكلي وجود ندارد؛ ما به دنبال مقابله نيستيم اما اگر حتي قبل از قطعيت معامله به اين نتيجه برسيم كه گروه‌هاي خاصي به دنبال تمركز و دولتي كردن سهام هستند، واكنش نشان خواهيم داد و اجازه ايجاد انحصار نمي‌دهيم."

خريدار بلوك 18درصدي حق داشتن سهم يك نفر در هيات‌مديره ايران‌خودرو را پيدا مي‌كند و در واقع سهام‌داران مختلف اين تعاوني بايد از بين خود يك نفر را به عنوان عضو هيات‌مديره به ايران‌خودرو معرفي كنند.

اطلاعات منتشره از ماهيت تعاوني كاركنان ايران‌خودرو نشان مي‌دهد كه بسياري از قطعه‌سازان بخش خصوصي در اين تعاوني سهام‌دار هستند و شايد براي اينكه شائبه دولتي بودن از اين تعاوني زدوده شود اين تصميم گرفته شود كه يك قطعه‌ساز به عنوان نماينده اين تعاوني در هيات‌مديره حضور پيدا كند. بنابراين به نظر مي‌رسد به احتمال زياد براي اولين بار يك قطعه‌ساز بخش خصوصي مي‌تواند به عضويت هيات‌مديره ايران‌خودرو دربيايد.

درباره نحوه انجام اين معامله همچنين حسن قاليباف‌اصل ـ مديرعامل شركت بورس ـ به ايسنا گفته است:‌" معامله سهام ايران‌خودرو در شرايط رقابتي و مطابق با شرايط بازار سرمايه و بورس انجام شده است و اگر شوراي رقابت نظري راجع به اين معامله دارد بايد با سازمان بورس مطرح كند."

رييس شوراي رقابت درخواست اطلاعات كامل درباره خريدران كرده است و خريدران هم مدعي هستند كه بخش خصوصي هستند؛ به نظر مي‌رسد معرفي اين عضو و اينكه متعلق به كدام طيف از سهام‌داران تعاوني كاركنان ايران‌خودرو است تاثير زيادي در نحوه قضاوت شوراي رقابت در مورد ماهيت خريدار اين بلوك 18 درصدي دارد.

بايد منتظر ماند تا بررسي‌هاي شوراي رقابت در اين باره پايان پيدا كند و عضو هيات‌مديره ايران‌خودرو معرفي شود.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۲ تیر ۱۳۸۹ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8904-05869
  • خبرنگار :