با اشاره به بالا بودن تعرفه واردات خودرو در بسياري از كشورها؛ عضو هيات مديره انجمن قطعهسازان: كره جنوبي حتي اجازه واردات را هم نميدهد
تعرفه واردات خودرو به چين 234 درصد، هند 100 درصد و مالزي حدود 184 درصد است. حتي كره جنوبي اجازه واردات خودرو خارجي به كشورش را نميدهد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد بحرينيان - عضو هيات مديره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههاي خودرو - با بيان مطلب بالا افزود: بازار داخلي خودرو و قطعات نبايد به راحتي به توليدكنندگان خارجي واگذار شود. وي افزود: در سال 1997 صنعت خودرو ايران جايگاهي در ردهبندي كشورهاي برتر توليدكننده خودرو سواري نداشت، اما با تلاشهاي انجام شده در سال 2008 جايگاهي در اين بخش پيدا كردهايم. او ادامه داد: در سال 1387 اشتغال مستقيم صنعت خودرو به غير از بخش قطعهسازي 95 هزار و 873 مورد بوده كه نشاندهنده اهميت صنعت خودرو و قطعه در كشور است. وي با بيان اين كه طبق دادههاي مركز آمار ايران 13 درصد شاغلان در سال 1385 در صنعت خودرو مشغول بودهاند، تصريح كرد: در برخي سالها 26 درصد ماليات كشور از صنعت خودرو بوده است. عضو هيات مديره انجمن قطعهسازان ادامه داد: با تمام مزيتهاي صنعت خودرو، در سال 1385 ولي معادل 16.4 درصد سرمايه گذاريها در فلزات اساسي و تنها 5.7 درصد در بخش خودرو بوده است. بحرينيان در همايش قطعهسازان گفت: شش خودروساز كشور عضو بورس هستند كه در سالهاي بين 1370 تا 1387، معادل 68 هزار و 587 ميليارد تومان فروش داشتهاند. وي ادامه داد: فروش دو شركت ايران خودرو و سايپا در سال 1374 حدود 205 ميليارد تومان بوده كه در سال 1387 با رشد 49 برابري به 10 هزار و 429 ميليارد تومان رسيده است. او خاطرنشان كرد: با وجود مزيتهاي صنعت خودرو، بيشترين سرمايهگذاريها در صنايع ديگري همچون پتروشيمي صورت گرفته است و به صنعت خودرو نيز گفته ميشد كه از محل پيش فروش خودروها سرمايهگذاري كنيد. وي افزود: صنعت خودرو با تلاش و فداكاري بخش قطعه سازي و مديران صنعت خودرو توانسته است پيش رود و پتانسيل بيشتري براي رشد دارد. انتهاي پيام