/مهمترين اخبار خودرويي هفته/ تندر90 به پارس خودرو رسيد

قطعي شدن واگذاري توليد تندر90 به شركت پارس خودرو مهمترين خبر خودرويي هفته را رقم زد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سرانجام پس از رايزني و بحث هاي فراوان بين متوليان صنعت خودرو، توليد تندر90 به گروه خودروسازي سايپا (پارس خودرو) واگذار شد.

اواخر هفته گذشته روشني مقدم – رييس کارگروه خودرو ايدرو – در يک نشست خبري از ابلاغ توليد تندر90 فقط در يکي از دو خودروساز داخلي (ايران خودرو يا پارس خودرو) طي روزهاي آينده خبر داد كه طبق اخبار رسيده، تمركز توليد در پارس خودرو اتفاق خواهد افتاد با اين حال ساعاتي پس از آن، ستاد خبري ايران خودرو با هرگونه تمركز توليد مخالفت و اعلام كرد: توليد تندر90 به هيچ وجه در دو شركت توليدكننده اين خودرو متمركز نمي‌شود. امكان توليد تندر90 فقط در يكي از شركت‌هاي ايران خودرو يا پارس خودرو وجود ندارد و بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته توليد اين خودرو در هر دو شركت ادامه خواهد داشت.

اين ستاد ضمن تكذيب شايعات تمركز توليد تندر90، مباحث مطرح شده در خصوص تمركز توليد اين خودرو را به دليل داشتن ايرادهاي متعدد از منظر قانوني و همچنين عدم توجيه‌پذيري فني و اقتصادي غيركارشناسي دانست و افزود: با توجه به محدوديت هاي قانوني و سرمايه‌گذاري هاي انجام شده، تندر90 مانند گذشته در هر دو شركت ايران خودرو و پارس خودرو توليد و به بازار عرضه خواهد شد.

به هر حال پس از کنار گذاشته شدن شرکت رنوپارس از زنجيره تامين قطعات تندر90، واگذاري توليد به پارس خودرو دومين اقدام تصميم گيران صنعت خودرو کشور در اين خصوص است. اين در حالي است که از نيمه دوم سال گذشته شرکت ايران خودرو در توليد تندر90 گام هاي خوبي برداشته و حتي رشد چند صد درصدي را ثبت کرده بود؛ هرچند که با برنامه توليد ماهانه آن و آمار توليد شرکت رقيب (پارس خودرو) فاصله داشت.

* اهداف صنعت خودرو آرماني اما دست يافتني است

همچنين در اين هفته، محمدرضا روشني مقدم ـ رئيس كارگروه خودروي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) ـ در نشستي خبري اهداف صادراتي صنعت خودروي كشور را تشريح كرد.

به گفته وي، امسال از هر 12 خودرو توليدي يكي بايد صادر شود، در نتيجه اگر يك ميليون و 200 هزار دستگاه توليد شود، حدود 120 هزار دستگاه آن بايد راهي بازارهاي صادراتي شود. در سال 1390 نيز از هر 11 خودرو يك خودرو و در سال 1391 از هر 9 خودرو توليدي يكي و در سال 1392 نيز از هر هفت خودرو توليدي يكي بايد صادر شود.

رئيس كارگروه خودرو ايدرو در خصوص تحقق يافتن اهداف استراتژي توسعه صنعتي خودرو مبني بر صادرات يكي از هر سه خودرو توليدي در سال 1404 خاطرنشان كرد: اگرچه ممكن است چنين اهدافي با توجه به وضعيت فعلي سخت و آرماني باشد، اما اگر مي‌خواهيم صنعت خودرو ايران در رتبه‌بندي‌هاي جهاني جايي براي ابراز وجود داشته باشد امكان ديگري به جز اهداف ياد شده نداريم.

* وانت نيسان و رقيبي به نام R90

در اين هفته همچنين فرزاد نشان - قائم مقام زامياد - با برگزاري نشستي خبري برنامه‌هاي جديد اين شركت را اعلام كرد.

وي از برنامه‌هاي سال جاري اين شركت را كسب دوباره 50 درصد سهم بازار در محصول وانت نيسان عنوان كرد.

نشان در پاسخ به پرسشي در خصوص درباره تاثير توليد وانت R90 بر محصولات زامياد، گفت: وانت نيسان توليدي زامياد محصول قابل قبولي در بازار بوده و مشابهي ندارد كه محصولي به نام R90 بخواهد در برابر آن مطرح شده و سهمي از بازار آن را كسب كند.

وي همچنين ممنوعيت توليد وانت‌هاي با مصرف سوخت بيش از10 ليتر را شامل محصولات زامياد ندانست و تصريح كرد: محصول ما به عنوان كاميونت شماره‌گذاري شده و مصوبه ممنوعيت توليد وانت‌هاي با مصرف سوخت بيش از 10 ليتر مشمول محصولات زامياد نمي‌شود.

* تصويب آيين نامه ارتقاي كيفي خودروهاي داخلي

آيين‌نامه ارتقاي كيفي خودروهاي داخلي همچنين در اين هفته به تصويب نهايي رسيد.

در اين آيين‌نامه، اهداف كيفي صنعت خودرو كشور، مقدار رشد سالانه صنعت خودرو و قطعه‌سازي و چگونگي نظارت و تطبيق عملكردها با اهداف پيش‌بيني شده است.

طبق يكي از بندهاي اين آيين‌نامه، تمام خودروهاي توليدي در كشور از نظر كيفي رده‌بندي شده و خودروهايي كه در موعد زمان مقرر نتوانند رده كيفي خود را به سطح قابل قبول ارتقا دهند، توقف توليد خواهند شد.

همچنين طبق اين آيين‌نامه، قطعه‌سازان براساس سطح كيفي و عملكرد خود رده‌بندي شده و قطعه‌سازاني كه در موعد مقرر نتوانند به سطح كيفي قابل قبول برسند از زنجيره تامين قطعات و خدمات پس از فروش خودروها حذف خواهند شد.

در پيش نويس آيين‌نامه ارتقاي كيفي خودروهاي داخلي، رعايت استانداردهاي مصرف سوخت و آلايندگي نيز مورد توجه قرار گرفته است.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۸ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8903-17132
  • خبرنگار : 71186