در مراسم بزرگداشت روز جهاني صنايع دستي، 70 هنرمند با دريافت درجه‌ي هنري و هنرمندان برگزيده‌ي‌ صنايع دستي تقدير شدند

در مراسم بزرگداشت روز جهاني صنايع دستي كه در آخرين روز از هفته‌ي صنايع دستي در سالن اجلاس سران برگزار شد، 70 هنرمند معرفي‌شده از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، درجه‌هاي يك و دو هنري گرفتند و نمايندگان جمعي از پيش‌كسوتان و هنرمندان برگزيده‌ي صنايع دستي كه از سوي معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي معرفي شده بودند با حضور محمدرضا رحيمي ـ معاون اول رييس‌جمهور ـ و اسفنديار رحيم‌مشايي ـ مشاور رييس‌جمهورـ تقدير شدند.

به گزارش خبرنگار بخش صنايع دستي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم، محمود بهمني ـ رييس كل بانك مركزي ـ، علي معلم ـ رييس فرهنگستان هنر ـ، محمد حسيني ـ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ـ، محمدعلي رامين ـ معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ـ، حميد بقايي ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ و جمعي از مسؤولان اين سازمان و پژوهشگاه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، جمعي از سفراي خارجي مقيم تهران، محمدحسين هاتفي ـ معاون پيشين صنايع دستي ـ و برخي هنرمندان كشور حضور داشتند.

پس از سخنراني مسؤولان، امير صادقي ـ هنرمند شاهنامه‌خوان ـ با خواندن شعرش كه تلفيقي از شاهنامه و بهره‌گيري از نام مسؤولان حاضر در اين مراسم مانند مشايي، بقايي و حسيني بود، آيين شاهنامه‌خواني را با بازخواني روايت جمشيد جم و ضحاك اجرا كرد.

در ادامه، ايرج نعيمايي ـ نمايندهي جمعي از هنرمندان معرفي‌شده از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ـ در سخناني با اشاره به جايگاه هنر ايراني و داوري اين افراد در فرهنگ و تمدن كشور، گفت: اين شرايط طلب مي‌كند، مسؤولان به هنرها و هنرمندان بيش‌تر توجه كنند.

وي افزود: اكنون 200 رشته‌ي هنري وجود دارد كه متأسفانه در مراكز علمي كم‌تر به آن‌ها توجه شده است؛ اما با توجه به صحبت مسؤولان در اين مراسم، اميدواريم به هنرمندان و هنر آن‌ها ارج كافي داده شود.

هم‌چنين در اين مراسم، براي نخستين‌بار سرود ملي صنايع دستي كه توسط افشين يداللهي سروده شده است، با اجراي زنده‌ي مينوسپهري پخش شد.

در ادامه‌ي اين مراسم، با اعطاي لوح درجه‌ي يك هنري از داوود رشيدي در بخش نمايش، محمدعلي مجاهدي در شعر، سيدجلال شباهنگي در رشته‌ي گرافيك، علي كسمايي در رشته‌ي دوبله، جليل رسولي در رشته‌ي خوش‌نويسي، رحمت افشار در رشته‌ي موسيقي نظامي، فخرالدين فخرالديني در عكاسي، ايرج نعيمايي در رشته‌ي خوش‌نويسي، قاسم رفعتي در بخش آواز، محسن دلجو براي هنر آيينه‌كاري، علي حاجيان‌پور در گچ‌بري، قاسم احمدي در بخش مرمت آثار هنري، ابراهيم حميده‌كردار در آهنگ‌سازي، مهدي ملك‌زاده در رشته‌ي ظريف‌بري فلزات و بهرام منبتي در رشته‌ي منبت تقدير شد.

برخي از اين هنرمندان توان جسمي زيادي نداشتند، به‌طوري كه پدر دوبله‌ي ايران ـ علي كسمايي ـ درحالي‌كه روي ويلچر نشسته بود، براي دريافت لوح تقديرش آمد. اين مسأله صف مسؤولان براي اعطاي لوح را به‌هم ريخت و برخي از آن‌ها از جايگاه پايين آمدند. كسمايي با مشايي و رحيمي دردودلي هم كرد.

بهرام منبتي نيز يكي از هنرمندان روشن‌دل كشور درحالي‌كه عصاي سفيد به دست داشت، براي دريافت لوح تقديرش در بخش منبت رفت.

در اين بخش، استانداران اصفهان، بوشهر و خراسان رضوي به‌عنوان حاميان هنر در سال 89 و خبرنگاران فارس و ميراث آريا (پايگاه اطلاع‌رساني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري) و روزنامه‌ي جام‌ جم با اهداي لوح تقدير شدند.

در بخش دوم مراسم، جمع ديگري از هنرمندان با حضور اسفنديار رحيم‌مشايي ـ مشاور و مسؤول دفتر رييس‌جمهورـ، حميد شاه‌آبادي ـ معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ـ و حميد بقايي ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ درجه‌ي يك هنري گرفتند. اين هنرمندان به اين ترتيب معرفي شدند:

ميريعقوب عمامه‌پيچ در رشته‌ي نقاشي

شاهين فرهت در آهنگ‌سازي

حسين خواجه‌اميري در رشته‌ي آواز

نصرالله مدقالچي در رشته‌ي دوبله

بهزاد قريب‌پور در رشته‌ي گرافيك

حسن محجوبي‌اصل در رشته‌ي نقاشي

محمدحسين رزاقي در خوش‌نويسي و كتابت

شمس‌الدين ابوالوفاي حسيني، مهدي فروزنده شهركي، اسماعيل نيك‌بخت زاويه، فاتح عزت‌پور، ساسان گل و بوستان‌فر، اكبر صابونچي راد، ناصر نوروزي‌منش، علي مقارن‌عسگري، آرش حكيم‌نژاد تهراني، مهدي فلاح مقدمي، علي علي و رضا رينه‌اي در رشته‌ي خوش‌نويسي

سعيد محمودي در عكاسي

محمدتقي شاهرخ در حوزه‌ي فيلم‌سازي

امير صادقي شاهنامه‌خوان

داوود كيانيان در تئاتر عروسكي

محسن كاوه در رشته‌ي معرق

سليمان سعيدآبادي در رشته‌ي نگارگري

سيدمحمود ميرزماني آهنگ‌ساز

مهدي عطريان

رضا محمدي در رشته‌ي عكاسي

ژيلا رسام عرب‌زاده در رشته‌ي قالي

محمدعلي ترقي‌جاه

غلام‌رضا صابري نويسنده و كارگردان

علاء‌الدين رحيمي

مهرداد صدري

مجيد بهرامي‌پور اصفهاني در رشته‌ي قلم‌زني

فرمان مرادي در ساخت سازهاي سنتي

جواد نظام‌دوست در رشته‌ي قالي‌بافي

به گزارش ايسنا، جمع ديگري از هنرمندان پيش‌كسوت و برگزيده‌ي صنايع دستي كه از سوي معاونت صنايع دستي معرفي شده بودند، با حضور مشايي، بقايي و دانيالي ـ معاون صنايع دستي ـ تقدير شدند. نام اين افراد نيز به اين ترتيب اعلام شد:

عبدالحسين اولياثمين در نقره‌كاري

منوچهر روشن‌روان در تذهيب و طراحي سنگ و گوهر

بهمن باهري‌اقدم در شيشه‌گري

منوچهر قهرماني در پيكرتراشي چوب

رسول ديباكار در كاشي‌كاري معرق

رضا فتاحي در زري‌بافي

صغري حيدري در گليم‌برجسته

مهدي مظلوم‌زاده در نگارگري و تذهيب

مهدي طوسي در منبت‌كاري و مشبك

علي‌اصغر علي‌ياري در نمدمالي

نسرين تبريزي در سفال و سراميك

فرهاد فرجادنيا در معرق و چوب

آنكه كوهي در ابريشم‌بافي

فاطمه نوري در نساجي سنتي

روح‌انگيز محمدي در گليم‌بافي

محمدمهدي پورساحل

فاطمه كول در سوزن‌دوزي و سكه‌دوزي

هاشم معارفي در منبت چوب

سيف‌الله شكري در سازسازي

احمد كويري در كاشي‌كاري سنتي

رحمت‌الله آيين در سازسازي

حيدر روح‌الاميني در گليم شيركي پيچ

محمد ثمري در منبت

پريوش اوجند در گليم و جاجيم

حسن خان‌جاني در بافته‌هاي داري

محمدعلي جمالي در چموش‌دوزي

صادق شهسواري در مشبك فلز و چوب

وحيد كشاورز در ساخت ساز سنتي كمانچه

رخساره صادقي در گليم‌بافي

عباس دل‌زنده در نازك‌كاري چوب

عباس زينيان در كاشي‌كاري هفت‌رنگ

مينو سپهري خواننده‌ي سرود ملي

برخي از اين هنرمندان به‌دليل كهولت سن و بيماري نتوانستند در اين مراسم حاضر شوند.

در ادامه‌ي مراسم، مسؤولان حاضر سند ثبت زري و مخمل‌بافي در فهرست آثار ملي را امضا كردند. نمايشگاهي از آثار نفيس هنرمندان برجسته‌ي كشور نيز در حاشيه‌ي اين جلسه برپا شده بود و مسؤولان در پايان از آن ديدن كردند.

همچنين برخي هنرمندان تلاش كردند، از اين فرصت براي دردودل‌ كردن و طرح مشكلات‌شان با بقايي و مشايي كه چهر‌ه‌هايي آشنا در اين حوزه بودند، استفاده كنند؛ اما به‌دليل شرايط مراسم اين امكان براي آن‌ها فراهم نشد.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۶:۰۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8903-15047
  • خبرنگار : 71021