/سناريوي واگذاري نمايشگاه پيچيده‌تر مي‌شود/ اتاق بازرگاني از خريد نمايشگاه بين‌المللي منصرف شد

در حالي كه معاون سازمان خصوصي‌سازي‌ چندي پيش از واگذاري 100 درصد شركت سهامي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تا پايان خرداد ماه خبر داده و گفته بود قرار است 100 درصد نمايشگاه بين‌المللي در سه ماهه اول سال از طريق مزايده به بخش خصوصي واگذار شود، يكي از اعضاي هيات رييسه اتاق بازرگاني ايران با اشاره به اينكه خريد نمايشگاه بين‌المللي براي بخش خصوصي به صرفه نيست عنوان كرد كه خريد نمايشگاه بين‌المللي توسط اتاق بازرگاني منتفي شده است و به جاي آن به پيشنهاد وزارت بازرگاني اتاق بازرگاني تنها به دنبال مديريت نمايشگاه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، هر چند مدت‌هاست بحث واگذاري نمايشگاه بين‌المللي مطرح و نام اين شركت در ليست واگذاري‌ها قرار گرفته اما هنوز اين نمايشگاه واگذار نشده است، حتي شواهد موجود نشان مي‌دهد روند كار به گونه‌اي شده كه به جاي واگذاري نمايشگاه، سياست‌ كار به تغيير در مديريت اين نمايشگاه تبديل شده است. البته اين تغيير نيز تنها در حد حضور چند نماينده بخش خصوصي در هيات مديره نمايشگاه است كه پيش از اين، معاون وزير بازرگاني و خود وزير بازرگاني اين طرح را مطرح و بر آن تاكيد كرده بودند.

پس از ابطال واگذاري نمايشگاه بين‌المللي به سازمان بازنشستگي نيروهاي مسلح(ساتا) در حالي كه سازمان خصوصي‌سازي اعلام كرده بود اين نمايشگاه از طريق مزايده به بخش خصوصي واگذار خواهد شد، از سوي بخش خصوصي نيز نظرها بر اين بود كه اتاق بازرگاني ايران به نمايندگي بخش خصوصي در اين مزايده شركت كند.

حال كه به گفته مهدي عقدايي، معاون سازمان خصوصي‌سازي‌ واگذاري نمايشگاه بين‌المللي در مرحله ارزيابي براي واگذاري به بخش خصوصي است،

ابراهيم جميلي، عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني ايران خبر مي‌دهد: بحث خريد نمايشگاه بين‌المللي توسط اتاق بازرگاني ايران منتفي شده و اين اتاق به دنبال مديريت نمايشگاه است.

اين همان طرح و پيشنهادي است كه وزير بازرگاني در نشست خبري خود در بهمن‌ماه سال گذشته عنوان و تصريح كرده بود كه حاكميت نمايشگاه بين‌المللي واگذار نخواهد شد.

مهدي غضنفري در اين مورد گفته بود: در واگذاري نمايشگاه بين‌المللي بايد مشخص شود مثلا سازمان توسعه تجارت چه نقشي دارد. همچنين ما در بسياري از پروتكل‌هاي بين‌المللي به شركت سهامي نمايشگاه بين‌المللي اشاره و براساس آن موافقت‌نامه را امضا كرده‌ايم. چرا كه اين شركت تنها شركتي است كه قانون در مورد آن سخن مي‌گويد و جايگاه حاكميتي دارد. اين نمايشگاه نقش‌هاي حاكميتيش بايد از ديگر نقش‌هاي معمولي‌اش جدا شود.

* ساز هميشه مخالف وزارت بازرگاني در مورد واگذاري نمايشگاه

اين عضو كابينه دولت در نشست خبري اخير خود نيز بر اين موضع وزارت بازرگاني تاكيد كرد كه به نظر مي‌رسد به نوعي اين موضع، با رويكرد وزارت اقتصاد باز هم متفاوت است. دقيقا مانند واگذاري نمايشگاه در سناريوي قبلي كه با مخالفت وزارت بازرگاني مواجه و در نهايت با اصرار اين وزارت‌خانه پذيرفته شد كه واگذاري ابطال شود.

اين بار نيز به نظر مي‌رسد اين وزارت بازرگاني است كه مي‌خواهد واگذاري به گونه‌اي ديگر باشد. چرا كه به گفته جميلي، اين پيشنهاد وزارت بازرگاني به اتاقي‌ها بود كه به جاي مالكيت، تنها عضو هيات مديره نمايشگاه بين‌المللي شوند.

عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني ايران در اين مورد به خبرنگار ايسنا توضيح مي‌دهد: اين موضوع پيشنهاد وزارت بازرگاني بود كه اتاق بازرگاني مديريت نمايشگاه را بر عهده بگيرد اما در مجموع خريد اين نمايشگاه بين‌المللي هم براي بخش خصوصي به صرفه نيست. چرا كه قيمت‌هايي كه براي آن اعلام شد، قيمت‌هاي بالايي بوده است.

جميلي هرچند به اين قيمت‌هاي بالاي نمايشگاه اشاره نمي‌كند اما مي‌افزايد: قيمت‌هاي مختلفي كه اعلام شده خيلي بالا بوده‌اند اما در آخر هم عدد مشخص نشده است.

وي در پايان تصريح مي‌كند: اتاق بازرگاني ايران نمي‌تواند كارهاي انتفاعي كند و به همين دليل به دنبال راه‌اندازي نمايشگاهي نيست اما بايد مراكز نمايشگاهي جديدي در كشور احداث شوند.

با اين روند به نظر مي‌رسد اين بار نيز دو رويكرد متفاوت از سوي وزارت‌خانه‌هاي اقتصاد و بازرگاني در مورد واگذاري نمايشگاه‌هاي بين‌المللي ايران در نظر گرفته شده است كه نتيجه آن احتمالا بار ديگر به دخالت و اعمال دستور رييس دولت منجر خواهد شد!

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8903-14336
  • خبرنگار :