ساخت كارخانه واگنسازي جديد در ايران توجيه دارد؟ مديرعامل واگن پارس: 4 تا 5 كارخانه بيكار داريم
مدير عامل شركت واگنپارس اعلام كرد: طراحي نمونه واگن مترو ملي شروع شده، با طرف اروپايي قرارداد بستيم و اميد است كه تا پايان امسال نمونه واگن مترو ملي عرضه شود. غلامرضا رزازي در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به حجم زياد واردات محصولات ريلي چون واگن مترو و لكوموتيو از چين تاكيد كرد: حجم واردات از سهم كاري كه به كارخانههاي داخلي داده شده بيشتر است. وي افزود: شركت واگنپارس و ديگر شركتهاي همكار، با كم شدن كار ناچار به تعديل تدريجي نيرو شدند. واگن پارس تاكنون 650 نفر از پرسنل خود را كاهش داده است و از 1950 نفر نيرو به 1300 نفر رسيده است. در صورتي كه پتانسيل توليد، امكانات توليد، ابزار توليد و ماشينآلات موجود است و اگر قراردادي باشد نه تنها جلو تعديل نيرو گرفته ميشود، بلكه همه شركتها نيروي جديد جذب ميكنند. او با اشاره به كارهاي اين شركت روي پروژههاي صادراتي متنوع ادامه داد: در بخش واگنهاي مسافري و باري تاكنون 150 ميليون دلار صادرات به كشورهاي گوناگون داشتيم، اما روال كار اين است كه اگر شركتي قصد دارد به صورت قوي وارد بازار صادراتي شود، در بازار كشور خودش فرصت در اختيار آن گذاشته ميشود. وي خاطرنشان كرد: لازم است در ايران مسير توليد انبوه پيش رود و سابقه كار ايجاد شود تا بتوان در بازار صادراتي نيز حضور پيدا كرد. در بحث باري و مسافري اين اتفاق افتاده و توان حضور در بازارهاي خارجي كسب شده است، اما در رابطه با مترو با توجه به بازار خوب آن در جهان بايد توانمندي موجود از حالت قوه به فعل درآيد تا پس از دو تا سه سال با سابقهاي كه ايجاد ميشود، در حوزه صادرات حضور يابيم. به گفته رزازي سفارشهاي داخلي به سمت توليدكنندگان داخلي نيست، در حالي كه محصولات توليدي اين شركتها مطابق استانداردهاي محصولات مشابه خارجي است. اكنون استانداردها يكپارچه شده و در سراسر جهان يكسان است. در رابطه با قيمت نيز با ارزانترينهاي دنيا رقابت ميكنيم و در صنعت ريلي با قيمتهاي مشابه چيني و غيره محصولات خود را عرضه ميكنيم. وي با اشاره به وجود چهار تا پنج كارخانه بيكار در كشور تاكيد كرد: سرمايهگذاري جديد براي ساخت كارخانه مشترك توجيهي ندارد؛ ضمن اين كه سرمايه گذاري مشترك به سمتي سوق پيدا ميكند كه پايگاهي براي طرفهاي خارجي در ايران ميشود و به اسم توليد داخلي عملا همه چيز از خارج وارد شده و اين موضوع بسيار متفاوت است با اين كه يك كارخانه داخلي متولي كار شود و بر تامين قطعات داخلي حساسيت داشته باشد. او خاطرنشان كرد: گاهي نيز ممكن است خارجيها اظهار علاقه كرده و در ايران خط مونتاژ راه اندازي كنند، اما واقعيت اين است كه اين شيوه هرگز منجر به انتقال تكنولوژي و ساخت داخل به معني واقعي نميشود و نمايشي از توليد داخلي است. وي اظهار كرد: گاهي صحبت از ايجاد كارخانه جديد و عدم جوابگويي شركتهاي داخلي و توليدكنندگان ميشود. باور من اين است كه توجه اصلي بايد به استفاده از ظرفيتهاي داخلي معطوف شود. او ادامه داد: با وجود پتانسيل توليد و ظرفيت موجود در كارخانه واگن پارس، ظرفيت خط مترو كه توليد واگن كامل است، در اين كارخانه تقريبا صفر بوده و فقط بخشي از بدنه آن ساخته ميشود. در اين بخش با ظرفيت و سفارش 60 درصد كار ميكنيم، اما ظرفيت واگن كامل خالي است. ظرفيت مورد استفاده شركتهاي ديگر نيز همگي صفر بوده و سفارشي وجود ندارد. مديرعامل واگن پارس ادامه داد: ظرفيت توليد بالاي 400 دستگاه است كه در چهار تا پنج شركت توزيع شده و تقريبا ظرفيت تمام اين شركتها خالي است. لذا اگر شهرهاي گوناگون نيازي داشته باشند، احتياج به واردات يا ايجاد كارخانه جديد نيست و 400 دستگاه در سال ميتواند به 650 دستگاه نيز افزايش يابد. به گفته وي نياز حاضر حتي به اندازه نصف توان موجود نبوده و ايجاد كارخانه جديد، توجيه اقتصادي و زماني ندارد، چرا كه تا بهرهبرداري از كارخانه، حداقل 2.5 سال زمان نياز است، در حالي كه در اين مدت نيازها توليد شده و تا آن هنگام احتياجي به كارخانه جديد نيست. از طرف ديگر ظرفيت مازادي به كارخانههايي كه ظرفيت خالي دارند، اضافه ميشود. رزازي تاكيد كرد: با وجود ظرفيت و توان توليد موجود بيشترين صحبتها تاكنون پيرامون واردات از كشورهايي مانند چين بوده و هنوز قرارداد داخلي به جز قرارداد چهار تا پنج سال پيش كه 77 واگن براي مترو تهران بود، سفارشي به كارخانههاي داخلي داده نشده است؛ لذا همگي بيكارند. او به فعاليتهاي اين شركت در زمينه واگن باري، مسافري، مترو، لكوموتيو و قطارهاي خودكششي با خطوط توليد مجهزاشاره كرد و گفت: اين شركت ظرفيت توليد هزار و 500دستگاه واگن باري، 150 دستگاه واگن مسافري و 250 دستگاه لكوموتيو را در سال دارد؛ با اين حال در حال حاضر با 30 درصد ظرفيت كار ميكند. در زمينه مترو نيز 77 واگن به طور كامل براي متروي تهران ساخته است كه اكنون در خط دو مترو در حال كار است. 203 دستگاه نيز بدنه واگن مترو براي واگنسازي تهران در خط توليد است كه تا اين لحظه چهار قطار (28 واگن) تحويل داده شده است وطبق برنامه پيش ميرود. وي در پايان ابراز اميدواري كرد كه جهت مسير موجود تغيير يافته و با اعتمادي كه به كارخانههاي داخلي ميشود، كار به سمت اين كارخانهها سوق يابد و اشتغال براي ايرانيان ايجاد شود. به گزارش ايسنا، شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي كشور در سال 1386 براي تامين 315 واگن مورد نياز مترو سه شهر تبريز، اصفهان و شيراز مناقصهاي معدود برگزار كرد كه شركت SRC چين برنده اعلام شد و شركت قطار شهري با شركت پوژان چين (همكار شركت SRC) قرارداد امضا كرد! البته اين موضوع از همان ابتدا با واكنش واگنسازان داخلي معترض همراه بود كه به روند برگزاري مناقصه انتقاد داشتند؛ زيرا همانطور كه گفته شد قرارداد با شركت چيني همكار با شركت برنده مناقصه امضا شد. از سوي ديگر آنان معتقد بودند كه تكنولوژي مورد استفاده در شركت چيني قديمي است؛ ولي وزارت كشور و شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي بر تامين هرچه سريعتر واگنها تاكيد دارند. در اين زمينه اخيرا گروهي از مسوولان تبريزي به چين سفر كرده و از كارخانه چيني طرف قرارداد ديدار و با مديران آن گفتوگو هم كردهاند. احمد عليرضا بيگي - استاندار آذربايجان شرقي - چندي پيش در يك نشست خبري اظهار كرده بود كه در پي سفر هيات عالي رتبه استان آذربايجان شرقي به رياست استاندار به کشور چين براي هماهنگي و تسريع در تحويل واگنهاي قطار شهري تبريز مقرر شد 20درصد تکنولوژي ساخت واگنها در کشور چين و 80درصد بقيه با همکاري آن کشور و با مشارکت سرمايهگذاران و بخش خصوصي در تبريز صورت گيرد. انتهاي پيام