محمدرضا پارسايار: تبليغات كتاب دغدغه‌ي اهل فرهنگ است

محمدرضا پارسايار تبليغات كتاب در كشور را خوب ارزيابي كرد و گفت: تبليغات كتاب دغدغه‌ي اهل فرهنگ است؛ به همين دليل امروز شاهد رشد روزافزوني در اين زمينه هستيم. اين مترجم در گفت‌وگو با خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عنوان كرد: تلويزيون كمابيش به مسأله‌ي تبليغ و معرفي كتاب مي‌پردازد و برنامه‌اي كه شبكه‌ي چهار سيما با عنوان كتاب چهار پخش مي‌كند، برنامه‌ي مؤثري در اين راستاست. او ادامه داد: ناشران مختلف ترفندهاي مختلفي دارند و برخي از آن‌ها بخشي را به تبليغات كتاب‌هاي‌شان اختصاص مي‌دهند. به گفته‌ي پارسايار، در كنار تبليغات، نحوه‌ي بخش كتاب نيز مهم است؛ گاهي كتاب‌هاي برخي ناشران بزرگ و معتبر، آن‌طور كه بايد، توزيع و پخش نمي‌شوند. اين مترجم درباره‌ي قيمت كتاب نيز گفت: در گذشته، قيمت كتاب به نسبت قيمت‌هاي جهاني خيلي ارزان‌تر بود؛ اما به تدريج به واسطه‌ي بحران‌هايي كه در كشور پيش آمد، مانند جنگ تحميلي، قيمت كتاب روزبه‌روز افزايش يافت، تا جايي‌كه امروز خيلي با قيمت جهاني فرقي ندارد. به عقيده‌ي او، قيمت كتاب در ميزان خوانندگان آن تأثير دارد؛ مردم براي كتاب‌هاي كمك‌آموزشي هر هزينه‌اي را پرداخت مي‌كنند؛ چرا كه اين موضوع به آينده‌ي فرزندان‌شان بستگي دارد؛ اما حاضر نيستند هر هزينه‌اي را براي خريد رمان، داستان و كتاب‌هاي تفنني صرف كنند. پارسايار در پايان از تجربه‌ي بازديد خود از بيست‌وسومين نمايشگاه كتاب تهران گفت و افزود: متأسفانه نمايشگاه كتاب تا اندازه‌اي گردشگاه مردم شده است و اغلب كساني كه به نمايشگاه مي‌روند، دست خالي برمي‌گردند. او افزود: برگزاري نمايشگاه كتاب از اين لحاظ كه اهل قلم و علاقه‌مندان به كتاب مي‌توانند كتاب‌هاي مورد نيازشان را آن‌جا به راحتي تهيه كنند، خوب است؛ اما برگزاري نمايشگاه كتاب در داخل شهر، مشكلات زيادي را براي شهروندان ايجاد مي‌كند و بهتر است كه نمايشگاه به حاشيه‌ي شهر منتقل شود. انتهاي پيام
  • جمعه/ ۲۱ خرداد ۱۳۸۹ / ۰۹:۵۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8903-12070
  • خبرنگار :