علي‌رغم تخريب‌هاي گسترده؛ مديرکل محيط زيست قزوين: هيچگونه ارزيابي زيست‌محيطي براي جاده قزوين-الموت-تنکابن انجام نشده است!

به گفته مديرکل محيط زيست قزوين انجام پروژه‌هاي عمراني راهسازي بدون مطالعات و ارزيابي زيست محيطي از مهم ترين عوامل تهديد کننده محيط زيست است.

به گزارش سرويس «محيط زيست» ايسنا، مهندس علي فرهادي افزود: در حال حاضر فقط 8 درصد کل کشور تحت مديريت سازمان محيط زيست است که طبق نظر IUCN بايد به ده درصد ارتقا يابد.

وي افزود: در استان قزوين 25 هزار هکتار از مناطق تحت پوشش سازمان بوده که اين رقم بايد به 160 هزار هکتار برسد تا به نرم جهاني دست يابيم.

فرهادي با اشاره به برنامه‌هاي خود در راستاي افزايش سطح مناطق حفاظت شده استان گفت: بنا داريم در سفر سوم رييس‌جمهوري 49 هزار هکتار از منطقه الموت و 48 هزار هکتار از منطقه طارم سفلي رابه مناطق تحت مديريتي سازمان بيافزاييم و طرح آن را با همکاري مسوولان استاني به تصويب برسانيم.

به گفته وي در مورد منطقه الموت کوتاهي شده ،به طوري که به واقع يکي از زيستگاه‌هاي بي‌نظير کشور و جهان است.

وي کمبود نيروي محيط بان را از جمله مشکلات سازمان ذکر کرد و گفت: در حال حاضر تعداد 40 نفر محيط بان در مناطق تحت مديريتي سازمان مشغول به کار هستند که اين تعداد بسيار کمتر از سطح مناطق حفاظتي است.

فرهادي خاطرنشان کرد: عوامل تهديدکننده در بخش محيط طبيعي وجود اسلحه‌هاي مجاز و غيرمجاز، بيکاري در عرصه و کمبود نيروهاي اجرايي زيست محيطي است.

مدير کل محيط زيست قزوين راهسازي بدون نظارت و ارزيابي زيست محيطي را جزءمعضلات دانست وگفت: به عنوان مثال جاده قزوين –الموت-تنکابن پروژه‌اي است که تا کنون با وجود تخريب زياد منطقه هيچ گونه ارزيابي زيست محيطي در آن انجام نشده است.

به گفته وي ميليون ها تن خاک زراعي ،مرتعي و جنگلي در آن مسير در حال تخريب است و جايگزين کردن آن ميليارد ها تومان به اقتصاد محيط زيست ضربه وارد مي کند.

فرهادي در خصوص کار خانه سيمان آبيک گفت: در طي دو ماه گذشته 4 بار ازاين کارخانه بازديد شده و از لحاظ صنعت آلاينده و سيستم کنترل آلودگي بررسي مي‌شود.

به گفته وي خط يک اين کارخانه سيستم کنترل آلودگي نصب شده ولي در خط دو هنوز اين سيستم راه‌اندازي نشده و سازمان دستور توقف اين خط را صادر کرده و پرونده آن به مراجع قضايي معرفي شده است.

فرهادي در پاسخ به سوال ايسنا در خصوص آزمايشگاه محيط زيست استان گفت: اين آزمايشگاه جز مصوبات سفر دوم رييس جمهور بوده وبه دليل شفاف نبودن اين طرح، تا کنون اجرايي نشده است .

وي استقرار و توسعه ناپايدار صنعت در استان را از مهمترين چالش منابع انساني ذکر کرد و گفت: صنايع استان بدون نظريه مثبت محيط زيست و مطالعات ارزيابي بر محيط انجام مي شود که در حال حاضر يکي از معضلات است.

فرهادي با اشاره به اينکه منطقه الموت را به ذخيره‌گاه زيست کره تبديل مي کنيم افزود: طبيعت استان قزوين بي نظير بوده و محيط زيست آن بايد به کشور شناسانده شود.

وي خاطرنشان کرد: از هزار و 100 گونه گياه دارويي شناخته شده در کشور ،250 گونه آن در استان قزوين شناسايي و 40 گونه آن در منطقه الموت شناسايي شده است.

مدير کل محيط زيست قزوين به گونه‌هاي شاخص استان اشاره کرد و گفت: قوچ و ميش ،آهو،کل و بز،پلنگ ،پرندگان شکاري،خرس قهوه اي ،و پرنده هما که شاخص زيستي استان قزوين مي باشد از جمله گونه هاي مهم است.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۵:۴۲
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 8903-11738
  • خبرنگار :