مديرعامل رنوپارس: احتمالا از زنجيره تامين قطعات تندر90 خارج مي‌شويم رنو در مقايسه با پژو عملكرد موفق‌تري در ايران داشته است

امكان خارج شدن رنو پارس از زنجيره تامين قطعات تندر90 وجود دارد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ميشل كربل - مديرعامل شركت رنو پارس - روز گذشته در يك نشست خبري در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان مطلب بالا افزود: ما به دنبال ساده سازي بيشتر در فرآيند توليد تندر90 هستيم؛ با اين حال مشتري مداري و كيفيت نبايد قرباني شود. وي با بيان اين‌كه تامين قطعات فقط 20درصد از كار رنوپارس را تشكيل داده و 80 درصد مابقي مربوط به فرآيندهاي مهندسي و كيفيت توليد خودروست، خاطرنشان كرد: ما در حال مذاكره در اين زمينه بوده و ممكن است وظيفه تامين قطعات واگذار شود. با اين حال 80 درصد وظايف مربوط به كيفيت و مهندسي منتقل نخواهد شد. او همچنين در پاسخ به اين سوال كه اگر پس از واگذاري وظيفه تامين قطعات، برخي خودروسازان براي كاهش هزينه‌ها به سراغ خريد قطعات بي كيفيت بروند، چه خواهد شد؟ گفت: در اين رابطه‌ كيفيت نبايد قرباني شود و با توجه به آن‌كه آرم رنو روي اين خودروست، ما در زمينه‌ حفظ كيفيت آن حساس هستيم. دراين خصوص در حال مذاكره بوده و اگر به نتيجه نرسيم، مذاكرات را متوقف خواهيم كرد. مديرعامل رنوپارس در پاسخ به سوالي درباره دلايل عدم توليد مدل‌هاي جديد تندر90 اظهار كرد: مذاكرات خوبي براي توليد مدل‌هاي جديد روي پلت فرم تندر90 صورت گرفته و در رابطه با توليد R90 و F90 با ايران خودرو و B90 با پارس خودرو در حال مذاكره هستيم. وي همچنين در پاسخ به اين‌كه آيا يكي از دلايل پايين ماندن تيراژ توليد تندر90 آن نيست كه خودروسازان ايراني اين خودرو را رقيب برخي از خودروهاي توليدي خود مي‌دانند؟ خاطرنشان كرد: ‌من خودم واقعا از اين همه مذاكراتي كه انجام داده‌ايم، خسته شده‌ام. بعد از سه سال مجبورم بگويم نه رنو پولي ازاين خودرو به دست مي‌آورد، نه شركاي ايراني ما. در آن زمان تمام مذاكرات ما بر اين فرضيه بنا شده بود كه تندر90 جانشين پيكان شود، اما اين گونه نشد. وي درباره دليل عدم توليد لوگان وانت در ايران نيز گفت: به دليل شرايط چند ساله كار در ايران مقداري محافظه كار شديم و نمي‌خواهيم پروژه‌ جديدي را شروع كنيم كه شايد ضررده شود؛ بنابراين با احتياط پيش مي‌رويم. با ايران خودرو هم در حال مذاكره هستيم كه اگر لوگان وانت را به قيمت 13 تا 14 ميليون تومان بفروشيم، صرفه اقتصادي خواهد داشت يا خير؟ او همچنين در پاسخ به اين‌كه چرا قطعه‌سازان بعد از سه سال هنوز به ظرفيت مورد نظر توليد تندر90 نرسيده‌اند؟ گفت:‌ مشكل اصلي در اين زمينه مساله نقدينگي است كه همچنان وجود دارد. متاسفانه پرداخت‌هاي شركاي ايراني به ما همواره با تاخير همراه بوده است، در حالي كه ما بايد توليد قطعات را زودتر به اروپا سفارش دهيم؛ بنابرين در نبود نقدينگي نمي‌توانيم بيش از آنچه را كه شركاي ايراني به ما داده‌اند، به اروپا سفارش دهيم. وي ادامه داد: مشكل بعدي ضعيف بودن برخي از قطعه‌سازان است كه به همين دليل در زمان‌هاي مختلف مجبور به توقف خط توليد به خاطر يك قطعه شديم، زيرا اين قطعه‌سازان به جاي اين‌كه اولويت را بر تندر90 بگذارند، روي قطعات خودروهاي ديگر تمركز كردند. وي افزود: ما با حدود 20 درصد از قطعه‌سازان به دلايلي همچون ظرفيت و كيفيت توليد از ابتدا مشكل داشته و داريم. شركاي ايراني نيز در جريان اين مشكلات بوده و هر روز در حال مذاكره با آنان براي يافتن راه حل در خصوص اين قطعه‌سازان هستيم. كربل همچنين درباره اين‌كه چرا رنوپارس توليد برخي قطعات را به چند قطعه‌ساز سفارش مي‌دهد؟ گفت: درشرايط عادي اقتصادي تامين هر قطعه بايد از طريق يك واحد توليدي صورت گيرد و به همين دليل ما از ابتدا به دنبال انتخاب يك قطعه‌ساز براي توليد يك قطعه بوديم تا قيمت مصرف‌كننده كاهش يابد، اما متاسفانه برخي از قطعه‌سازان متوجه اين مساله نشده و ما مجبور شديم دو قطعه‌ساز را براي توليد يك قطعه انتخاب كنيم. وي همچنين در پاسخ به اين‌كه برخي كارشناسان عملكرد رنوپارس در تامين قطعات را از جمله دلايل بالا رفتن قيمت تمام شده توليد تندر90 در ايران مي‌دانند، اظهار كرد: تندر90 در هشت سايت مختلف در دنيا توليد مي‌شود كه قيمت قطعات سي‌.كي.‌دي وارداتي در ايران دقيقا همان قيمت ساير كشورهاست؛ بنابراين هيچ تفاوتي بين ايران با ساير كشورها در زمينه قطعات خارجي تندر90 وجود ندارد. وي ادامه داد: اما قيمت قطعات داخلي تندر90 افزايش يافته است كه اين مساله موجب شده كه قيمت تندر90 افزايش يابد. در روماني 8 تا 9 قطعه در يك دقيقه توليد مي‌شود، اما پس از سه سال كار در ايران و فرستادن متخصصان رنوپارس هنوز ميانگين قطعاتي توليدي در ايران 3 تا 3.5 قطعه در دقيقه است كه بسيار پايين‌تر از استانداردها بوده و موجب افزايش قيمت قطعات شده است. او تصريح كرد:‌ متاسفانه پس از سه سال كار در ايران متوجه شدم براي بسياري از شركت‌ها مشتري‌مداري در اولويت قرار ندارد و ما تلاش‌هاي زيادي انجام داديم تا بتوانيم ضرورت‌هاي مشتري مداري و توجه به كيفيت را به آن‌ها تذكر دهيم. وي در پاسخ به سوالي در خصوص اين‌كه آيا تمركز توليد در پارس خودرو مناسب‌تر است يا ايران خودرو؟ گفت: اين‌كه تندر90 در كدام كارخانه توليد شود به طرف‌هاي ايراني باز مي‌گردد. به هر حال ما با هر دو طرف پارس خودرو و ايران خودرو روابط مناسبي داريم. البته سرمايه‌گذاري زيادي روي خط مشترك تندر90 صورت گرفته كه نبايد اين سرمايه‌گذاري‌ها از بين برود. مديرعامل رنوپارس در خصوص دليل ناراضي بودن برخي از قرارداد رنو با ايران گفت: اگر برخي ازاين قرارداد ناراضي هستند، به دليل آن است كه در آن بر كيفيت تاكيد شده كه اين بر خلاف منافع اين افراد است. وي ادامه داد: اگر صنعت خودرو ايران فرصت همكاري با رنوپارس را از دست داده و در سطح بين‌المللي نتواند از نظر كيفيت و قيمت خود را مطرح كند، مسلما به سرنوشت صنعت خودرو روسيه دچار شده و خواهد مرد، زيرا بازار ايران در حال باز شدن بوده و مصرف‌كننده ايراني نيز به دنبال كيفيت است. رنو پارس فرصت مغتنمي را براي جهاني‌سازي صنعت خودرو ايران ايجاد كرده كه نبايد اين فرصت از دست برود. وي در بيان آمار توليد تندر90 در ايران گفت: در حال حاضر130 هزار دستگاه خودرو از رنو در خيابان‌هاي ايران درحال تردد است كه البته اين كمتر از مقداري است كه براي آن برنامه‌ريزي كرده‌ايم. در حال حاضر هفته‌اي 250 دستگاه مگان و1400 دستگاه تندر90 توليد مي‌شود. كربل در پايان اعلام كرد كه تصميم به بازنشستگي گرفته و قرارداد سه ساله او در ايران به اتمام رسيده است. وي اظهار كرد كه رنو در مقايسه با پژو عملكرد موفقيت آميزتري در ايران داشته است. او در پاسخ به اين‌كه چه توصيه‌اي به جانشين خود در ايران مي‌كنيد؟ گفت: زمان در ايران با آن چيزي كه در غرب مي شناسيم تفاوت مي‌كند، اما غربي‌ها به اين موضوع توجه ندارند. انتهاي پيام
  • سه‌شنبه/ ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8903-07034
  • خبرنگار :