/محكوميت گسترده جنايت تازه رژيم ‌صهيونيستي/ مواضع احمدي‌نژاد، لاريجاني و.. گفت‌وگوهاي ايسنا با بروجردي، تسخيري، شيخ‌الاسلام، محتشمي‌پور و...

رژيم صهيونيستي بار ديگر در نقض آشكار قوانين بين‌المللي و حقوق انساني، فعالاني را كه با وجداني بيدار سعي در رساندن كمك‌هاي بشردوستانه تحت عنوان « ناوگان آزادي غزه» به مردم تحت محاصره غزه داشتند، هدف قرار داد تا بار ديگر خوي جنگ‌طلب خود و حاميانش را نشان دهد.

افزايش شمار شهدا و زخمي‌ها

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، در حالي منابع خبري از افزايش شهداي حمله ناجوانمردانه صهيونيست‌ها به اين كاروان صلح، به 20 تن خبر ‌دادند كه حال برخي از دهها مجروح اين جنايت از جمله شيخ «رائد صلاح» رهبر جنبش اسلامي اراضي اشغالي 1948 كه در اين كاروان حضور داشت، وخيم گزارش شده است.

كارواني براي آزادي و صلح

كاروان "ناوگان آزادي غزه" شامل 9 كشتي از 40 كشور و با حضور 800 فعال خارجي و حامي غزه، از روز شنبه از بندر آنتالياي تركيه راهي غزه شده بود.

600 تن از اين فعالان از اعضاي پارلمان‌هاي خارجي هستند و قرار بود كمك‌هاي پزشكي، دارويي و غذايي را به نوار غزه منتقل كنند.

كشتي‌هاي تركيه حامل تعداد زيادي از چرخ‌هاي مخصوص معلولان (ويلچر) و چادر به منظور برپايي بيمارستان‌هاي صحرايي و نيز لوازم التحرير و تجهيزات ورزشي و پزشكي و مواد ساختماني بودند.

در اين كاروان هياتي از فلسطيني‌هاي ساكن سرزمين‌هاي 48 از جمله شيخ رائد صلاح، رييس جنبش اسلامي و حنين زعبي، عضو پارلمان رژيم صهيونيستي (كنست) نيز حضور داشتند.

در اين كاروان كشتي‌هايي از آمريكا،‌ يونان، فرانسه، ايتاليا، آلمان، مالزي و ونزوئلا و هم‌چنين تعدادي از فعالان حقوق بشر، نمايندگان جامعه مدني و خبرنگاران نيز مشاركت داشتند.

بازتاب‌هاي يك جنايت

از ساعات اوليه وقوع حمله به يك گروه غيرنظامي كه ماهيت آن از مدت‌ها قبل مشخص شده بود، منابع خبري جهان، بازتاب‌هاي اين فاجعه را كه در ميان بهت و حيرت وجدان‌هاي بيدار عنوان شده است، گزارش مي‌كنند.

در جمهوري اسلامي ايران نيز مقامات، گروهها و نهادهاي مختلف با محكوميت اين جنايت ضد بشري اقدام عاجل سازمان‌هاي بين‌المللي و اسلامي را خواستار شده‌اند.

به گزارش ايسنا در همين رابطه «محمود احمدي‌نژاد» رييس جمهوري اسلامي ايران حمله رژيم صهيونيستي به كشتي‌هاي حامل كمك‌هاي بشردوستانه به مردم مظلوم غزه را محكوم كرد.

وي با اشاره به شرايط جديد جهان و جنايت‌هاي مستكبران و جنايت اخير صهيونيست‌ها گفت: رژيم صهيونيستي ديگر چه كار كند كه آمريكا و اروپا ـ كه مدعي دفاع از حقوق بشر هستند ـ كليد حقوق بشرشان فشرده شود و اين ادعاي خود را عملي كنند.

وي با بيان اين‌كه " عده‌اي از قشرهاي مختلف بسيج شده‌اند لوازم و وسايل جمع كرده‌اند كه به مردم غزه كمك كنند" گفت: مي‌بينيد كه اين رژيم به اين افراد كه حامل كمك به مردم غزه هستند حمله مي‌كند. موادغذايي را گروگان مي‌گيرد و اجازه نمي‌دهد اين كمك‌ها به مردم غزه برسد.

وي افزود: برخي خيال مي‌كنند اين اقدامات نشان‌دهنده قدرت رژيم صهيونيستي است؛ در صورتي كه اين رژيم رو به اضمحلال است.

احمدي‌نژاد خطاب به حاميان رژيم صهيونيستي نيز گفت: نصيحت‌تان مي‌كنيم كه دست از حمايت از اين رژيم برداريد. اگر مي‌خواهيد باقي بمانيد و احترامي در عرصه جهاني و جايي در آينده آن داشته باشيد از حمايت از اين رژيم دست برداريد.

احمدي‌نژاد افزود: اگر به حمايت‌هايتان از اين رژيم آدم‌كش حرفه‌اي ادامه دهيد بدانيد كه ملت‌هاي منطقه نه تنها دمار از روزگار اين رژيم درمي‌آورند بلكه راه را براي هميشه در برابر شما خواهند بست.

رييس جمهوري اسلامي همچنين گفت: ما تا كنون عكس‌العمل تند نشان نداده‌ايم و فكر كرديم با نصيحت بر سر عقل بيايند؛ اين يك آزمايش براي آن‌هاست. مي‌بينيم كه اين رژيم به كشتي‌هاي بشردوستانه حمله مي‌كند؛ اين يك آزمايش براي آن‌هاست ‌كه اروپايي‌ها نشان دهند چقدر در حرف و ادعاهايشان در دفاع از حقوق بشر صداقت دارند.

به دنبال تهاجم وحشيانه‌ي رژيم صهيونيستي به قايق‌هاي حامل كمك‌هاي انساني براي مردم غزه در آب‌هاي بين‌المللي كه منجر به شهادت و زخمي شدن چند تن از سرنشينان اين قايق‌ها گرديد رييس مجلس شوراي اسلامي هم در گفت‌وگويي تلفني جداگانه با روساي مجالس لبنان و فلسطين آخرين تحولات منطقه را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار داد.

علي لاريجاني در اين گفت‌وگوها اين حادثه را جنايت بزرگ رژيم صهيونيستي خواند كه ماهيت ضدانساني اين رژيم را بر افكار عمومي جهان آشكار ساخت.

رييس مجلس شوراي اسلامي هم‌چنين بر لزوم واكنش همه‌جانبه و هماهنگ كشورهاي اسلامي در اين زمينه تاكيد كرد.

به گزارش ايسنا، نبيه بري، رييس مجلس لبنان نيز در اين گفت‌وگوي تلفني ضمن قدرداني از واكنش به موقع مجلس شوراي اسلامي در اين مورد، گفت: صهيونيست‌ها بار ديگر جنايتي بزرگ مرتكب شدند و با حمله به كشتي كمك‌هاي انساني عدم پايبندي خود را به موازين بين‌المللي و انساني نشان دادند.

سليم زعنون، رييس مجلس ملي فلسطين نيز در گفت‌وگوي خود با لاريجاني اين حادثه را يك روسايي بزرگ براي اشغالگران قدس خواند و افزود: امروز جهان اسلام بايد در مقابل اين واقعه‌ي دردناك از خود واكنش نشان دهد.

وي از رييس مجلس شوراي اسلامي براي ابراز همدردي با مردم مظلوم فلسطين و واكنش به موقع در اين زمينه قدرداني كرد.

وزارت امور خارجه‌ي جمهوري اسلامي ايران نيز با صدور بيانيه‌اي جنايت رژيم صهيونيستي در حمله به ناوگان كمك‌رساني به فلسطين را محكوم كرد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در پي اقدام رژيم صهيونيستي در هدف قرار دادن ناوگان آزادي فلسطين و فعالان بي‌دفاع حقوق بشري كه با هدف كمك‌رساني به مردم مظلوم فلسطين عازم نوار غزه بودند وزارت امور خارجه‌ جمهوري اسلامي ايران بيانيه‌اي را به شرح زير منتشر نمود:

وزارت امور خارجه‌ جمهوري اسلامي ايران جنايت رژيم صهيونيستي در حمله به ناوگان آزادي فلسطين كه با هدف اقدام بشردوستانه درصدد كمك‌رساني به مردم مظلوم فلسطين در نوار غزه بود را محكوم نموده و تاكيد مي‌نمايد كه اين حادثه بار ديگر ماهيت جنايتكارانه و جنگ‌طلب آن رژيم را عيان ساخت.

اين هجوم در حالي صورت گرفته است كه اقدام رژيم صهيونيستي در حمله به غزه و كشته و زخمي نمودن قريب به پنج هزار تن از كودكان، زنان و مردان بي‌گناه اين سرزمين و بكارگيري سلاح‌هاي ممنوعه فراموش نشده و محاصره غيرانساني اين منطقه برخلاف كليه قواعد و معيارهاي بين‌المللي ادامه دارد.

حمله‌ي رژيم صهيونيستي به كشتي‌ها و سرنشينان آن تداعي‌كننده اقدامات دزدان دريائي در قرون گذشته است و اين اقدام طبق كنوانسيون مقابله با اقدامات غيرقانوني عليه ايمني دريائي، مصداق عيني تروريسم دريايي است.

اكنون زمان آن رسيده تا جامعه‌ي بين‌المللي و صاحبان وجدان‌هاي بيدار موضعي قاطع در برابر جنايات مستمر اين رژيم متجاوز و اشغالگر اتخاذ نمايند و در همين چارچوب جمهوري اسلامي ايران از كليه‌ي كشورهاي اسلامي و عربي مي‌خواهد با اتخاذ موضعي واحد و قوي در برابر ستيزه‌جوئي‌هاي اين رژيم به مقابله برخيزند و جهان غرب نيز ضمن كنار گذاشتن برخوردهاي دوگانه از حمايت‌هاي غيرقابل توجيه از آن رژيم دست بردارد.

حمله‌ي رژيم صهيونيستي به كاروان كمك‌هاي انسان‌دوستانه مويد عدم پايبندي آن رژيم به تعهدات بين‌المللي بوده و نشان مي‌دهد ادعاي صلح‌طلبي و ورود به مذاكرات ادعائي واهي و دروغين است.

با توجه به استمرار جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي ضروري است اينگونه اقدامات قويا در محاكم ملي و بين‌المللي مورد پيگيري قرار گيرد و شوراي امنيت سازمان ملل متحد نيز با تشكل جلسه اضطراري در اين خصوص اقدام عاجل نمايد.

جمهوري اسلامي ايران ضمن ابراز همدردي با خانواده و بستگان قربانيان اين جنايت، بار ديگر همبستگي خود را با مردم فلسطين خصوصا مردم استوار و شجاع غزه اعلام و از سخنان آقاي اسماعيل هنيه نخست‌وزير قانوني فلسطين مبني بر ضرورت تحرك كشورهاي عربي و اسلامي، نامگذاري اين روز به نام «روز آزادي» و اقدام فوري شوراي امنيت و سازمان كنفرانس اسلامي حمايت مي‌نمايد.

هم‌چنين كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي طي بيانيه‌اي جنايت جديد رژيم صهيونيستي را محكوم كرد.

در اين بيانيه آمده است: رژيم صهيونيستي يكبار ديگر جنايت آفريد و با حمله ناجوانمردانه به «كشتي آزادي» كه حامل كمك‌هاي انسان‌دوستانه به مردم شريف و مظلوم در بند غزه بود و سرنشينان آن، دهها تن از اتباع كشورها و پيروان اديان مختلف را به شهادت رساند.

اين جنايت جديد رژيم صهيونيستي اعلان جنگ اين رژيم با همه جهان و نشان‌دهنده اين واقعيت است كه صهيونيست‌ها هيچ حد و مرزي در جامعه جهاني براي هيچ چيزي قائل نيستند و حتي به افراد غيرمسلحي كه از نقاط مختلف جهان براي ارائه كمك‌هاي انسان‌دوستانه به مردم مظلوم تحت محاصره اين منطقه بودند، رحم نكردند و آنها را به خاك و خون كشيدند.

كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، ضمن محكوم‌كردن شديد اين جنايت جديد، از دبير كل سازمان ملل متحد مي‌خواهد با توجه به حساسيت موضوع سريعا از كليه ارگان‌هاي ذيربط آن سازمان براي محكوميت اين جنايت جديدرژيم صهيونيستي و صدور قطعنامه‌اي در خور مجازات‌هايي عليه رژيم صهيونيستي تعيين و نسبت به ارجاع فوري پرونده اين جنايت‌ها به ديوان كيفري بين‌المللي اقدام لازم را اتخاذ كند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي نيز حمله رژيم صهيونيستي به كاروان كمك‌رساني به غزه را وحشيانه و نشانه اوج عجز و استيصال اين رژيم خواند.

به گزارش ايسنا «سعيد جليلي» در واكنش به حمله نظامي صبح دوشنبه نيروهاي رژيم صهيونيستي به كاروان غيرنظامي كمك‌رساني به غزه اين حمله‌ را نوعي "راهزني تروريستي" دانست و افزود: رژيم جنايتكار و تروريست صهيونيستي كه در برابر فشار روزافزون افكار عمومي جهان قرار گرفته اينك به"آدم‌كشي دريايي"روي آورده است.

دبيرشوراي عالي امنيت ملي اين نوع اقدامات رژيم صهيونيستي را نماد مخالفت 60 ساله اين رژيم و حامي اصلي آن آمريكا با آزادي ملت‌ها توصيف و تاكيد كرد: رفتار يك سال گذشته رژيم صهيونيستي به‌خصوص اقدام تروريستي صبح امروز اين رژيم نشان داد طرح صلح اوباما يك فريب و صرفا با هدف دادن فرصت به رژيم صهيونيستي بوده است.

جليلي حمله رژيم صهيونيستي به "ناوگان آزادي غزه" را آزموني براي جهان مدعي آزادي و حقوق بشر در برابر افكار عمومي جهان دانست و گفت: اينك آمريكا و حاميان بين‌المللي و منطقه‌يي رژيم جنايتكار صهيونيستي در برابر افكار عمومي جهان بايد پاسخگوي پشتيباني‌هاي خود از اين رژيم باشند.

در همين رابطه جمعي از شخصيت‌ها و نمايندگان مجلس نيز از اولين ساعات وقوع اين جنايت در گفت‌وگو با ايسنا به بيان مواضع خود در محكوميت آن پرداختند و خواستار واكنش جهاني و اسلامي جدي در اين ارتباط شدند. 

دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در اين باره گفت: اعتراضات عظيم توده‌يي عليه اسراييل جنايت‌كار شكل خواهد گرفت كه فقط از سوي جهان اسلام نخواهد بود بلكه در سراسر جهان اين اعتراضات را شاهد خواهيم بود .

آيت‌الله تسخيري در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: حمله اسراييل به ناوگان آزادي غزه تاييدي بر جنايت‌كار بودن اين رژيم است. اسراييل به هيچ قانون و ارزشي پايبند نيست و رژيم صهيونيستي، رژيمي مبتني بر جنايت، دزدي و تجاوز به حقوق بشر است.

تسخيري در ادامه با بيان اين كه جنايت‌كاران اصلي در اين زمينه آمريكا، انگليس و كشورهاي حامي اين رژيم خون‌خوار هستند و آن‌ها به اسراييل چراغ سبز را دادند تا اين جنايت بزرگ را مرتكب شود، تصريح كرد: آن‌ها جزاي كار خود را خواهند ديد. اعتراضات عظيم توده‌يي عليه اسراييل جنايت‌كار شكل خواهد گرفت كه فقط از سوي جهان اسلام نخواهد بود بلكه در سراسر جهان اين اعتراضات را شاهد خواهيم بود و روز به روز حق پيروز خواهد بود؛ با وجود اين كه قربانيان زيادي خواهد گرفت.

وي با بيان اين كه آن‌هايي كه در "ناوگان آزادي غزه" حضور داشتند فقط عرب يا اهل خاورميانه نبودند بلكه افرادي آگاه، بلندپايه و نمايندگان و دلسوزان 50 كشور جهان بودند، افزود: اين اقدام جنايت‌كارانه رژيم صهيونيستي، وجدان بشري را تحريك مي‌كند.

تسخيري ادامه داد: آن‌ها كه در مقابل اين جنايت بزرگ سكوت كنند در آن شريك هستند.

وي همچنين با انتقاد از عملكرد سازمان كنفرانس اسلامي و سازمان ملل تصريح كرد: اميدوارم توده‌هاي مسلمان و مستضعف عكلس‌العمل شديدي داشته باشند. اسراييل جزاي هولناك خود را خواهد ديد و آغاز زوال اين دولت ساخته صهيونيسيم بين‌المللي و در هم شكستن حكومت صهيونيسم را شاهد باشيم.

دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در پايان با بيان اين كه جهان بايد بداند اگر بخواهد حقوق خود را به دست آورد بايد در مقابل اين حركت هسته‌هاي صهيونيسم بين‌الملل بايستد، خاطرنشان كرد: غده سرطاني رژيم صهيونيستي راهي ندارد؛ مگر ريشه‌كن شدن.

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي نيز تصريح كرد : اقدام رژيم صهيونيستي مقابله با كل جامعه جهاني است و بايد همه‌ي جهان براي مقابله با اين رژيم بسيج شوند.

علاءالدين بروجردي‌ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خاطرنشان كرد: اعزام ناوگان آزادي فلسطين به عنوان حركتي نمادين از هفته‌ها پيش در رسانه‌هاي جهاني تبليغ مي‌شد و در واقع حركت صلح‌آميز جهاني بود و اتباع دهها كشور و پيروان اديان مختلف در اين حركت دسته جمعي حضور داشتند.

وي افزود: مردم شريف و مظلوم غزه در مدت طولاني در محاصره بوده‌اند و وضعيت نگران‌كننده‌اي دارند و اين اقدام در راستاي كمك به آنها صورت گرفت.

بروجردي همچنين تاكيد كرد: اقدامي كه صهيونيست‌ها انجام دادند، نشان‌دهنده‌ي اوج وحشي‌گري و سبوعيت و نقض حقوق بشر توسط رژيم صهيونيستي است كه همواره حمايت گسترده آمريكا و كشورهاي اروپايي را داشته است.

وي با محكوم‌كردن اين جنايت، تصريح كرد: معتقدم بايد جمهوري اسلامي ايران به عنوان سردمدار دفاع از آرمان فلسطين و مردم مظلوم غزه در يك تحرك سريع ديپلماتيك در سطح جهان اسلام و كشورهاي ديگر به ياري مظلومان غزه بشتابد و در اين جهت به مقابله با رژيم صهيونيستي بپردازد.

وي ادامه داد: ‌در تماس تلفني وزير امور خارجه با وزراي خارجه‌ي تعداد قابل توجهي از كشورها بايد درخواست جلسه‌ي فوري شوراي امنيت سازمان ملل داده شود و همه‌ي تلاش صورت گيرد تا محكوميت رژيم صهيونيستي و مجازات اين رژيم در مقابل جنايتي كه عليه جامعه بشريت انجام داد، از درون قطعنامه از شوراي امنيت بيرون آيد.

بروجردي در ادامه گفت: سازمان كنفرانس اسلامي نيز بايد جلسه‌ي فوق‌العاده‌اي برگزار كند و به اين موضوع بپردازد.

وي در پايان گفت: به نظر مي‌رسد اين اقدام رژيم صهيونيستي مقابله با كل جامعه جهاني است و بايد همه‌ي جهان براي مقابله با اين رژيم بسيج شوند.

يك عضو هيات رييسه‌ي مجلس شوراي اسلامي هم با محكوم كردن حمله‌ي نيروهاي رژيم صهيونيستي به "ناوگان آزادي غزه"، گفت: متاسفانه اين سطح آگاهي در جهان اسلام و سازمان‌هاي بين‌المللي وجود ندارد كه انسان اميدوار باشد براي جلوگيري از اين اقدامات وحشيانه و نقض حقوق بين‌الملل، اقدامات عملياتي انجام خواهند داد.

جهانبخش محبي‌نيا در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا خاطرنشان كرد: نه تنها جهان اسلام، بلكه كل ملت و دولتمردان و سازمان‌هاي حافظ صلح اگر مي‌خواهند از جهان در مقابل تهديدات كه به طور جدي مشاهده مي‌شود، مراقبت كنند، بايد نسبت به اين جنايات واكنش‌هاي سريع و آني نشان دهند.

وي با تاكيد به اين‌كه اين سازمان‌ها و سازمان ملل بايد به شوراي امنيت كه اين همه ادعاي طرفداري از حقوق بشر و صلح جهاني دارند، فشار بياورند در اين مواقع واكنش‌هاي عملي نشان دهد، ادامه داد: البته رژيم صهيونيستي با اتكا به آمريكا هيچ نظم بين‌المللي را پذيرا نيست و يك منطقه‌ي كوچك از جهان متاسفانه فضاي بين‌المللي، صلح جهاني و امنيت خاورميانه را به شكل عيني تهديد مي‌كند.

اين عضو هيات رييسه‌ي مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌كه اين تهديد تنها متوجه غزه و خاورميانه نمي‌شود، بلكه تهديدي عليه صلح و امنيت جهاني است، در پايان گفت‌وگوي خود با ايسنا بر واكنش يكپارچه و عيني جهان نسبت به اين اقدامات كه تهديدي عليه صلح و امنيت جهاني است، تاكيد كرد.

در اظهارنظري ديگر، نايب‌رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم با اظهار تاسف از حمله نيروهاي رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي غزه گفت: حقيقتا كه صهيونيست‌ها روي هيتلر و خون آشام‌هاي تاريخ را سفيد كردند.

اسماعيل كوثري در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌كه صهيونيست‌ها در انجام اين اقدامات وحشيانه قطعا بدون پشتوانه استكبار يعني آمريكا و انگليس جسارت ندارند، ادامه داد: كشورهاي اسلامي غيرمتعهد و همه كشورهاي كره خاكي و البته سازمان‌هاي ملل بايد عليه اين جنايات اقداماتي انجام دهند و كاري كنند تا اينان بدانند يك كار خداپسندانه و آزادي‌خواهانه در جهت طرفداري از عده‌اي انسان بي‌گناه، مورد تاييد همگان است.

نماينده تهران در مجلس با اظهار اين مطلب كه صهيونيست‌ها بايد جوابگوي اين قتل‌ها و كشتارها باشند و عاملان اصلي اين جنايات بايد محاكمه شوند، در عين حال با انتقاد شديد از عدم واكنش جهان اسلام نسبت به اين اقدامات گفت: قطعا در چنين حوادثي انتظار اين است كه در وهله اول كشورهاي اسلامي واكنش نشان دهند، اما حقيقتا خاموشي و بي‌تفاوتي اين كشورها جاي گله و نگراني دارد.

اين عضو كميسيون امنيت ملي با طرح اين پرسش كه چرا مسوولان كشورهاي اسلامي براي نجات يك سري انسان‌هايي كه جان خود را در كف دست دارند، هيچ اقدامي انجام نمي‌دهند در پايان گفت‌وگوي خود با ايسنا خاطرنشان كرد كه مسوولان اين كشورها به ويژه مسوولان كشور مصر و عربستان بايد امروز پاسخگو باشند.

رييس كميته روابط خارجي مجلس هم با اشاره به اقدام رژيم صهيونيستي در حمله به كاروان آزادي غزه، تصريح كرد: مسلمانان بايد فرياد مظلوميت مردم غزه را بشنوند و سازمان‌هاي جهاني نيز بايد اقدامات لازم را در اين خصوص صورت دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسين ابراهيمي نماينده مردم بيرجند در خانه ملت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين مساله را ناشي از خلق و خوي رژيم صهيونيستي دانست و افزود: آن‌ها هيچ‌گاه به مردم فلسطين رحم نكرده‌اند اما مسلمانان همه در اين خصوص مسووليت انساني دارند و بايد توجه كنند نبايد در برابر ظلم سكوت كرد.

ابراهيمي با بيان اين‌كه همه دولت‌هاي سراسر جهان در برابر مظلوميت ملت فلسطين و غزه مسووليت دارند، حمله به كاروان آزادي را ظلم آشكاري توصيف كرد و افزود: كساني كه ادعاي دفاع از حقوق بشر را دارند و همواره كشورها را به نقض آن محكوم مي‌كنند، چگونه است كه دربرابر جنايت رژيم صهيونيستي سكوت كرده‌اند؟

وي تاكيد كرد: سازمان‌هاي بين‌المللي نظير سازمان ملل و شوراي امنيت بايد اقدام جدي در اين خصوص صورت دهند.

ابراهيمي يادآور شد: مردم غزه حق حيات دارند و دولت‌هايي مانند آمريكا‌ و دولت‌هاي اروپايي بايد در برابر اين ظلم سكوت اختيار نكنند و كشورهاي اسلامي نيز بايد فرياد مظلوميت مردم غزه را بشنوند.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملي نيز گفت: حمله رژيم صهيونيستي به "ناوگان آزادي غزه" موجب رسوايي و فضاحت بيش‌تر صهيونيست‌ها و آگاهي بيش‌تر ملت‌ها نسبت به اين رژيم شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمين منتجب‌نيا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به ماموريت "ناوگان آزادي غزه" خاطرنشان كرد: حركت ناوگان آزادي غزه كه جمعي از نخبگان و صاحب‌نظران و دلسوزان از حدود 50 كشور كه نوعا از افراد برجسته بودند و در ميان آنان نمايندگاني از مجلس و يا شخصيت‌هاي مختلف حضور داشتند، اقدامي پسنديده و انسان دوستانه بود كه براي كمك كردن به ملتي كه مدت‌هاي زيادي است در محاصره اقتصادي قرار گرفته بودند، اما تسليم ظلم و جنايت نمي‌شوند و به اين دليل از حداقل زندگي محروم شده است، شكل گرفت.

وي ادامه داد: بايد از كساني كه اين اقدام شجاعانه را انجام دادند و سازماندهي كردند و به ويژه تركيه كه نيروي زيادي در اين راستا گذاشته است، تقدير كنيم.

او افزود: جنايتي كه رژيم صهيونيستي انجام داد چند موضوع را گوشزد مي‌كند. اين جنايت هويت پليد و ضدانساني رژيم صهيونيستي را نشان مي‌دهد. اگر امام بزرگوار ما رژيم صهيونيستي را به عنوان غده‌ سرطاني در منطقه معرفي كردند و مي‌فرمودند مسلمانان بايد تا آخر دست به دست هم دهند و در مقابل آن بايستند،‌ به خوبي به هويت ددمنشانه و ضدانساني صهيونيست‌ها پي برده بودند.

منتجب‌نيا ادامه داد: هر جنايتي كه اين رژيم مرتكب مي‌شود پرده‌اي از چهره كريه و ضد انساني اين رژيم افشا و مردم را آگاه مي‌كند كه هويت اين فاجعه چيست، اي كاش برخي از ساده‌انديشان كه گاهي جملاتي را بيان كردند، عبرت بگيرند و بدانند كه صهيونيست‌ها همه يكپارچه هستند و در جنايت‌پيشگي تفاوتي بين‌شان نيست.

قائم مقام حزب اعتماد ملي تاكيد كرد: اين جنايت هويت رژيم صهيونيستي را بيش از پيش براي جهانيان و همه ملت‌ها آشكار كرد و هيچ انسان آگاهي در دنيا و حتي يهوديان نيز نمي‌توانند در مقابل اين جنايت وجدان‌شان را قانع كنند كه رژيم تا چنگ و دندان مسلح با مردم بي‌سلاحي كه مي‌خواهند اقدام انسان دوستانه را بدون هيچ‌گونه بعد نظامي انجام دهند، مقابله كند و عقلا و وجدانا اين اقدام را محكوم مي‌كنند.

منتجب‌نيا تاكيد كرد:‌ حمله رژيم صهيونيستي به اين ناوگان موجب رسوايي و فضاحت بيش‌تر صهيونيست‌ها و آگاهي بيش‌تر ملت‌ها نسبت به اين رژيم شده است.

او ادامه داد: كساني كه دم از حقوق بشر مي‌زنند و كشورها و ملت‌ها را متهم به مخالفت با حقوق بشر مي‌كنند و از قدرت‌هاي بزرگ از جمله آمريكا و انگليس و ساير كشورها هستند، امروز در آزمايش عجيبي قرار گرفته‌اند. همواره آن‌ها نشان داده‌اند كه تظاهرشان به حقوق بشر رياكارانه و فريب‌كارانه بوده است. امروز ديگر هيچ كسي از آنان نمي‌پذيرد كه آمريكا و انگليس دم از حقوق بشر بزنند و در اين رابطه سكوت كنند يا اقدام قاطعي انجام ندهند.

قائم مقام حزب اعتماد ملي تاكيد كرد: مجامع بين‌المللي اعم از سازمان ملل، شوراي امنيت، اتحاديه عرب، سازمان كنفرانس اسلامي و مجامع مختلف در بحران و عرصه‌اي از امتحان قرار گرفته‌اند كه چگونه عكس‌العمل نشان دهند و با اين جنايت چگونه برخورد مي‌كنند. اين جنايت‌ها بسياري از حقايق را افشا مي‌كند و چهره‌ي كساني كه دم از حقوق بشر مي‌زنند را به ملت‌ها نشان مي‌دهد.

حسين شيخ‌الاسلام، دبيركل كنفرانس حمايت از انتفاضه مردم فلسطين، هم با بيان اينكه «اقدام رژيم صهيونيستي در حمله به ناوگان آزادي غزه اعلان جنگ به جهان است» خاطرنشان كرد:« سازمان ملل متحد بايد توجه داشته باشد اين اقدامات نقض واضح حقوق بشر و جنايت جنگي است.»

حسين شيخ‌الاسلام درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، خاطرنشان كرد:« در ناوگان آزادي غزه از اتباع بسياري ازكشورها و اديان گوناگون حضور داشتند.اين اقدام كه در آب‌هاي بين‌المللي انجام شده و توهين به تمام پرچم‌هايي است كه در اين كشتي آويخته شده بود،اعلام جنگ و توهين به همه كشورهايي‌است كه اتباعشان در آنجا بودند.»

وي افزود:« اين روش وحشيانه كشتار و زخمي كردن رژيم صهيونيستي با هيچ معيار انساني سازگاري ندارد. حمله به كشتي كه كمك هاي انسان دوستانه و غذا وآب براي مردمي كه چهار سال است تحت محاصره هستند، مي‌بردند و هيچ سلاحي با خود نداشتند و شخصيت‌هاي شناخته شده بين‌المللي فعال درمسائل حقوق بشري نيز در آن حضور داشته‌اند، فقط مي‌تواند از سوي يك رژيم غاصب انجام شود.»

شيخ‌الاسلام تاكيد كرد:« سازمان ملل متحد بايد توجه داشته باشد اين اقدامات نقض واضح حقوق بشر و جنايت جنگي است. اسرائيل بايد به دليل اين جنايات به دادگاه كيفري لاهه فرستاده شود و به دليل اين جنايات، مجازات و تحريم شود؛ اما متاسفانه در سازمان ملل با پشتيباني احمقانه‌اي كه آمريكايي‌ها از اسرائيلي‌ها مي‌كنند، اميد حركتي جدي نداريم.»

وي در ادامه با تاكيد بر نقش حركت‌هاي مردمي در سراسر جهان افزود:« افكارعمومي و حضور مردم و آگاهي آ‌ن‌ها نبايد اجازه دهد كه روابط كشورهايشان با اين كشورها عادي شود. همه بايد بفهمند هر كشوري با اسرائيل تعامل داشته باشد با جنايت كاران تعامل دارد و باعث بي‌آبرويي خودشان است.»

وي بر نقش سازمان بين‌المجالس اسلامي وسازمان كنفرانس اسلامي در اين زمينه نيز تاكيد كرد و افزود:« درمجمع مجالس آسيايي كه فردا(چهارشنبه) در تهران برگزار مي‌شود كه متشكل از ايران، سوريه و اندونزي است اين موضوع مورد بررسي قرار مي‌گيرد و علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين رابطه ديدگاه‌هاي خود را بيان مي‌كند.»

وي همچنين گفت:« كشورهايي كه اتباعشان در اين كشتي حضور داشته‌اند بايد ناوگان دريايي خود را براي حمايت از آن‌ها ارسال كنند.»

شيخ‌الاسلام تاكيد كرد: « كشورهاي اسلامي بايد از اين اقدام رژيم صهيونيستي درس بگيرند وبفهمند مذاكره با اين رژيم جنايت كار راه به هيچ جايي نمي‌برد و او را در انجام اقدامات وحشيانه جدي‌تر مي‌كند.»

دبيركل پيشين كنفرانس حمايت ازانتفاضه ملت فلسطين نيز با اشاره به حمله نيروهاي رژيم صهيونيستي به«ناوگان آزادي غزه»، فرستادن ناوگان آزادي را گامي خوب و حمله به اين ناوگان را نشان دهنده خباثت اسراييل دانست و گفت:« بايد هر يك از كشورهاي اسلامي كشتي‌هايي را براي كمك‌رساني به مردم غزه اعزام كنند.»

حجت‌الاسلام والمسلمين علي‌اكبر محتشمي‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به حمله نيروهاي دريايي رژيم صهيونيستي به "ناوگان آزادي غزه" كه با هدف ارسال كمك‌هاي بشردوستانه و لغو محاصره غزه به اين منطقه رفته بود گفت:« متاسفانه كشورهاي اسلامي هيچ گونه اقدام جدي در ارتباط با حركت‌هاي اسراييل در داخل فلسطين به خصوص غزه نكرده و نمي‌كنند و اين خطر جدي است كه فلسطين را تهديد مي‌كند.»

وي با بيان اين كه «امروز در فلسطين سه مساله وجود دارد كه بايد توسط ملت‌هاي مسلمان چاره‌انديشي شود»، اظهار كرد: « مساله قدس و در خطر بودن بيت‌المقدس و مسجد الاقصي، موضوع بازگشت آوارگان فلسطيني كه با وجود ده‌ها قطعنامه از 1948 در سازمان ملل و شوراي امنيت اين مساله با ممانعت اسراييل هنوز عملي نشده است، و مساله غزه كه نماد مقاومت ملت فلسطين است، سه مساله فلسطين است.»

محتشمي‌پور گفت:« بيش از دوسال است كه در حدود يك ميليون و پانصد هزار نفر با حمايت مصر و دولت حسني مبارك در محاصره هستند.»

عضو مجمع روحانيون مبارز خاطرنشان كرد:« اقدامات اسراييل عليه فلسطين با حمايت مستقيم آ‌مريكا و كمك برخي كشورهاي عربي بوده است. سران كشورهاي عربي وجود يك مقاومت جانانه اسلامي توسط حماس در فلسطين و دولت مستقل فلسطيني را برنمي‌تابند، چون اگر در كشوري يك نيروي قوي مسلمان اداره كشور را برعهده بگيرد و خسارت‌هايي كه سازمان آزادي بخش و فتح داشته‌اند، نداشته باشد الگويي براي ساير كشورها خواهد شد.»

محتشمي‌پور با بيان اين كه «بايد هر يك از كشورهاي حامي مردم مظلوم فلسطين به خصوص غزه يك كشتي يا ناو حامل كمك‌هاي بشردوستانه را به سمت غزه بفرستند» گفت: «اسراييل نمي‌تواند دنيا را به اسارت خود درآورد. اگر احساس كند افكار عمومي دنيا در حمايت از مردم فلسطين است، حتما عقب‌نشيني مي‌كند.»

وي افزود:« در اين مسير كشورهاي اسلامي و مسلمانان تنها نيستند، بلكه در اروپا و نقاط ديگر دنيا هم انسان‌هاي شريفي هستند كه آماده كمك به مردم فلسطين‌اند.

دبيركل پيشين كنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين با بيان اين كه «احساس مي‌كنيم ايران اقدام جدي در زمينه سياسي و مادي در ارتباط با مردم غزه انجام نداده»، گفت:« دولت، مجلس و سازمان‌هاي مردم نهاد بايد در گامي موثر و مشخص براي آزاد‌سازي غزه و شكستن محاصره اقدام جدي انجام دهند. فقط با شعار دادن و حرف زدن نمي‌توان كاري كرد.»

محتشمي‌پور ادامه داد:« بايد همراه كشتي "آزادي"، ايران نيز كشتي حامل كمك‌هاي بشردوستانه را ارسال كند. تركيه از كشورهايي است كه در اين مسير ما را همراهي مي‌كند و مي‌توان با رايزني با كشورهاي اسلامي ديگر اين اقدام را گسترش داد.»

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه هم با بيان اين‌كه حمله‌ي رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي غزه از مصاديق نقض اصل هفتم منشور سازمان ملل متحد است، خاطرنشان كرد: شوراي امنيت سازمان ملل متحد بايد سريعا براي بررسي اين موضوع تشكيل جلسه دهد و عليه رژيم صهيونيستي قطعنامه‌ي الزام‌آور صادر كند.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، افزود: قطعنامه‌ها عمدتا در قالب سه ماده‌ي 40، 41 و 42 مطرح مي‌شود، نه در قالب ماده 40 . لذا بايد در قالب مواد 41 و 42 منشور ملل متحد قطعنامه عليه رژيم صهيونيستي صادر شود.

وي افزود: اما جالب اين است كه با وجود اين‌كه مسائل حساسي مانند موضوع رژيم صهيونيستي وجود دارد و بعد جهاني تجاوز صهيونيست‌ها از سال گذشته و در از بين بردن آثار فرهنگي و تاريخي مسلمانان و مسيحيان توسط اسراييلي‌ها در راستاي سياست از نيل تا فرات شكل گرفت، يكسري دغدغه‌ها در نشست جهاني بين‌المجالس در بانكوك مطرح شد. حتي برخي كشورهاي اروپايي مانند يونان با هيات ايراني همراه شدند. اما اقدامي كه در حمله به ناوگان آزادي غزه صورت گرفت نشان مي‌دهد رژيم صهيونيستي تهديدي عليه صلح و امنيت بين‌المللي است.

نماينده‌ي مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس گفت: اعضاي سازمان كنفرانس اسلامي و جمهوري اسلامي ايران و فلسطين بايد از اين موضوع استفاده كنند تا به محكوميت رژيم صهيونيستي بعد بين‌المللي دهند؛ تاكنون قربانيان اصلي صهيونيست‌ها مسلمانان بودند و چون مسلمانان از مظلوميت سياسي و تبليغي در دنيا برخوردارند معمولا نتوانستند حقوق خود را از سازمان بين‌المللي بگيرند. امروز بايد به صورت تاكتيكي با اين حمله عليه يك جمع جهاني، محكوميت جهاني و در قالب عملي آن شكل گيرد.

فلاحت‌پيشه تاكيد كرد: رژيم صهيونيستي بيشترين قطعنامه‌هاي سازمان ملل متحد چه در شوراي امنيت و چه در كميته‌هاي مربوطه را داشته است، و به ويژه اين موضوع در مورد قطعنامه‌هاي حقوق بشري صادق است . اما از آنجا كه هيچ كدام از آنها الزام آور نيست رژيم صهيونيستي به جنايت‌هاي خود ادامه مي‌دهد.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تاكيد كرد: بايد اجماع جهاني شكل گيرد مبني بر اين كه قطعنامه‌اي عليه رژيم صهيونيستي در شوراي امنيت صادر شود و اگر آمريكايي‌ها بخواهند آن را وتو كنند مشخص مي‌شود پشت سياستي كه شكل گرفته مثلثي از رژيم صهيونيستي درخاورميانه، لابي صهيونيست‌ها در آمريكا و دولت آمريكا است.

وي افزود: اگر سازمان ملل متحد بخواهد طبق منشور ملل متحد عمل كند، حتما بايد قطعنامه‌اي الزام‌آور عليه رژيم صهيونيستي صادر كند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۵:۲۹
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8903-06457
  • خبرنگار :