منصوره شريفزاده: بهترين روش براي تبليغ كتاب، نقد آن است
منصوره شريفزاده معتقد است: بهترين تبليغ براي كتاب و كتابخواني از طريق نقد كتاب ميسر ميشود. اين داستاننويس در گفتوگو با خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عنوان كرد: شرايط اجتماعي - سياسي اكنون جامعه به گونهاي است كه در آن نميشود به مباحث فرهنگي پرداخت. او همچنين دربارهي بحث تبليغات كتاب گفت: تنها براي كتابهاي درسي و كمكدرسي تبليغ ميشود كه ضرورت براي خريد آنها وجود دارد و دربارهي كتابهاي هنري و بخصوص كتابهاي داستاني حرفي زده نميشود. شريفزاده اذعان كرد: در گذشته روزنامهها صفحههاي ادبي بيشتري داشتند و دربارهي كتابهاي داستاني كه چاپ ميشد، بحث، گفتوگو و نقد ميشد و از اين طريق، كتابها به مخاطب معرفي ميشدند؛ اما اكنون به مسائل سياسي و اجتماعي بيشتر پرداخته ميشود. در زماني كه شرايط جامعه آرام است، ميشود به مسائل فرهنگي و يا كتاب پرداخت. اين داستاننويس گرايش مردم به كتابخواني را بسيار كم ارزيابي كرد و افزود: اين مسأله دلايل بسياري دارد كه مهمترين آن اين است كه ما از كودكي به خواندن كتاب عادت نداريم. او خاطرنشان كرد: ما كودكان را عادت ميدهيم كه تنها كتابهاي درسي بخوانند و كمتر به كتابهاي متفرقه بپردازند؛ چون از انواع ديگر كتاب ترس داريم. شريفزاده افزود: اكنون كتاب جزو سبد خريد كالاي مردم كشور ما نيست كه اين البته به علت شرايط اقتصادي و گراني كتاب هم هست. او تأكيد كرد: اكنون شرايط به گونهاي است كه حتا كسي كه كتابخوان است، مجبور است دست به گزينش بزند و به علت گراني كتاب از بين پنج كتابي كه ميخواهد بخرد، دو كتاب را بخرد. اين نويسنده تأكيد كرد كه تغيير اين شرايط به سياستگذاريهايي نياز دارد و افزود: اگر بخواهند مردم كتابخوان شوند و به كتاب روي بياورند، بايد سياستگذاريهاي فرهنگي انجام شود. او بن كتاب را كه در اختيار دانشجويان و استادان قرار ميگيرد، يكي از اقدامات مناسب در اين زمينه خواند. منصوره شريفزاده همچنين از انتشار يك رمان و مجموعهي داستان به قلم خود خبر داد و گفت: رمانم به پايان رسيده است و ميخواهم آن را بازنويسي كنم. مجموعهي داستان هم هنوز آمادهي چاپ نشده است. انتهاي پيام