احمد بيگدلي: صداوسيما تبليغ كتاب را يك وظيفه‌ي ملي تلقي كند

احمد بيگدلي گفت: تلويزيون براي اعتلاي فرهنگ و ادب جامعه بايد كمر همت را ببندد و به صورت خودجوش به تبليغ كتاب بپردازد. اين داستان‌نويس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، عنوان كرد:‌ تلويزيون يكي از رسانه‌هايي است كه براي تبليغ هر كالايي و در مدت زمان معيني مقداري پول دريافت مي‌كند؛ بنابراين براي تبليغ كتاب هم حتماً مي‌خواهد از ناشر پولي دريافت كند. متأسفانه تلويزيون در چنين مواقعي با كتاب به عنوان يك كالا برخورد مي‌كند. او در اين‌باره افزود: ناشر هم اين كار را نمي‌كند؛ چون علاوه بر ارزش و تقدس والاي كتاب، ناشر بايد پول زيادي بپردازد و از آن‌جا كه ميزان افراد كتاب‌خوان در كشور ما كم است و 1600 نسخه از يك كتاب در مدت دو سال به فروش مي‌رسد، ناشر درآمد زيادي براي پرداخت به رسانه‌ها ندارد؛ بنابراين صداوسيما بايد بحث مسائل مالي را كنار بزند و اين را به عنوان يك وظيفه ملي و فرهنگي تلقي و كتاب را تبليغ كند. بيگلدلي يادآور شد: با تبليغ كتاب در رسانه‌ها، مسائل ديگري پيش مي‌آيد و اين‌كه كدام كتاب تبليغ شود يا خير، خود مسأله‌ساز است. در اين مواقع كتابي كه مدنظر دست‌اندكاران رسانه است، تبليغ مي‌شود و كتاب‌هاي ديگر كنار زده مي‌شوند و رسانه در اختيار گروهي خاص قرار مي‌گيرد. او درباره‌ي تأثير تبليغ كتاب بر ميزان خواندن آن اظهار كرد:‌ با توجه به اين‌كه تلويزيون بهترين و گسترده‌ترين رسانه در كشور ماست، اين كار براي ناشر هم مفيد خواهد بود. فقط اين مسأله پيش خواهد امد كه تلويزيون هياتي را تعيين خواهد كرد و طبق نظر آن هيأت، كتاب انتخاب و تبليغ مي‌شود و بقيه‌ي كتاب‌ها تبليغ نمي‌شوند. اين داستان‌نويس با بيان اين‌كه تبليغ يك‌طرفه‌ي كتاب يكي از آسيب‌هاي تبليغ در رسانه است، يادآور شد: اگر در راديو و تلويزيون نوعي بي‌طرفي حاكم مي‌شد، تمام كتاب‌ها را معرفي مي‌كردند. اين بهترين و ارزنده‌ترين و فراموش‌نشدني‌ترين كاري است كه تلويزيون و راديو مي‌توانند در حق نويسندگان و ناشران ايران انجام دهند. انتهاي پيام
  • سه‌شنبه/ ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8903-05898
  • خبرنگار :