امين فقيري: كتاب بايد به يك نماد فرهنگي تبديل شود

امين فقيري گفت: بايد به گونه‌اي روي كتاب تبليغ شود كه مردم نسبت به آن احساس نياز كنند و اين‌طور نباشد كه با ديدن قيمت پشت جلد آن، روي گردان شوند. اين داستان‌نويس در گفت‌وگو با خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: تبليغات خوب و گسترده روي كتاب، در رونق بازار كتاب و جذب مردم به سوي كتاب و كتابخواني موثر است. او افزود: نشريات، راديو و تلويزيون بايد به صورت گسترده و بدون دريافت دستمزد بر روي تبليغ كتاب كار كنند به‌گونه‌اي كه كتاب از حالت كالا‌بودگي خارج و به يك نماد فرهنگي تبديل شود. فقيري اظهار كرد: با وضعيت فعلي، مي‌توان گفت كه اصلا تبليغات براي كتاب نداريم، چرا كه صدا‌وسيما و نشريات يكسري كتاب‌هاي مورد نظر خودشان را تبليغ مي‌كنند و به همه‌ي كتاب‌ها نمي‌پردازند. او به نحوه‌ي تبليغات كتاب در تلويزيون انتقاد كرد و گفت: من اصلا نديدم كه تلويزيون در ساعات پربيننده خود حرفي از كتاب تازه‌اي بزند و يا تصويري از يك كتاب را نشان دهد، اگر هم زماني چنين اتفاقي مي‌افتد، به كتاب‌هايي خاص و محدود پرداخته مي‌شود كه مورد تاييد خودشان است. به گفته‌ي اين داستان‌نويس، تبليغات درست، بر روي بالا‌بردن آگاهي مردم براي انتخاب بهترين كتاب‌ها براي مطالعه تاثير دارد، چرا كه همه‌ي مردم كتاب‌خوان حرفه‌اي نيستند. فقيري در ادامه گفت: در مملكت ما قيمت كتاب نسبت به چيز‌هاي ديگر خيلي گران نيست، ولي قشر كتابخوان كه اغلب جزو طبقه متوسط، دانشجو، كارمند و يا حقوق‌بگير هستند نمي‌توانند كتاب بخرند. او ابراز عقيده كرد: دولت و نهادهاي مسوول بايد سوبسيد‌هايي در نظر بگيرند تا كتاب با قيما ارزان‌تري به دست مردم برسد. اين داستان‌نويس قيمت كتاب را در ترغيب مردم به سوي كتاب و كتابخواني موثر دانست و در عين حال گفت: با كيفيت و مطلوب‌بودن كتاب‌ها نيز مردم را به سوي كتاب جذب مي‌كند. نمايشنامه «تكرار نمي‌شود در تو آن گل سرخ» از اين نويسنده، در بيست‌وسومين نمايشگاه كتاب تهران ارائه شده بود. اين كتاب را نشر حلقه نيلوفري وابسته به انتشارات نويد شيراز عرضه كرده بود. انتهاي پيام
  • یکشنبه/ ۹ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8903-05261
  • خبرنگار :