پيمان اسماعيلي: تبليغ كتاب بد و گزينشي انجام مي‌شود

پيمان اسماعيلي با بيان اين‌كه در زمينه‌ي تبليغ كتاب بسيار بد و گزينشي عمل مي‌شود، گفت: اين ديدگاه گزينشي بايد تغيير كند؛ چرا كه تمام كساني كه كتاب‌هاي‌شان منتشر مي‌شود، افرادي هستند كه از وزارت ارشاد همين كشور مجوز گرفته‌اند. اين داستان‌نويس در گفت‌وگو با خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي بحث تبليغات كتاب در كشورمان، اظهار كرد: در ايران، تبليغات به معناي حرفه‌يي وجود ندارد و ما عملا با يك نوع نقد كارگاهي و ژورناليستي درباره‌ي يك‌سري از كتاب‌هاي خاص مواجه هستيم كه به نظر من، آن هم نياز به آسيب‌شناسي دارد. او افزود: در حال حاضر، جنبه‌ي تبليغاتي يك كتاب يا به شكل دهان به دهان و شفاهي بين مردم است و يا به وسيله‌ي جايزه‌هايي كه يك كتاب در آن‌ها برنده مي‌شود. به اعتقاد اين نويسنده، در اين زمان، نقش يك رسانه‌ي فراگير و عمومي مثل صداوسيما در تبليغ كتاب بسيار خالي است و درواقع، اين نوع رسانه‌ها با دسته‌بندي كردن نويسنده‌ها، به تبليغ محدود گروه‌هاي خاص مي‌پردازند كه البته اين جنس تبليغات نيز ناقص و ناكارآمد انجام مي‌شود. اسماعيلي همچنين متذكر شد: تا زماني كه نگاه به تبليغات كتاب به اين شكل باشد، نمي‌توانيم بگوييم كه تبليغ براي كتاب وجود دارد. او در ادامه درباره‌ي ارزيابي‌اش از قيمت كتاب در ايران، گفت: براي قيمت كتاب در كشور بايد يك نقطه‌ي تعادل وجود داشته باشد كه بازار كتاب ايران به آن سمت پيش برود؛ به گونه‌اي كه قيمت كتاب از نظر گردش اقتصادي هم براي ناشر و نويسنده مناسب باشد و هم با درآمد يك فرد ايراني مطابقت داشته باشد. نويسنده‌ي «برف و سمفوني ابري» تأكيد كرد: مهم‌ترين بحث در بازار كتاب، رسيدن به اين نقطه‌ي تعادل است كه اين تعادل نيز با تيراژ كتاب‌ها در كشور ارتباط مستقيم دارد. او افزود: تيراژ كتاب در ايران بايد به تيراژهاي جهاني نزديك شود؛ چرا كه با تيراژهاي هزار يا دوهزارنسخه‌يي، رسيدن به اين نقطه‌ي تعادل بعيد به نظر مي‌رسد. او ادامه داد: بازار اقتصادي كتاب ايران ظرفيت مشخص و محدودي دارد كه در اين ظرفيت، قيمت كتاب هم در روند رغبت مردم به خريد كتاب مؤثر است. پيمان اسماعيلي گفت: اين‌كه خيلي‌ها معتقدند قيمت كتاب در ايران نسبت به قيمت جهاني پايين است، حرف درستي است؛ اما اين رويكرد درستي نيست؛ چرا که درآمد سالانه‌ي يك فرد ايراني را با فردي كه در كشورهاي پيشرفته كه مخاطب بازار جهاني است، بايد مقايسه كرد. اين نويسنده در پايان به بازديد خود از بيست‌وسومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران اشاره كرد و گفت: كيفيت كتاب‌ها و تعداد عناوين چاپ‌شده نسبت به سال گذشته افزايش پيدا كرده بود؛ اما نوع برگزاري، شرايط و مكان نمايشگاه، عملا امكان بهره‌ بردن كافي و مناسب از آن را براي بازديدكنندگان فراهم نمي‌ساخت و لازم است كه در اين‌باره تصميمات جدي اتخاذ شود. انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8903-04696
  • خبرنگار :