/مروري بر اخبار صنعت خودروسازي جهان در هفته گذشته/ جام جهاني فوتبال در قبضه هيونداي
در هفتهاي که گذشت يک بار ديگر ادعاي مديرعامل شرکت خودروسازي دايملر آلمان در زمينه قطع همکاري اين شرکت با ايران به چالش کشيده شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين هفته اعلام شد که يك مهندس ايراني به نام سيامک روحي دهکردي خودرويي مناسب حركت در خارج از جاده و مسيرهاي طبيعي را به سفارش شركت مرسدس بنز آلمان طراحي كرده است. وي که به عنوان يکي از مهندسان طراح شرکت سايپا معرفي شد، خودرويي را با نام "هگزاويل" به سفارش مرسدس بنز طراحي كرد. طول اين خودرو حدود 4.8 متر بوده و كه از روي ساختار ظاهري يك حشره طراحي شده است. نکته جالب اينجاست که سيامك روحي دهكردي پيش از اين و در سال 2008 ميلادي نيز خودرويي با نام زوبين براي شركت فراري طراحي كرده بود كه در آن زمان بيش از 16 هزار نفر از آن بازديد كردند. * * فوتون در راه ايران اين هفته همچنين اعلام شد که شرکت بيکي فوتون چين به عنوان يکي از بزرگترين توليدکنندگان خودروهاي تجاري ايم کشور قصد دارد محصولاتش را به ايران صادر کند. اين در حاليست که فوتون در سال 2009 با بحران مالي شديد و اقت تقاضا روبرو شده بود، اما سال قبل اين شرکت چيني، هند، ايران و روسيه را به جمع بازارهاي صادراتي خود اضافه کرد. البته بايد يادآوري کرد که مردم ايران خاطرات چندان خوشي از کاميون هاي چيني ندارند. بايد ديد فوتوت چقدر در بازار ايران موفق خواهد بود. * * جام جهاني در قبضه هيونداي جام جهاني فوتبال و حضور صنعت خودروسازي جهان در اين رويداد بزرگ ورزشي نيز اين هفته خبرهايي را به خود اختصاص داد. البته محور همه اين اخبار بزرگترين خودروساز کره جنوبي بود. هيونداي موتور از يک سو از قصد خود براي ساخت خودرويي با طرح فوتبال خبر داد و از سوي ديگر همين شرکت بيش از 600 دستگاه از محصولاتش را به فيفا تحويل داد تا از اين خودروها در هنگام برگزاري جام جهاني براي حمل و نقل تيم ها و مسوولان آن استفاده شود. بدنه خودرو فوتبالي هيونداي با چمن مصنوعي پوشيده شده و توپي به ارتفاع 150 سانتيمتر روي سقف آن قرار دارد و خطوط زمين چمن هم روي آن كشيده شده است. روي كاپوت جلوي اين خودرو هم دروازه فوتبال قرار دارد و راننده از ميان تور فوتبال بايد بيرون را نگاه كند! * * لبخند چالش به آقاي تويودا اين هفته بار ديگر تويوتا به چالشي جدي کشيده شد. البته اين چالش از سوي فراخوان نبود؛ بلکه ماساکي ساتو يكي از كارشناسان كهنهكار ژاپني كه به مدت 30 سال درباره تويوتا و فعاليتهاي آن نوشته، مديرعامل بزرگترين خودروساز جهان را بيتجربه و ناموفق توصيف کرده و سوءمديريتهاي وي را به ضرر بزرگترين خودروساز ژاپن و جهان دانست. وي اعلام کرد که تويودا برخلاف اجدادش عملکردي بسيار ضعيف در زمينه مديريت تويوتا داشته است. در همين حال اداره كل ايمني بزرگراههاي آمريكا اعلام كرد كه تاكنون 89 مورد سانحه منجر به فوت مربوط به نقص فني محصولات تويوتا در اين كشور گزارش شده است. اين سوانح بين سال 2000 تا ماه مي سال جاري رخ دادهاند. * * رونق در بازارهاي جهان اين هفته همچنين اخبار متنوعي در زمينه عملکرد بازارهاي خودرو و همچنين توليد خودرو در سراسر جهان منتشر شد که اغلب آن ها حاکي از رونق اين بازارها بود. بر اين اساس توليد خودرو در روسيه در سه ماهه اول سال 2010 ميلادي 56.1 درصد افزايش يافت. فروش خودروهاي نو در اروپا براي نخستين بار طي 10 ماه اخير كاهش يافت. اگرچه در چهار ماهه امسال فروش خودرو در اروپا با 4.8 درصد افزايش نسبت به مدت مشابه در سال 2009 روبرو شد. همچنين اعلام شد که كرهجنوبي در سال 2009 به دوازدهمين بازار بزرگ جهان تبديل شده است. در سال گذشته ميلادي بازار خودرو كرهجنوبي رشد 17.3 درصدي را تجربه كرد و در مجموع 1.46 ميليون دستگاه خودرو نو در اين كشور فروخته شد. فروش خودرو در بازار شبه قاره در چهارمين ماه سال جاري ميلادي نيز با افزايش حدودا 40 درصدي مواجه شد. در همين حال بزرگترين خودروساز كرهجنوبي از رشد بيسابقه تقاضا براي خريد مدل جديد سوناتاي اين شركت در بازار آمريكا خبر داد. از سوي ديگر با وجود بروز ناآراميهاي سياسي در تايلند، آمارها نشان داد كه خودروسازان جهان رشد فروش را در بازار اين كشور تجربه كردهاند. اين در حاليست که شركت خودروسازي پروتون مالزي در چهار ماهه سال جاري ميلادي رشد فروش را تجربه كرد. ضمن اين که بزرگترين خودروساز اروپا نيز از رشد 11 درصدي فروش جهاني خود در آوريل 2010 خبر داد. انتهاي پيام