به اذعان بسياري از كارشناسان متاسفانه روابط عموميها هنوز آنطور كه بايد و شايد جايگاه خود را در سازمانها پيدا نكردهاند و بيتوجهي بسياري از مسوولان به افكار عمومي و آشنا نبودن آن به نقش و جايگاه روابط عمومي در توسعه همهجانبه سازمان يكي از اين عوامل است؛ روابط عموميهاي غيرحرفهيي و غيرمتخصص نتواستند خود را به سازمان بقبولانند و نزد مسوولان سازمان باور ايجاد كنند كه آنها ميتوانند حلال بسياري مشكلات باشند و بايد گفت بسياري از روابط عموميها از تخصص لازم برخوردار نيستند و نميتوانند اهداف سازمان را پيگيري كنند اما چرا؟
به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بهطور کلي روابط عمومي يک حرفه، علم و هنر جديد نيست و در سراسر تاريخ نمادهاي آن در قالبهاي گوناگون وجود داشته است. بهعنوان مثال به آثار نقاشيها، مجسمهسازيها، موسيقيها و ساير نمادهاي فرهنگي، سياسي و ارتباطي که در راه خدمت به حکمرانان در گذشته انجام ميشد و يکي از اهداف اصلي آنها هم بالا بردن وجه حکومتي در انظار عمومي بوده است، توجه کنيد. اما امروزه و در دنياي ارتباطات، روابط عمومي کارآمد، چه ويژگيهايي دارد؟
روابط عمومي بحثي دانشمحور است و آن را به عنوان هنر هشتم در دنيا مطرح كردهاند كه اين مساله، اهميت و جايگاه اين حوزه را ميرساند و ميتوان گفت حوزه روابط عمومي جزء پيچيدهترين ساختارهاست.
يكي از وظايف روابط عمومي انعكاس و بازتاب فعاليت سازمان در سطح كلان دولت است؛ به اين معني كه ميتوانند با انعكاس و بازتاب فعاليت سازمان در سطح كلان دولت، اطلاعرساني كرده و مردم را با استفاده از روشهاي خدمات و سرويس دولت آشنا كنند و هم ميتوانند با انعكاس عملكرد دولت شور و نشاط را در مردم ايجاد كنند و عامل توسعه كشور باشند.
*روابط عمومي ايدهآل روابط عمومي است كه...
كارشناسان تاكيد دارند كه روابط عمومي در فرهنگسازي نقش بسيار مهمي داشته و بايد با استفاده از ابزارهاي ارتباطي و الگوسازي و ارايه روشهاي درست، فرهنگ صحيح رفتار اجتماعي را آموزش دهد.
به گفته مدير كل روابط عمومي شركت مخابرات ايران روابط عمومي ايدهآل روابط عمومي است كه گروهي افراد متخصص تحصيلكرده و آشنا به امور روابط عمومي اداره آن را برعهده داشته باشند و برمبناي اصول اخلاقي روابط عمومي آن دستگاه را اداره كنند.
به اعتقاد داوود زارعيان اين روابط عمومي درواقع منافع سازمان و مردم را يكسان ميبيند و به هر دو توجه ميكند، بدين معنا كه خواستهها، نيازها و انتظارات مردم را به مسوولان سازمان يا دستگاه منعكس ميكند و در تحقق اجراي آن هم تلاش ميكند و متقابلا عملكرد سازمان را به اطلاع مردم ميرساند، بنابراين روابط عمومي ايدهآل يك روابط عمومي با برقراري ارتباط يك سويه نيست بلكه روابط عمومي است كه با ارتباطات دو سويه و بعضا چندسويه تلاش ميكند با اغناي افكار روابط عمومي اهداف و برنامههاي خود را اجرا كند.
رحيم نريماني - مديركل روابط عمومي بنياد شهيد و امور ايثارگران - هم معتقد است كه روابط عموميهاي دستگاههاي اجرايي كشور با توجه به اين كه تمام افكار عمومي را مديريت راهبردي ميكنند، موثرترين ابزار توسعه فرهنگي هستند و بايد با تخصصگرايي در روابط عموميها و توجه جدي مديران به اين حوزه، روابط عموميهاي كشور بستر توسعهي همه جانبه كشور را فراهم كنند.
اما به تحليل كارشناسان روابط عمومي کارآمد، روابط عمومي است که با مديريت علمي و ارائه اطلاعات مشاورهاي به مديريت، سازمان را براي ورود به عرصههاي جهاني آماده كند زيرا روابط عموميها از طريق ايجاد امكان مشاركت عمومي مردم در امور، نقش بارزي در دستيابي به اهداف ملي ايفا ميكنند، اما متاسفانه روابط عموميها تاكنون نتوانستهاند به نقش خود عمل و بهطور كامل نگاه حرفهاي و تخصصي را در خود ايجاد كنند. چراكه از يك سو گاهي مسوولان به روابط عمومي اعتقادي نداشتهاند و گاهي مديران روابط عمومي با كاركردهاي آن آشنا نبودهاند.
*دفاع از روابط عمومي در مقابل دخالتهاي غيرمسوولانه
به اعتقاد محمد حسينپور - مدير کل دفتر روابط عمومي وزارت ارتباطات - مدير روابط عمومي قوي، دفاع از جايگاه روابط عمومي در مقابل دخالتهاي غيرمسوولانه و تغيير نگرش مسوولان نسبت به نقش روابط عمومي و جايگاه و اهميت آن، خروج از موضع انفعالي به موضع فعال، ايجاد رابطه مناسب با رسانهها، كمك به ارتقاء درك و تفاهم متقابل به منظور پاسخگويي هرچه بهتر به مشتريان سازمان از نشانههاي يک روابط عمومي کاراست.
*ناكافي بودن آموزشهاي كاركنان روابط عمومي
ناكافي بودن آموزشهاي كاركنان روابط عمومي به عنوان يك نهاد جوان و تخصصي از مواردي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد زيرا متاسفانه حوزه روابط عمومي در كشورمان از اين موضوع رنج ميبرد.
در كنار مجموعه وظايفي كه روابط عموميها برعهده دارند، موضوع مهم و يكي از وظايف خطير آنها فرهنگسازي است؛ جامعهيي ميتواند جامعه توسعهيافته تلقي شود كه مردمان آن جامعه از نظر فرهنگي پيشرفته باشد، روابط عمومي در اين عرصه نقش بسيار مهمي دارد و ميتواند با انتقال اطلاعات و مفاهيم به جامعه شرايط توسعه فرهنگي جامعه را فراهم كند.
وجود مديران غيرمتخصص و غيرمرتبط روابط عموميها نشانگر عملكرد غيرمسوولانه مديريت ارشد و عدم علاقه به استفاده از نيروي انساني فرهيخته، خردورز و متخصص است؛ اگر روابط عمومي بخواهد از نقش محوري در سازمان برخوردار باشد لازم است مديريت آن نيز به دست افراد متخصص و كارآمد سپرده شود تا سازمان بتواند هرچه بهتر به اهداف اصلي خود نزديك شود و ارتباطي صحيح و منطقي با مخاطبان و افراد جامعه برقرار كند.
*ارتباط صميمانه و سازنده روابط عموميها با رسانهها
روابط عمومي خوب بايد بتواند با رسانهها ارتباط صميمانه و سازنده برقرار كند؛ بنابراين لازم است تكنيكهاي خبرنويسي، گزارشنويسي و مصاحبه را بداند و پاسخگو باشد و به تماسهاي خبرنگاران نيز پاسخ دهد و اطلاعات مورد نياز خبرنگاران را تامين كند و درمواقع لزوم با آنها ملاقات داشته باشد و به ويژه نيازهاي اطلاعاتي آنها را پاسخ دهد تا بتواند به وظايف خودش عمل كند.
امروز روابط عموميها بايد بتوانند از ابزار و امكانات مدرن براي ارتباط با روابط عموميها استفاده كنند و نياز رسانهها را در حوزههاي مختلف به ويژه حوزه اطلاعاتي تامين كند و بايد بپذيريم هدايت و كنترل افكار عمومي در اختيار رسانههاست و روابط عمومي موفق آن است كه با رسانهها ارتباطات گسترده و موثري داشته باشد.
*روابط عمومي، پايگاه اصلي سازمان در ارتباط با مخاطبان
بايد گفت روابط عمومي پايگاه اصلي سازمان در ارتباط با مخاطبان است و بايد بكوشد با استفاده از روشهاي مناسب و موثر به بهبود ارتباط با مردم دست يابد، دستيابي به اعتماد مخاطبان و كسب اعتبار و رضايت مردم از سازمان و خدماتش نشانه روابط عمومي پاسخگوست، روابط عمومي نقشهاي گوناگوني را در جايگاههاي متفاوت و شرايط متمايز از يکديگر ايفا ميکند.
اما دو نقش قابل تفکيک آن در ارتباطات درون سازماني و برون سازماني از ميان ساير نقشها نمايانتر و مهمتر است؛ همانگونه كه همواره در سخن از روابط عمومي گفته شده كه روابط عمومي پلي است ارتباطي بين درون و برون سازمان، اين ارتباط در جهت دستيابي به تفاهم و تعامل بوده و هدف از آن بالا بردن سطح آگاهي مخاطبان و پاسخگويي به نياز آنان است.
*روابط عمومي بايد تبديل به اتاق فكر سازمان شود
مدير کل دفتر روابط عمومي وزارت ارتباطات معتقد است: در دنياي امروز روابط عموميها بهعنوان عناصر قوي در ارزيابي و تقويت برنامهها و پيشبرد اهداف سازمانها تلقي ميشوند و روابط عمومي موفق آن است كه به درستي تشخيص دهد كه اطلاعات را چگونه، از چه طريقي و براي چه گروه از مخاطبان ارايه كند، اما اگر روابط عموميها بخواهند تأثيرگذار باشند، بايد در «جايگاه» بايسته و شايسته خود قرار گيرند.
روابط عمومي بايد تبديل به اتاق فكر سازمان شود زيرا نقش روابط عمومي در كمك به تصميمگيريهاي يك سازمان در خور توجه است و بايد قبل از هر چيز خود را بشناسد و نقش خويش را دريابد.
محمد حسينپور با تاكيد بر اينكه سازمانها به يك روابط عمومي مقتدر نياز دارند گفت: تحقيقات نشان ميدهد كه سازمانهايي كه روابط عموميهاي مقتدر و در عين حال علمي دارند، معمولاً كمتر با شكست مواجه ميشوند زيرا سازمانها براي پيشبرد منويات و استقرار استراتژيهاي خود به مجموعهاي كه محيط را براي آنها مساعد كند نياز دارند كه اين فضا را روابط عموميها ايجاد ميكنند.
همواره تاكيد شده كه با اشراف و آگاهي مديران ارشد سازمانها نسبت به روابط عمومي و فلسفه وجودي آن انتظار ميرود مديراني در مصدر امور روابط عموميها قرار بگيرند كه از لحاظ فني، تخصصي، تجربه و توانمنديهاي فردي فرآيند توسعه سازماني و تحقق عملي كاركردهاي روابط عمومي را به نحو مطلوبي فراهم كنند چراكه اگر در رأس اين حوزه مديري لايق و كارآمد باشد، با به كارگماري كارگزاراني با مهارت، منشأ اثر در جهت تحقق اهداف سازماني خواهد شد.
*نهاد روابط عمومي، يک نهاد اجتماعي است
اما پروفسور يحيي کماليپور با اشاره به اينکه نهاد روابط عمومي قبل از آنکه سياسي يا اقتصادي باشد يک نهاد اجتماعي است ميگويد: اخلاقمداري، احترام به مخاطب و تلاش براي افزايش آگاهيهاي وي از مهمترين وظايف نهاد روابط عمومي است.
اين كارشناس به نقش روابط عموميها در جهت ايجاد نشاط اجتماعي اشاره و دارد كه ذات فعاليت روابط عمومي، نشاط بخش و موجب تحرک و پويايي جامعه است و اين در صورتي است که روابط عموميها وظايف خود را بشناسند، اولويتبندي کنند و آنها را اجرا کنند؛ روابط عمومي در کشورهاي توسعه يافته، برنامهريز، محقق و آيندهنگر است، بسياري از مسايل کشورهاي جهان سوم با استفاده از برنامه عمل روابط عمومي مبتني بر باورها و ارزشهاي بومي قابل حل است چرا که روابط عموميها ابزار مؤثري مانند رسانه در اختيار دارند.
انتهاي پيام