مديرعامل شركت پخش فرآوردههاي نفتي در گفتوگو با ايسنا تشريح كرد: چگونگي توسعه خودروهاي ال.پي.جيسوز و تامين سوخت آنها در كشور
پيشنهاد وزارت نفت اين است كه درصورت تصويب نهايي افزايش سهم ال.پي.جي از 0.5 درصد به چهار تا پنج درصد، گسترش متمركز جايگاههاي ال.پي.جي با محوريت خودروهاي عمومي در سبد سوختي كشور در افق چشمانداز در اولويت باشد. فريد عامري ـ مديرعامل شركت پخش فرآوردههاي نفتي ايران ـ در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان مطلب بالا اظهار كرد: البته هنوز سبد سوخت نهايي نشده و پس از اعلام اوليه از طرف ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت كشور، وزارت نفت پيشنهاداتي ارائه كرده كه نتيجه نهايي مشخص نيست. * * اولويت توسعه ال.پي.جي با استانهاي نزديك به مراكز توليد به گفته او پيشنهاد وزارت نفت اين است كه با توجه به هزينهبر بودن ساخت جايگاههاي ال.پي.جي و نبود امكان جابهجايي آن از طريق خط لوله و ضرورت درگير شدن بخش جادهاي، توسعه ال.پي.جي به صورت متمركز و در استانهايي انجام شود كه در جوار مراكز توليد اين سوخت هستند. وي خاطرنشان كرد: به عبارت ديگر در استانهايي مانند بوشهر، هرمزگان و خوزستان كه درنزديكي آنها ال.پي.جي توليد ميشود و مازاد است، صورت گيرد. * * ناوگان عمومي در اولويت استفاده از ال.پي.جي عامري با بيان اينكه قرار است تا سال 1404 سهم ال.پي.جي در سبد سوخت به چهار تا پنج درصد افزايش يابد، گفت: پيشنهاد ما اين است كه ناوگان عمومي در اولويت باشد تا توسعه زيرساختهاي توزيع آن نيز به تدريج انجام شود. براساس اين گزارش، مطابق سند چشمانداز بايد مجموع سهم سي.ان.جي و ال.پي.جي در سبد سوخت به 25 درصد افزايش يابد. بهاين ترتيب مطابق تصميمگيريها و برنامه سند چشمانداز سهم ال.پي.جي در سبد سوخت كشور بايد افزايش پيدا كند كه هنوز روي سهم دقيق آن تصميمگيري نهايي و كارشناسي انجام نشده است. همچنين از 27 فروردينماه عرضه ال.پي.جي يا گاز مايع توسط كارت هوشمند آغاز شده كه در راستاي سياست استفاده از كارت انرژي در بلند مدت است. در مراحل بعدي اين طرح و براساس مصوبات موجود، به منظور ايجاد موازانه در استفاده از سوختهاي مختلف كارت انرژي استفاده خواهد شد. در اين زمينه پيشتر عبدالرضا اميني ـ مشاور سابق معاون وزير و مدير سامانه هوشمند سوخت ـ با اشاره به اعمال سهميههاي جديد براي تاكسيهايي كه از سوخت ال.پي.جي نيز استفاده ميكنند، گفته بود كه طبق مصوبهاي كه از ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت دريافت شده، براي تاكسيهايي كه از سوخت ال.پي.جي استفاه ميكنند، سهميه مشابه خودروهاي سي.ان.جي سوز (دوگانه سوز) لحاظ ميشود كه در صورت فعال شدن كليه جايگاههاي ال.پي.جي و اعمال كارت سوخت آنها، مصرف ال.پي.جي تاكسيها بر حسب محاسبات فني و معادل سازي مصرف آنها با بنزين از سهميه سوخت تاكسيها بر حسب اينكه بنزين يا ال.پي.جي مصرف كنند، كسر ميشود كه در آن صورت سوخت آنها بر حسب مصرف ماهانه غير دوگانه سوز (تك سوختي) تعيين و اعمال ميشود. اين در حاليست كه عامري در دي ماه سال 1387با بيان اينكه براساس تصميم جديد ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت كشور، سوخت خودروهاي ال.پي.جيسوز تا پايان سال سهميهبندي خواهد شد، به ايسنا گفته بود كه با توجه به امكان استفاده دوگانه از ال.پي.جي و بنزين در اين خودروها، بايد تعادل بين سهميه بنزين و ال.پي.جي آنها برقرار شود. وي با اشاره به اينكه قرار بود اسفند 1386 تمامي جايگاههاي ال.پي.جي جمعآوري شوند و اين دسته از خودروها نيز به سي.ان.جي تغيير سوخت دهند، از آمادگي شركت پخش فرآوردههاي نفتي براي تغيير كاربري جايگاههاي ال.پي.جي به بنزيني خبر داده و افزوده بود كه براساس آخرين تصميم گرفته شده، قرار است كه جايگاههاي ال.پي.جي فعال باقي بمانند و به همين دليل ما نيز در شرف راهاندازي سامانه هوشمند در اين جايگاهها هستيم تا كنترل مصرف را اعلام كنيم. هماكنون همه 27 جايگاه توزيع ال.پي.جي سراسر كشور به سامانه هوشمند سوخت تجهيز شده و آماده راهاندازي هستند كه برخي اخبار از آغاز راهاندازي اين سامانه در جايگاههاي عرضه ال.پي.جي از ابتداي ارديبهشت حكايت ميكنند. انتهاي پيام