حميد هنرجو: غفلت اصلي در تبليغ كتاب را متوجه ناشر ميدانم
حميد هنرجو گفت: نمايشگاه كتاب تهران يكي از رويدادهاي بسيار مفيد است كه منحصر به حوزهي نشر نيست و عرصهي تازهاي است كه اهل قلم به دوستداران كتاب سوغات ميدهند. اين شاعر و نويسنده در گفتوگو با خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: يك فايدهي جمعي از اين نمايشگاه برده ميشود و حتا كساني هم كه شايد تنها يك جلد كتاب از نمايشگاه ميخرند، با آمدن و گشتن در نمايشگاه، خوراك فكري خودشان را در بين كتابها و محصولات فرهنگي عرضهشده، بازيابي ميكنند. او با بيان اينكه نمايشگاههاي فصلي يا دورهيي كه در طول سال در سرتاسر كشور برگزار ميشوند، شاخههايي از اين درخت تناور (نمايشگاه كتاب) هستند، اظهار كرد: اينكه بهار كتاب در بهار طبيعت برگزار ميشود، تلاقي زيبايي است. او با انتقاد از تعارفآميز برخورد كردن برخي نهادها و سازمانهاي دولتي دربارهي بازديد از نمايشگاه كتاب، پيشنهاد كرد: سازمانها و نهادهاي دولتي يك روز مشخص را (از روزهاي برگزاري نمايشگاه كتاب) به بازديد از نمايشگاه اختصاص دهند و يا اينكه روزهاي مختلف را بين ارگانهاي گوناگون تقسيمبندي كنند. اين حركت حتا اگر به شكل نمادين هم انجام شود، بسيار مفيد است و باعث ميشود كه ضرورت كتاب و كتابخواني در زندگي هر يك از ما بيشتر و بهتر احساس شود. هنرجو افزود: متأسفانه اكنون مسألهي كتاب و كتابخواني به صورت جوك درآمده است و به كتاب نگاه جدي نميشود. او بر ضرورت وجود نمايشگاه كتاب به عنوان قلب تپندهاي كه سالي يك بار تپش خود را نمايان ميكند، تأكيد كرد و گفت: انتظار ميرود كه نمايشگاه امسال نسبت به سال گذشته از هر لحاظ گامي رو به جلو باشد. او اظهار كرد: تعدد ناشران در نمايشگاه به معناي توسعهي نشر نيست؛ بلكه آنچه اهميت دارد، كيفيت آثار، تقويت ناشران نخبه و كساني است كه فرهنگسازي را در پروسهي نشر در نظر دارند. اين شاعر با بيان اينكه بايد به اين سمت برويم كه كتابهاي ما در فكر و انديشهي مردم تأثيرگذار باشند، گفت: هر كار اصيل و غنياي كه در زمينههاي مختلف، فرهنگسازي كند، خدمت بزرگي به صنعت نشر كشور ميكند. او نمايشگاه كتاب را بهترين مكان براي تعامل و گفتوگو ميان اهل قلم دانست و گفت: نمايشگاه كتاب تنها يك فروشگاه عظيم كتاب نيست. هنرجو در ارزيابي خود از قيمت كنوني كتابها و تأثير افزايش قيمت كتاب بر ترغيب مردم به كتابخواني، گفت: قيمت كتاب را نبايد از آنچه كه در ارتباط با قيمت همهي كالاها و اقلام (خوراك، پوشاك، مسكن و...) در كشور اتفاق ميافتد، تفكيك كرد. او ادامه داد: همانگونه كه قيمت ساير اقلام سالانه افزايش پيدا ميكند، افزايش قيمت كتاب نيز طبيعي است؛ اما چون كالاهايي مثل قند و شكر و روغن و... ضروري هستند، نميتوانيم از خريد آنها چشمپوشي كنيم؛ اما بيانصافي است كه از خريد كتاب، به دليل افزايش قيمت آن چشمپوشي كنيم. هنرجو با بيان اينكه مردم ما فهيمتر از آن هستند كه با افزايش قيمت كتاب از خريد آن منصرف شوند، گفت: مردم ميدانند كه اگر براي كتاب هزينهاي پرداخت ميكنند، به پويايي انديشهي خود و كشورشان كمك كردهاند. اين شاعر و نويسنده تصريح كرد: اين جفا به كتاب، اهل قلم و فرهنگ است كه به بهانهي گراني از خريد آن منصرف شويم. به گفته او، كساني هم كه استطاعت مالي خريد كتاب را ندارند، ميتوانند از كتابخانههاي عمومي استفاده كنند. او تاكيد كرد: كسي كه به دنبال انديشه است، بايد براي آن هزينه كند. هنرجو دربارهي تأثير تبليغات بر روي ترغيب مردم به كتاب و كتابخواني و همچنين بهترين راه براي تبليغ كتاب گفت: غفلت اصلي در موضوع تبليغ كتاب را متوجه شخص ناشر ميدانم. رسانههاي ما (راديو، تلويزيون، روزنامهها و خبرگزاريها) در اين زمينه بسيار فعالاند و حتا خبرگزاريهاي جداگانهاي داريم كه به صورت تخصصي به بحث كتاب ميپردازند. كار مستقل براي كتاب انجام ميشود و جشنوارههاي مستقل دولتي يا غيردولتي دربارهي كتاب برپا ميشود. او افزود: مردم ما اگر كتابي محبوبشان باشد، ميگردند و آن را پيدا ميكنند؛ حتا اگر تبليغ آنچناني براي آن صورت نگرفته باشد. هنرجو گفت: دربارهي تبليغات كتاب، خود ناشران اولين گام را در غفلت برميدارند؛ متأسفانه برخي از ناشران عليرغم تلاشي كه در جهت انتشار يك اثر ميكنند، در زمينهي اطلاعرساني براي آن غفلت ميورزند. او بار ديگر تأكيد كرد: نمايشگاه كتاب مكاني مناسب براي تعامل و ارتباط ميان اهالي قلم است؛ اما اين امر بايد تقويت شود، تنها در انحصار يك گروه خاص نباشد و از گروهها و افراد مختلف براي حضور در نشستها دعوت شود. او افزود: مردم نيز به عنوان مخاطب بايد در اين گفتوگوها شركت كنند. به گفتهي هنرجو، مجموعهي پنججلدي كتابهاي «شيرين» او كه اواخر سال گذشته توسط انتشارات زيبا به بازار آمده بود، در نمايشگاه كتاب عرضه ميشود. اين كتاب پنججلدي شامل قصههاي منظومي است كه براي گروه سني دبستان نوشته شده است و هر يك از جلدهاي اين كتاب عنوان و پيام جداگانهاي دارند. انتهاي پيام