آيتالله لاريجاني در ديدار اساتيد دانشگاه و منتخبين استان همدان: بدون فنآوري نوين نظارت جامع امكانپذير نيست نيازمند بازنگري نسبت به مباني علوم انساني هستيم
رئيس قوه قضاييه بانكهاي اطلاعاتي را در امر نظارت موثر و مفيد دانست و گفت: واحد IT را در قوه قضاييه فعال كرديم و بايد توجه داشت كه بدون مباحث فنآوري نوين نظارت جامع و كامل امكان ندارد. به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آيتالله صادق آملي لاريجاني در اولين روز از سفر به همدان در ديدار با اساتيد دانشگاه و منتخبين استان همدان با بيان اينكه دربارهي مسائل دستگاه قضايي در ماههاي گذشته صحبتهاي فراواني شده است و به گمانم پرداختن به مباحث فرهنگي در اين نشست قابل توجه است، رابطه تجدد و ديانت و جايگاه انسان در مدرنيته و اسلام را مورد توجه قرار داد. وي با يادآوري اين نكته كه افراد بسياري در اين باب سخن گفته، يادداشت نوشته و برداشتهاي غلطي را نيز ارائه كردهاند، گفت: بسياري از مواقع بحث مدرنيته با بحث صنعت و مظاهر آن پيوند خورده است. رئيس دستگاه قضا با اشاره به 3 ركن از اركان مدرنيته مبني بر فردگرايي، تقدم عقل ابزاري و از بين بردن آزادي تصريح كرد: فردگرايي مفهومي با حد و حدود روشن نيست و تعابير و تفاسير مختلفي دارد و معتقدند كه هر فرد انساني مسير زندگي خود را خودش تعيين ميكند. وي ادامه داد: هنگامي كه انسانها خود را درون نظم جهاني مشاهده ميكنند براي رسيدن به اهداف غايي تلاش فراوان خواهند كرد اما وقتي هر كس در مسير خود قرار گرفت آن هنگام معناي زندگي تغيير مييابد. آملي لاريجاني تقدم عقل ابزاري را عقل محاسبهگر توصيف كرد كه سود و زيان را محاسبه ميكند و گفت: مشكل دنياي مدرن سيطرهي عقل ابزاري است و كم كم عرصه براي عقل اصيل كه به غايات و عوالم هستي نظر داشت، تنگ شده است. رئيس دستگاه قضا، به ارائهي مثالي در اين زمينه پرداخت و تصريح كرد: در دوران اصلاحات پروژهاي براي توسعهي اقتصادي ارائه شد و عدهاي هزينههايي را صرف كردند و نتيجه اين شد كه اگر بخواهيم توسعه بيابيم بايد ارزشها را كنار بگذاريم. مشكل در عقل ابزاري اين است كه سيطرهاش آنقدر افزون ميشود كه كسي نميتواند آن را انكار كند. به عنوان مثال، هدف كارخانهاي افزايش توليدات است ولي در عين حال كه ميداند گازهاي گلخانهاي زيان دارد اما مسير سيطرهي عقل ابزاري آن را به سمت افزايش ميزان توليد ميبرد. وي يادآور شد: اين مباحث مختص مسايل اقتصادي نيست و در مورد مسايل سياسي نيز صدق ميكند. رئيس دستگاه قضايي در ادامه اين مراسم اظهار كرد: نكتهي سوم اين است كه در مدرنيته آزادي فردي اندك اندك كاهش مييابد.در مطلق گرايي نرم، نظام وجود دارد، راي گيري صورت ميگيرد و به گونهاي نمايش ليبراليسم است اما آيا واقعا افراد در اين زمينه دخيل هستند كه در نتيجه كم كم حال ياس به انسان دست ميدهد. هنگامي كه انسان از درون نظم جهاني برداشته شد، تنها ميشود و به موجودي تنها در هستي تبديل شده كه معناي زندگي را نيز از دست ميدهد. آملي لاريجاني در ادامه به نگاه قرآن به انسان پرداخت و گفت: موضوع «انسان كيست؟» در قرآن و روايات بزرگترين مساله است و بر اين اساس، هستي انسان عظمت بسيار دارد. وي لزوم برگشتن انسان به حقيقت خود را يك ضرورت عنوان و تاكيد كرد: ما نبايد حالت انفعال پيدا كنيم. رجوع به حقيقت انساني و شناخت انسان حائز اهميت است و قرآن انسان را حقيقت بيپايان ميدهد و اين حقيقت بيپايان مظهر اسماء الهي است. رئيس دستگاه قضا با اشاره به موضوع حيات اجتماعي تصريح كرد: نظام، امت و امام، يك نظام اجتماعي و به هم پيوسته است. اسلام بافت اجتماعي را تقويت ميكند و اين خود انتقادي به مدرنيته است.چرا كه مدرنيته انسان را پاره پاره ميكند و هر كس يك مسير را ميرود. آملي لاريجاني خطاب به دانشگاهيان گفت: ما بايد به سوي بررسي مجدد بنيانهاي علوم انساني بازگرديم كه در اين مسير شناخت انسان داراي اهميت فراواني است. وي با تاكيد بر اينكه نيازمند بازنگري نسبت به مباني علوم انساني هستيم، گفت: نبايد در اين مسير منفعلانه عمل كنيم. به گزارش ايسنا، آيتالله آملي لاريجاني با بيان اين كه اقدامات خوبي در دستگاه قضايي صورت گرفته است، گفت: شايد به دليل اين كه گمان ميكرديم كار تبليغاتي صورت ميگيرد اطلاع رساني مفصل و جامعي نداشتيم يا شايد از باب كسري و نقص در كار ماست. رئيس دستگاه قضا تشكيل معاونت پيشگيري از وقوع جرم در قوه قضاييه را مورد اشاره قرار داد و اظهار اميدواري كرد كه اين معاونت به جوانب موضوع بپردازد. البته مسئولان پيشين قوه قضاييه به اين مسائل پرداخته بودند. انتهاي پيام