هدايت با انتقاد از واردات بيرويه واگن: نخستين واگن قطار شهري ملي به زودي ساخته ميشود سند جامع توسعه صنايع ريلي تا دو ماه آينده نهايي خواهد شد
رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع (ايدرو) با اعلام اين كه به زودي اولين واگن ملي مترو شهري توسط شركتهاي داخلي ساخته ميشود، در عين حال از واردات بيرويه واگنهاي دست دوم انتقاد كرد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيد مجيد هدايت در پايان نشست اتاق بازرگاني تهران، با اشاره به اينکه نخستين سري اين واگنها در شركت قطارهاي شهري اهواز و تبريز استفاده خواهد شد، خاطرنشان کرد: بحث در حوزه قطارهاي شهري پيچدهتر از قطارهاي برون شهري است و هر واگن براي هر خط داراي ويژگيهاي خاص خود است. وي با بيان اينکه تدوين سند جامع توسعه صنايع ريلي از پنج ماه پيش در ايدرو آغاز شده است، افزود: پيشنويس اين سند آماده شده و در حال بازنگري است که تا دو ماه آينده نهايي ميشود. او هزينه خريد يک واگن را حدود يک ميليون يورو برآورد كرد و گفت: با ساخت واگن ملي در شرکتهاي زيرمجموعه ايدرو اين هزينه به مراتب کاهش خواهد يافت. همچنين مدت زمان ساخت واگن نيز به طور قابل ملاحظه اي کاهش مييابد. معاون وزير صنايع ومعادن در همين مورد با اشاره به برخي از مشكلات در فرآيند توليد مثل نرخ تورم و ارز گفت: با وجود اين مسائل، وضعيت توليد در اين بخش از نظر هزينه حتي از كشور چين نيز بهتر است و توليد ما ميتواند در اين زمينه رقابت كند. وي با بيان اينکه قرارداد ساخت 120 واگن متروي کرج به تازگي با يک شرکت خصوصي بسته شده است، افزود: در دو هفته آينده براي مترو اصفهان، شيراز و تبريز قرارداد ساخت 315 واگن با شرکت قطارهاي شهري امضا خواهد شد. هدايت با بيان اينکه هم اکنون 6 سازنده واگن در کشور وجود دارد، گفت: همچنين 120 واگن براي مترو اهواز و 320 واگن براي خط 3 و 4 مترو تهران مورد نياز است. رئيس هيات عامل ايدرو تصريح كرد: ما در کشور فقط براي متروي شهري سالانه 500 واگن نياز داريم که اخيرا شرکت مپنا نيز قصد دارد براي ساخت لکوموتيو فعال شود. هدايت در پايان گفت: در برنامه پنجم توسعه و همچنين امسال توجه خوبي به صنعت ريلي شده است. امسال اولين سالي است كه آثار بودجه مشاهده ميشود كه دو ميليارد دلار براي توسعهي ناوگان درون شهري اختصاص يافته و عدد قابل توجهي هم براي بخش راهآهن در نظر گرفته شده است. انتهاي پيام