معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي در مراسم توديع و معارفه‌ي رييس كاخ گلستان: آيين‌نامه‌ي راه‌اندازي مركز خريد و فروش اموال فرهنگي در دولت بررسي مي‌شود

معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: پروين ثقة‌الاسلام ـ رييس پيشين كاخ موزه‌ي گلستان ـ معلم بزرگي است كه هم در سنگر تعليم و تربيت و هم در سنگر معرفي يك موزه، نقش خوبي ايفا كرده است.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مسعود علويان‌صدر كه امروز (يك‌شنبه، 12 ارديبهشت‌ماه) در مراسم توديع و معارفه‌ي رييس كاخ موزه‌ي گلستان و در موزه‌ي مردم‌شناسي اين كاخ سخن مي‌گفت، ادامه داد: پروين ثقة‌الاسلام بيش از 40 سال در حوزه‌ي فرهنگي زحمت كشيد تا امروز با كوله‌باري از تجربه شاهد توديع او باشيم. او اين فرصت را به جوان‌تر‌ها مي‌دهد تا وارد عرصه شوند و تجربه كسب كنند.

وي با تأكيد بر اين‌كه موزه‌ها عامل هارموني اجتماعي هستند، بيان كرد: موزه‌ها مي‌توانند يك هماهنگي و التزام در جامعه برقرار كنند و نظمي به جامعه ببخشند. معرفي موزه‌ها به‌عنوان يك هارموني اجتماعي معنا و محتوايي را از دل موزه مي‌گيرد. اصلي‌ترين نكته در اين ارتباط، در بحث هويت‌آفريني موزه‌هاست، چون موزه‌ها محلي براي فكر و انديشه و رصد‌ كردن آنچه به‌عنوان هويت ملي از آن ياد مي‌شود، هستند و اين جرأت را به ما مي‌دهند كه ما شايستگي اين را داريم كه در جهان به‌عنوان ملتي بزرگ و توانمند در طول تاريخ و صحنه‌هاي مختلف آن كه هميشه منشأ اثر بوده است، خود را تعريف كنيم و جايگاه خود را بشناسيم.

به اعتقاد معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي، همه‌ي حوزه‌هاي تربيتي از علم و پژوهش گرفته تا تحقيق، در موزه‌ها متجلي مي‌شوند و بايد افتخار كنيم كه موزه‌ها بستر علم و انديشه هستند. همچنين ما بايد مفاخر خود را در موزه‌ها تعريف كنيم. بد نيست افتخارات و كساني را كه افتخار‌آفرين بوده‌اند، فراموش نكنيم.

وي اظهار داشت: ما برخورد موضوعي در ارتباط با غنا ‌بخشيدن به محتواي موزه‌ها را به‌طور جدي پي‌گيري مي‌كنيم. به‌لحاظ محتوايي بايد موزه‌ها را متحول و فكر جديدي را در آن‌ها تزريق كنيم. موضوع‌هايي بايد در موزه‌ها تبيين شوند كه در جامعه براي جوانان مورد استفاده باشند.

او رويكرد موزه‌ها را پيشرفت آن‌ها به سمت آموزش ارزيابي كرد و افزود: موزه‌ها بايد به اين سمت پيش روند و نهادينه كردن فرهنگ آموزش در فضاي موزه‌ها، بايد جزو برنامه‌هاي ما باشد. آموزش و پرورش بايد آموزش خود را از موزه‌ها آغاز كند و دانش‌آموزان بايد در اين مكان‌ها تربيت شوند.

علويان‌صدر ادامه داد: اشياي تاريخي در خانه‌هاي مردم بخشي از هنر و تاريخ ايران به‌شمار مي‌آيند، پس بايد اين فرصت را براي مجموعه‌داران خصوصي ايجاد كرد تا خانه‌هاي خود را به پايگاهي براي نمايش و حفاظت از آثار تاريخي تبديل كنند.

وي گفت: در موزه‌ها به حضور بخش خصوصي اهميت زيادي مي‌دهيم و از بخش خصوصي براي حضور در ايجاد موزه‌ها حمايت مي‌كنيم. ما با حمايت‌هايي كه مي‌شود، اقدام مي‌كنيم تا فضاهايي ايجاد شود كه معاني و موضوع‌هاي مختلف را به مردم انتقال دهيم.

او با اشاره به پي‌گيري‌هاي معاونت حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي براي ايجاد 14 موزه‌ي منطقه‌يي در كشور، اظهار كرد: اميدوارم امسال شاهد افتتاح دو موزه از اين 14 موزه در زاهدان و خراسان باشيم تا اين قضيه بتواند يك زنجيره براي مسير تحول و تطور موزه‌ها ايجاد كند.

وي با تأكيد بر اين‌كه بايد بين مردم و موزه‌ها آشتي برقرار كنيم، گفت: از هنرمندان و فرهيختگان مي‌خواهيم كه موزه‌ها را جولانگاه خود بدانند و از فكر و ذهن خود براي رشد اين بخش استفاده كنند.

او هم‌چنين از تصويب آيين‌نامه‌ي راه‌اندازي مركز خريد و فروش اموال فرهنگي خبر داد و بيان كرد: براي نخستين‌بار اين آيين‌نامه‌ي اجرايي توسط رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تصويب شد و قرار است، براي بررسي به هيأت دولت فرستاده شود.

معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي درباره‌ي نرم‌افزار «جام» كه مدتي است در برخي موزه‌ها در حال اجرا است، اظهار داشت: به‌طور كامل مشخصات اموال موزه‌ها در اين نرم‌افزار تدوين و مستند‌سازي مي‌شود تا آن‌ها به‌صورت آن‌لاين در اختيار همه قرار گيرند.

علويان‌صدر ثبت جهاني شاهنامه‌ي بايسنقري در حافظه‌ي جهاني را يكي از افتخارات پروين ثقة‌الاسلام در دوره‌ي رياستش در كاخ گلستان ارزيابي و اضافه كرد: او در بحث تكميل، مرمت و احياي اين كاخ نقش بسزايي داشت و نام او هميشه به‌عنوان خادم موزه به يادگار مي‌ماند.

به گزارش ايسنا، رييس پيشين مجموعه‌ي كاخ گلستان نيز در اين مراسم گفت: در مدتي كه در كاخ گلستان بودم، كارهاي مرمتي و فرهنگي زيادي انجام شد، بخصوص در چهار سال اخير، مرمت و بازسازي تالار تاج‌گذاري و سلام و بخش‌هاي مهمي از مخازن، انبارها، عكاس‌خانه و آلبوم‌خانه انجام شد. هم‌چنين همه‌ي سقف‌هاي كاخ گلستان به سازه‌هاي فلزي تبديل شد و آب از سيستم تهويه‌ي سرمايش و گرمايش حذف و اين سيستم به هوا مجهز شد.

پروين ثقة‌الاسلام با اشاره به وضعيت اعتباري مناسبي كه اين مجموعه از چهار سال پيش تا كنون داشته است، اظهار كرد: ساختماني كه آلبوم‌خانه و مركز اسناد در آن نگهداري هستند، در اين مدت استحكام‌بخشي، ضدزلزله و ضدحريق و از نظر امنيتي، ايمن‌سازي كامل شد. هم‌چنين مجراهاي آب‌نما از طريق دستيابي به عكس‌ها و نقاشي‌هاي موجود بازسازي شدند. فضاي سبز مجموعه نيز از طريق سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مركزي نگهداري شد.

او به وجود گونه‌هاي قديمي و درختان قاجاري در كاخ ـ موزه‌ي گلستان اشاره كرد و افزود: براي نگهداري از اين درختان، شهرداري منطقه‌ي 12 تهران كمك بسياري كرد.

ثقة‌الاسلام با اشاره به كارمندان كاخ گلستان كه در مراسم حضور داشتند، به شريفي گفت: رابطه‌ي ما مانند رابطه‌ي مادر و فرزندي است، بچه‌هايم را به شما مي‌سپارم و همان‌گونه كه اكنون كاخ را در وضعيت مناسب و خوبي به شما تحويل مي‌دهم، شما نيز آن را به آيندگان تحويل دهيد. آقاي بقايي تاريخ‌خوان است، با تاريخ دوره‌ي قاجار آشنايي كامل و به هويت فرهنگي كاخ گلستان توجه دارد، از او كمك بگيريد.

به گزارش ايسنا، مسعود شريفي نيز در سخناني بيان كرد: از توفيق خدمت‌گذاري در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بسيار خوشحالم. امروز جايگاه ميراث فرهنگي بسيار رفيع و باكلاس شده است.

رييس جديد مجموعه‌ي كاخ گلستان خطاب به ثقة‌الاسلام، گفت: براساس دستور آقاي بقايي آمده‌ام تا راه شما را با مسيرهاي جديد‌تري ادامه دهم. او به من دستور داد كه مسيرهاي جديد را ايجاد و فعاليت‌هاي بيش‌تري در حوزه‌هاي داخلي، مرمت و فضاي كاخ انجام دهم.

او ادامه داد: مجموعه‌هاي مخازن كاخ گلستان ارزشمند، فرهنگي و داراي قابليت‌هاي زيادي براي معرفي در سراسر دنيا هستند. براساس نگاه بقايي، امسال توسعه‌ي مخاطب‌پذيري در برنامه‌ريزي‌هاي مد نظر قرار مي‌گيرد.

وي افزود: توفيق داشتم زماني كه در شهرداري منطقه‌ي 12 فعاليت مي‌كردم، شاگرد بقايي بودم، به‌طور قطع، اكنون نيز مديريت شهري و شهرداري منطقه‌ي 12 مي‌توانند به من كمك كنند.

شريفي گفت: در قالب برنامه‌ريزي‌هايي كه انجام خواهم داد، حضور استان‌ها را در برنامه‌هاي فرهنگي و نمايشگاه‌ها و ايجاد فستيوال‌هاي مختلف در كاخ گلستان پررنگ‌تر مي‌كنم.

او با تأكيد بر اين‌كه فعاليت‌هاي فرهنگي در كاخ گلستان انجام مي‌شوند، با اشاره به بحث ايجاد توليدات فرهنگي در اين مجموعه، اظهار كرد: بخش خصوصي به‌خوبي مي‌تواند وارد عمل شود و توليدات كاخ را به بهترين نحو معرفي كند. معرفي اين مجموعه در رسانه به برنامه‌ريزي كلان نياز دارد كه مورد نظر است. از سوي ديگر، برنامه‌ريزي جامعي براي مترو خواهيم داشت تا مردم بتوانند كاخ گلستان را بهتر بشناسند و يك درآمدزايي فرهنگي در اين مجموعه ايجاد شود.

رييس جديد مجموعه‌ي كاخ گلستان هم‌چنين به خواهر‌خواندگي اين كاخ در كشورهاي مختلف اشاره كرد و افزود: خواهرخواندگي اين مجموعه در كشورهاي مختلف مي‌تواند تأثيرات خوبي در آينده داشته باشد.

به گزارش ايسنا، پس از سخنان رييس جديد مجموعه‌ي كاخ گلستان، پروين ثقة‌الاسلام نشان «علي (ع)» را به مسعود شريفي داد و از او خواست علي‌وار كار كند.

در ادامه‌ي اين مراسم، توديع‌نامه‌ي ثقة‌الاسلام خوانده شد كه در آن ذكر شده بود: او پس از اين به‌عنوان مشاور امور بانوان در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فعاليت خواهد كرد.

در پايان مراسم، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از مخزن كتاب‌هاي خطي مجموعه‌ي كاخ گلستان ديدن و از تابلوي بايسنقري رونمايي كرد. هم‌چنين شاهنامه‌ي بايسنقري كه در يك جعبه‌ي ضداسيد نگهداري مي‌شد، به بقايي نشان داده شد. او از رييس جديد مجموعه‌ي كاخ گلستان، مسؤول امور موزه‌ها ـ ام‌البنين گرگاني ـ و سرپرست موزه‌ي ملي ايران خواست، درخواست خود را براي خريد جعبه‌هاي ضداسيد مورد نياز به سازمان تحويل دهند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در ادامه گفت: هزينه كردن 140ميليون تومان براي خريد اين جعبه‌ها بسيار سنگين است؛ ولي چنين هزينه‌اي براي شهرداري رقم زيادي نيست ‌و اداره كل موزه‌ها از آن‌ها درخواست پرداخت اين هزينه را دارد و مي‌توان به آن‌ها قول داد كه اعلام شود، شهرداري در اين قضيه با ما همكاري كرده است.

بقايي خطاب به معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي، بيان كرد: پيشنهاد مي‌كنم، با كشورهايي مانند ازبكستان، قرقيزستان و تاجيكستان و همچنين سمرقند وارد صحبت شويد كه در برخي مراسم آن‌ها، شاهنامه‌ي بايسنقري را در موزه‌هاي آن‌ها به‌نمايش بگذاريم. علاقه‌مندان زيادي در كشورهاي ديگر هستند و مي‌توانيم با وزير فرهنگ اين كشورها مكاتبه كنيم و پيشنهاد دهيم كه آمادگي نمايش اين شاهنامه را در كشورهاي آن‌ها داريم.

او اظهار داشت: ما مي‌توانيم نمادهاي ايراني خود را پيدا كنيم و گاهي در كشورهاي ديگر به‌نمايش بگذاريم. به اعتقاد من، اصلي‌ترين كار، به‌نمايش گذاشتن نسخ خطي در كشورهاي ديگر است. در كتابخانه‌ي مركزي آكادمي تاجيكستان كتاب‌هاي خوبي در شرايط بدي نگهداري مي‌شوند. ما مي‌توانيم كتاب‌هاي آن‌ها را بگيريم و پس از مرمت، از آن‌ها نسخه‌برداري كنيم.

بقايي هم‌چنين از قرآني يك برگي كه 30 جزء قرآن در آن نوشته شده بود، ديدن كرد.

وي گفت: پيشنهاد مي‌كنم، در عربستان و در مراسم حج، اين قرآن را در نمايشگاهي به‌نمايش بگذاريم. امنيت عربستان براي نمايش اين قرآن خوب است. با يك بازديد عمومي در يك‌ماه ايام حج، استقبال خوبي از اين قرآن مي‌شود.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۱۸:۳۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8902-07292
  • خبرنگار : 71191