رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: با الحاق فرش براي خود دردسر مي‌خريديم خبرنگاران معاون صنايع دستي را براي اعلام اين خبر جوگير كردند

حميد بقايي گفت: موضوع الحاق فرش آن‌قدر هم مهم نبود كه همه فكر كردند، اتفاق مهمي قرار است رخ دهد و اين‌قدر شلوغ كردند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در گفت‌وگو با خبرنگار بخش صنايع دستي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي ماجراي الحاق فرش به اين سازمان كه پايان سال گذشته از سوي معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي اين سازمان مطرح شد، اما چندي پيش، حكم پايان سناريوي آن توسط وزارت بازرگاني صادر شد، اظهار كرد: خانم دانيالي ـ معاون صنايع دستي ـ در آن نشست خبري به‌دليل شكل خاص پرسش‌هاي خبرنگاران، يك مسأله‌ي پيشنهادي را به‌عنوان يك موضوع انجام‌شده اعلام كرد، درحالي‌كه اصلا اين‌طور نبود. از مدت‌ها پيش يك پيشنهاد در پژوهشكده‌ي هنرهاي سنتي سازمان مطرح بود كه فرش در مجموعه‌ي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار گيرد. اين موضوع پيشنهادي به وزارت بازرگاني اعلام شد تا روي اين پيشنهاد و ظرفيت آن مطالعه كند. اكنون هم نتيجه‌ي اين موضوع را از طريق رسانه‌ها مطلع شده‌ام و وزير بازرگاني هنوز به‌شكل رسمي مطلبي را در اين‌باره به من نگفته است.

وي افزود: اطلاع دارم كه وزارت بازرگاني نشست كارشناسي را برگزار كرد؛ اما هنوز نتيجه‌ي آن را به‌شكل رسمي به ما اعلام نكرده‌اند.

او درباره‌ي ادامه‌ي پي‌گيري‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با توجه به شرايط كنوني فرش و ديدگاه برخي كارشناسان براي بازگشت آن به مجموعه‌ي صنايع دستي، بيان كرد: به دلايل و مزيت‌هاي اين مسأله كاري ندارم، اين موضوع به‌عنوان يك پيشنهاد مطرح شد تا موضوع ضرورت بازگشت فرش به اين سازمان بررسي شود و قرار بود، وزير بازرگاني طي صحبت‌هايي كه با يكديگر داشتيم، اين بررسي‌ها را انجام دهد كه گروهي را هم تشكيل داد؛ اما نتيجه‌ي آن را به‌شكل رسمي به ما اعلام نكرده‌اند. ما پيشنهاد داده و گفته بوديم كه آن‌ها هر تصميمي بگيرند، ما قبول داريم.

معاون رييس‌جمهور درباره‌ي اين‌كه در نشست خبري اسفندماه معاونت صنايع دستي، هيچ شرايط خاصي از سوي خبرنگاران ايجاد نشد كه معاون صنايع دستي تحت تأثير قرار گيرد و خانم دانيالي در آن جلسه‌ي خبري اعلام كرد كه پس از نشستي كه با شما داشته است، اين موضوع را به‌شكل رسمي اعلام مي‌كند، گفت: اين موضوع بد اعلام شد و خبرنگاران معاون صنايع دستي را در اين‌باره جوگير كردند.

وي ادامه داد: اكنون صنعت فرش اوضاع خيلي خوبي ندارد. در واقع، ما با اين الحاق براي خود دردسر مي‌خريديم. اين‌طور نبود كه همه‌چيز فرش رونق داشته باشد و ما اكنون بخواهيم مالك آن شويم، اتفاقا مشكلات زيادي دارد. بنابراين درخواست كرديم با كارشناسي اين كار انجام شود.

بقايي تأكيد كرد: ما تابع وزارت بازرگاني هستيم، آن‌ها هر تصميمي بگيرند، ما قبول داريم.

تهمينه دانيالي ـ‌ معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ در نشست خبري كه 23 اسفندماه 1388 در ساختمان اين معاونت برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار كرد: در تعاملي كه با وزارت بازرگاني شده است و با تأييد وزير بازرگاني، صنعت فرش سال آينده به اين معاونت مي‌پيوندد. براي اين الحاق، به‌مدت حدود سه‌ماه، فرصت‌ها و تهديدها، ارزيابي و نشست‌هايي با شركت سهامي و مركز ملي فرش ايران برگزار شد.

او هم‌چنين گفت: حدود دوماه است كه با مديران مركز ملي فرش، نشست‌هايي را داشته‌ايم و مديران ارشد وزارت بازرگاني در تماس‌هايي، اعلام آمادگي كردند و منتظر اعلام پذيرش ما بودند كه امروز اين آمادگي را به رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام و برنامه‌ي كامل خود را در اين زمينه ارائه كرديم. اين برنامه، نياز چند ساله‌ي فرش است و فكر مي‌كنم، شش‌ماه نخست سال آينده، نتيجه‌ي كاملي را مي‌توانيم در اين حوزه به‌دست آوريم.

دانيالي در آن نشست با اطمينان از اين موضوع بيان كرد كه شوراي عالي اداري كشور سال 1389 اين موضوع را مصوب و ابلاغ مي‌كند.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8902-06309
  • خبرنگار : 71021