مديرعامل شركت نمايشگاه‌هاي گردشگري: تركيه در نمايشگاه آلمان به اندازه‌ي بودجه‌ي پنج سال ما هزينه كرد برپايي نمايشگاه بين‌المللي را در ايران پي‌گيري مي‌كنيم

مديرعامل شركت نمايشگاه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: تركيه در نمايشگاه ITB برلين به اندازه‌ي بودجه‌ي پنج سال گذشته‌ي بخش نمايشگاه‌هاي گردشگري ايران، هزينه كرد و حالا ما مي‌خواهيم با اين كشور در گردشگري رقابت كنيم. محمدحسين برزين در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي اين‌كه براي دريافت بازخورد‌هاي بهتر از حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري با توجه به بحران اقتصادي حاكم در جهان و شرايط تبليغاتي رسانه‌هاي غربي عليه ايران، چه برنامه‌اي در دستور است؟ اظهار داشت: وقتي تا سال 2014 هجري شمسي مي‌خواهيم 20ميليون گردشگر جذب كنيم، قطعا با وِرد و دعا نمي‌توانيم. البته دعا شرط لازم است، اما كافي نيست و بايد براي تحقق اين هدف، برنامه‌ريزي جامع، بودجه‌ي كافي و بخش خصوصي باانگيزه‌ داشت كه با اين بخش خصوصي كم‌جان و بودجه‌ي تعريف‌نشده براي نمايشگاه‌ها و تبليغات گردشگري واقعا نمي‌توانيم كاري پيش ببريم، البته اگر حمايت‌هاي دولت و اسفنديار رحيم‌مشايي از نمايشگاه‌هاي بين‌المللي و تلاش‌هاي رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و رياضت‌هاي اين شركت و فعالان اين حوزه نبود، اكنون به اين‌جا نمي‌رسيديم كه نام ايران در بسياري از كشورها اعتبار داشته باشد. وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا ايران در شرايطي كه كشورهايي مانند تركيه براي مقابله با بحران اقتصادي، در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري اقدامات مؤثر و گسترده‌اي را انجام مي‌دهند، قرار است چنين حركت‌هاي مؤثري را براي جذب گردشگران انجام دهد؟ گفت: تركيه در نمايشگاه گردشگري آلمان به اندازه‌ي تمام بودجه‌ي پنج‌سال گذشته‌ي ما كه با آن در بيش از 60 نمايشگاه شركت و در برخي نمايشگاه‌ها بيش از شش محصول تبليغاتي فاخر را ارائه كرده‌ايم و 22 فيلم از جاذبه‌هاي گردشگري ساخته‌ايم و ده‌ها هفته‌ي فرهنگي برپا كرده‌ايم، هزينه كرده است و ما مي‌خواهيم با چنين كشوري در بخش گردشگري رقابت كنيم. او با تأكيد بر اين‌كه حضور ايران در نمايشگاه بين‌المللي گردشگري بايد قطعي و حتمي باشد، ادامه داد: اكنون ما به‌عنوان يك مدعي در نمايشگاه‌هاي گردشگري مطرح هستيم. امروز ايران در بخش گردشگري جهان بسيار بااعتبار است، به‌طوري كه طالب ريفاعي ـ دبير كل سازمان جهاني جهان‌گردي ـ هرگاه در غرفه‌ي ايران حضور مي‌يابد، از فعاليت‌ها و جهش‌هاي كشور ما در حوزه‌ي گردشگري تقدير مي‌كند. برزين بيان كرد: خيلي از كشورها با بحران‌هاي مقطعي گردشگري مواجه مي‌شوند، براي نمونه، زماني گردشگري تركيه و مصر صفر شد. اين اتفاق‌ها براي ايران هم رخ مي‌دهد كه گاهي كنترل آن خارج از اراده‌ي ماست. متأسفانه شرايط اخير كشور و تبليغات رسانه‌هاي غربي، در فعاليت‌هاي گردشگري ايران تأثير‌ گذاشته است و ما براي تغيير اين وضع در نمايشگاه‌ها تلاش مي‌كنيم. او درباره‌ي اين‌كه پي‌گيري‌ها براي برپايي نمايشگاه بين‌المللي گردشگري در ايران به چه نتيجه‌اي رسيده است؟ گفت: ما هم‌چنان دنبال اين موضوع هستيم و با شركت‌هاي بزرگ برگزار‌كننده‌ي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري مذاكره كرده‌ايم و حتما مي‌توانيم بهترين نمايشگاه را در ايران برپا كنيم؛ اما اين شركت‌ها و توراپراتورها بايد به اين صرافت بيفتند. البته برنامه‌هايي مانند برگزاري همايش جهاني تورگردانان در ايران مي‌تواند به ترغيب توراپراتورها و شركت‌هاي خارجي براي شركت در نمايشگاه ايران كمك كند و انجماد اين كشورها را بشكند؛ اما قطعا حضور در نمايشگاه گردشگري با همايش تورگردانان متفاوت است، چون آن‌ها براي شركت در اين نمايشگاه بايد هزينه كنند. وي اضافه كرد: تا زماني كه نتوانيم نمايشگاه گردشگري ايران را در تقويم جهاني نمايشگاه‌ها ثابت كنيم، يك پاي ما در عرصه‌ي جهاني مي‌لنگد. بنابراين حتما روزي اين كار را انجام مي‌دهيم. البته اكنون جذابيت‌هايي كه در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري ايجاد مي‌كنيم، فضا را به اندازه‌ي كافي گرم مي‌كند، به‌طوري كه غرفه‌هاي ايران هميشه شلوغ است. شايد اين شلوغي‌ها به بستن قرار‌داد منجر نشود، اما انرژي لازم را در نمايشگاه ايجاد مي‌كند. انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8902-02760
  • خبرنگار : 71021