ادامه‌ي ترديدها نسبت به ورود بيش‌تر گردشگران آلمان سوريه، لبنان و اردن مقاصد پيشنهادي به گردشگران آلماني به جاي ايران‌اند

پس از پايان يافتن چهل‌وچهارمين نمايشگاه گردشگري آلمان، ترديدهايي نسبت به جذب گردشگر از اين كشور براي سال آينده در ميان توراپراتورهاي ايراني ايجاد شد. اگرچه بسياري از شركت‌كنندگان معتقد بودند، نمايشگاه امسال نسبت به سال پيش بازديدكنندگان بيش‌تري داشت؛ اما به گفته‌ي برخي تورگردانان ايراني، بازار ايران آن‌چنان هم در اين نمايشگاه گرم نبود.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در چهل‌وچهارمين نمايشگاه گردشگري ITB برلين، نمايندگان بيش از 187 كشور در فضايي به وسعت 160هزار مترمربع شركت و بيش از 11هزار نفر از اين نمايشگاه ديدن كردند. در اين نمايشگاه، معمولا آخرين تازه‌هاي صنعت جهان‌گردي، مسافرت، اداره‌هاي راهنمايي جهان‌گردان، تورهاي مسافرتي، مؤ‌سسه‌هاي بين‌المللي جهان‌گردي، لوازم مسافرت براي آژانس‌هاي مسافرتي، خدمات و مراكز گردهم‌آيي ارائه مي‌شود. ايران هم امسال در فضايي به وسعت 290 مترمربع همراه تعدادي از دفاتر خدمات مسافرتي و مناطق آزاد كشور حضور داشت.

آلمان از بازارهاي هدف قديمي ايران محسوب مي‌شود و همواره بيش‌ترين تعداد گردشگران ورودي به ايران از اين كشور بوده است؛ اما در سال‌هاي اخير، با توجه به بحران اقتصادي جهان و شرايط داخلي كشور، اين بازار تحت تأثير قرار گرفته و شرايط نمايشگاه گردشگري ITB امسال، ترديدها را براي ورود بيش‌تر گردشگران آلماني و تغيير وضع موجود براي سال‌هاي آينده افزايش داده است.

با وجود فضاي سرد حاكم بر نمايشگاه گردشگري ITB برلين، كشورهايي مانند پاكستان، اندونزي، سريلانكا، آفريقاي جنوبي، چين، بلغارستان و روآندا برنامه‌ريزي جامعي را براي معرفي جاذبه‌هاي خاص خود در بخش طبيعت، درمان، تاريخ و جذب گردشگران بيش‌تر انجام داده بودند و اجرا كردند، تا فضاي اين نمايشگاه دست كم براي آن‌ها گرم‌تر شود.

نمايشگاه امسال نيز در قرق ترك‌ها بود، به‌طوري كه گفته مي‌شود، تركيه در يكي از بزرگ‌ترين غرفه‌هاي نمايشگاه ITB برلين به وسعت سه‌هزار مترمربع، جاذبه‌هاي خود را معرفي كرد و تمام شهر از تبليغات اين كشور پُر شده بود.

ابراهيم پورفرج ـ رييس جامعه‌ي تورگردانان ايران و يكي از شركت‌كنندگان در نمايشگاه ITB برلين ـ كه امسال در غرفه‌اي مجزا از ايران در نمايشگاه حضور يافته بود، به خبرنگار ايسنا درباره‌ي وضعيت نمايشگاه امسال گفت: همه‌ي قرارهاي ما با توراپراتورهاي خارجي برگزار شد؛ اما بيش‌تر آن‌ها هم‌چنان در حال فكر كردن به برگزاري تورهاي ايران هستند. حتا برخي آژانس‌ها براي از دست ندادن مشتري‌هاي خود تلاش مي‌كردند، سوريه و اردن را به جاي ايران پيشنهاد دهند. با اين وضع، نسبت به ورود گردشگران اروپايي، بخصوص گردشگران آلماني در سال 2010 ميلادي به ايران خيلي مطمئن نيستم؛ اما در هر صورت براي بهتر شدن شرايط در سال 2011 تلاش مي‌كنيم.

وي بيان كرد: امسال تركيه شريك نمايشگاه ITB برلين بود و بيش از 10ميليون دلار در اين نمايشگاه هزينه كرد. با اين وضع، فكر مي‌كنم اين كشور امسال 25 درصد تعداد گردشگران خود را افزايش دهد.

پورفرج افزود: مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور در اين نمايشگاه حضور داشتند و شاهد اين شرايط و فعاليت بسياري از كشورها بودند. فكر مي‌كنم متوجه شده باشند كه كشورهاي ديگر چقدر براي جذب گردشگر در تلاش هستند و سرمايه‌گذاري مي‌كنند.

افشين عزيزي ـ از ديگر شركت‌كنندگان اين نمايشگاه و مدير يكي از دفاتر خدمات مسافرتي وابسته به بنياد مستضعفان ـ نيز به خبرنگار ايسنا گفت: حضور مسؤولان كشور در اين نمايشگاه خيلي مؤثر بود، چون از نزديك اوضاع فعاليت‌هاي گردشگري ايران و ديگر كشورها را ديدند و با شرايط موجود بيش‌تر آشنا شدند. هم‌چنين حضور آن‌ها فرصتي را فراهم كرد تا در نشستي مشترك با آژانس‌دارهاي ايراني مقيم آلمان، مشكلات گردشگري را مطرح كنيم.

او هم‌چنين درباره‌ي نمايشگاه امسال آلمان، اظهار كرد: به‌طور كلي، امسال استقبال كم‌تري از نمايشگاه ITB شد. البته اين وضع براي بيش‌تر كشورها وجود داشت، اگرچه شرايط براي ايران بدتر بود. تبليغات خوبي از سوي ايران در اين نمايشگاه شده بود؛ اما در عمل مذاكره‌هاي كاري، آن‌طور كه بايد پيش نرفت.

عزيزي ادامه داد: سال پيش، 250 گروه خارجي داشتيم كه براي امسال، 60 درصد اين جمعيت كاهش يافت. با اين حال، اميدوارم در شش‌ماه دوم سال اوضاع بهتر شود، چون شش‌ماه نخست سال را كه در واقع فصل مهم گردشگري ايران به‌شمار مي‌آيد، از دست داده‌ايم.

او درباره‌ي اين‌كه آيا در چنين شرايطي مي‌توان اقدامي را براي بهبود اوضاع گردشگري كشور انجام داد، گفت: بسياري از كشورها از فضاي نمايشگاه‌هايي مانند آلمان استفاده مي‌كنند. ايران هم مي‌تواند تبليغات وسيع و جدي‌تري داشته باشد. براي نمونه، مراكش در نمايشگاه گردشگري امسال آلمان، كارهاي جذابي انجام داد. تركيه نيز در نمايشگاه امسال شريك بود و تمام شهر از تبليغات آن‌ها پُر شده بود.

ابراهيم ابراهيمي ـ يكي ديگر از شركت‌كنندگان در نمايشگاه ITB برلين ـ نيز به خبرنگار ايسنا گفت: تورگردانان به شلوغي غرفه كاري ندارند. براي ما حضور و مذاكره با توراپراتورها مهم است. اگرچه كشورهاي ديگر هم وضعيت مشابه ايران را داشتند؛ اما آژانس‌هاي اروپايي و آلماني هم بودند كه امسال سوريه و لبنان را به ايران ترجيح دادند.

اين تورگردان با اظهار ترديد نسبت به بهبود وضعيت تعداد گردشگران كشور در سال 2010 ميلادي، بيان كرد: بيش‌تر تورهاي آلماني درحال لغو برنامه‌ي سفر خود به ايران هستند. با ادامه‌ي اين شرايط نمي‌توان نسبت به ادامه‌ي سال مطمئن بود.

اما اكبر غمخوار ـ عضو انجمن صنفي دفاتر سفر و گردشگري استان تهران و از شركت‌كنندگان در نمايشگاه امسال ITB برلين ـ معتقد است: ‌استقبال از غرفه‌ي ايران در اين نمايشگاه خيلي خوب بود و فقط مشكلات سياسي در مذاكره‌ها تأثير داشت. خيلي‌ها هم‌چنان علاقه دارند به ايران سفر كنند؛ اما اين آژانس‌ها هستند كه تصميم مي‌گيرند.

او به خبرنگار ايسنا گفت: برخي آژانس‌هاي خارجي سفر ايران را از فهرست مقاصد خود حذف كرده‌اند. فعالان اين حوزه مي‌دانند كه برگرداندن نام يك كشور به اين فهرست چقدر سخت است. ما بايد براي برگشتن به حالت قبل بسيار تلاش كنيم. از سوي ديگر، اتحاديه‌ي اروپا درباره‌ي نوع هواپيما حساسيت‌هايي را ايجاد كرده كه با توجه به شرايط ناوگان هوايي در ايران و تحريم‌ها، عمل به خواسته‌هاي آن‌ها دشوار است.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۰۹:۵۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8902-00786
  • خبرنگار : 71021