گلايه‌هاي رييس انجمن فيلمبرداران سينما: بسياري از همكاران‌مان خانه‌نشين شده‌اند‌ شيوه‌ي توليد حقير‌شده و ديگر به افراد حرفه‌اي نيازي حس نمي‌شود

تورج منصوري معتقد است:مدتي است فرهنگي نادرست كه منجر به تحقير سينما مي‌شود رواج پيدا كرده و شيوه‌ي توليد چنان كوچك و حقير شده است كه ديگر در آن نيازي به افراد حرفه‌اي حس نمي‌شود.

رييس انجمن فيلمبرداران سينماي ايران در گفت‌وگويي با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به بيان دغدغه‌ها و معضلات صنف خود پرداخت و گفت: فيلمبرداران سينماي ايران سال‌ها تلاش كرده‌ و همه توان خود را در اختيار سينما گذاشته‌اند تا پرده‌ي نقره‌اي سينما عريض‌تر و باشكوه‌تر و فيلم‌هاي ما شكيل‌تر ديده شوند اما اكنون پديده‌اي به اسم ويدئو آمده و بسياري از مسائل را دستخوش تغيير كرده است.

او ادامه داد: افراد توانمندي كه سال‌هاي عمر خود را صرف فيلمبرداري كرده‌اند وابسته‌ به فرم تعريف شده‌ي سينما در تمام دنيا يعني كار با دوربين‌هاي 35 ميلي‌متري هستند،اما با آمدن امكانات تبديل ويدئو به فيلم‌ گاه توليداتي كه اصلا قرار نبوده سينمايي باشند تبديل به نسخه‌ي 35 ميلي‌متري مي‌شود. در چنين شرايطي با توجه به ديد غلط موجود كار كردن با يك دوربين سبك آماتوري ديگر احتياج به يك فيلمبردار حرفه‌اي ندارد و هركس مي‌تواند فيلم بگيرد و در نهايت هم پس ازتبديل، فيلمي با كيفيت بسيار پايين به روي پرده مي‌آيد، چرا كه اصلا اين فيلم‌ها براي نمايش و تبديل به فرمت سينما مناسب نيستند و قابليت تبديل‌شدن به تصاوير بزرگ را ندارند.

رييس انجمن فيلمبرداران انجام چنين كاري را به نوعي حقير‌كردن سينما دانست و افزود: فيلمبرداران ما طي تمام اين سال‌ها تلاش كرده‌اند كه پرده‌ي سينما را شكوه و كيفيت تصوير را ارتقا دهند، حال وقتي كه بخواهيم با اين شيوه كيفيت كار را پايين بياوريم نه تنها پرده‌اي را كه سال‌ها براي بزرگ‌شدن آن تلاش شده كوچك كرده‌ايم، بلكه افرادي كه پشت اين كار بوده‌اند و اين حرفه را هم حقير كرده‌ايم.

در واقع با اين كار تنها فيلمبردار از روند كار حذف نشده است، بلكه نوعي سهل‌انگاري و كوچك‌سازي در كل سينما صورت گرفته و اين موضوع به تمام پيكره‌ي اين هنر صنعت ضربه مي‌زند و دردي است كه اكنون تمام انجمن‌ها از آن عذاب مي‌كشند.

منصوري در عين حال اظهار كرد: در ميان دوربين‌هاي ويدئويي و ديجيتال انواع مختلفي وجود دارند كه برخي از آنها براي كار سينما ساخته شده‌اند و به هيچ عنوان براي كار تلويزيون مقرون به صرفه نيستندعلاوه بر آن در كارهاي تلويزيوني نيازي هم به كيفيت بالاي آنها نيست. اما متاسفانه اكنون بسياري از فيلم‌هايي كه به سفارش تلويزيون ساخته مي‌شود، چون به نام فيلم سينمايي شناخته مي شوند در سازندگانشان اين تصورايجاد شده كه مي‌توانند همان برنامه را تبديل به فيلم سينمايي با قطع 35 ميلي‌متري كنند. در حال حاضر فيلم‌هاي بسياري به اين شيوه توليد مي‌شود، اما متاسفانه به‌جاي اين‌كه توليد اين آثار حداقل به اشتغال زايي براي اعضاي حرفه‌اي و بي كارصنوف كمك كند، جهت پايين‌آوردن هزينه‌ سازندگان از افرادي استفاده مي‌كنند كه نه تحصيل، نه تخصص و نه توان تجربي اين كار را ندارند.

وي ادامه داد: در چنين شرايطي سازندگان از يك بازيگر حرفه‌اي هم بهره مي‌گيرند و خروجي‌اي كه مطلقا در حد سينما نيست را وارد بازار مي‌كنند اين موضوع طي سال‌هاي اخير بسياري از همكاران ما را خانه‌نشين كرده است در حالي‌كه حتي اگر براي تهيه‌ي همين فيلم‌ها به سراغ اعضاي صنوف بروند، افرادي كه همه‌ي عمر خود را صرف سينما كرده‌اند بي‌كار نمي‌مانند و قطعا پروژه هم بر خلاف تصور توليدكنندگان ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر از كار در مي‌آيد.

منصوري همچنين به بحث بيمه‌ي سينماگران پرداخت و گفت: همه مي‌دانيم كه كاركردن در سينما آتيه‌اي به‌دنبال ندارد و پرداخت از كار افتادگي يا بازنشستگي بيمه تامين اجتماعي افراد آنقدر كم است كه حتي انسان از ذكر مبلغ آن خجالت مي‌كشد، چرا كه اين مبلغ، گاه حتي ازدر آمد ماهيانه يك كارگر ساده ساختماني هم كمتر است و درشرايطي كه سال‌ها جامعه براي افراد فعال دراين حرفه احترام قائل بوده، در سنين بازنشستگي درست نيست كه با افرادي كه عمر خود را وقف فعاليت‌هاي فرهنگي كرده‌اند اين‌گونه برخورد شود.

رييس انجمن فيلمبرداران در بخش ديگري از گفت‌وگوي خود با ايسنا، خاطرنشان كرد: اكنون چه از نظر انساني و چه از نظر كيفي هزينه‌ي مربوط به فيلم‌هاي تلويزيوني، در جا و به شكل نادرستي صرف مي‌شود درحالي كه عده‌ي بسياري تلاش كرده‌اند تا اين سينما حرفه‌اي‌تر شود و تصاوير آن وضوح شايسته و رنگ درست داشته باشند و تماشاچي را بيشتر درگير كنند.

وي ادامه داد: اكنون مدتي است كه فرهنگي نادرست كه منجر به تحقير سينماست رواج پيدا كرده و شيوه‌ي توليد چنان كوچك و حقير شده است كه ديگر در آن نيازي به افراد حرفه‌اي حس نمي‌شود و هركس با اندك اطلاعاتي مي‌تواند با بهره‌گيري از يك دوربين ديجيتال كار كند و بعد هم تصاوير تبديل به يك فيلم سينمايي شود.

منصوري در پايان‌ با بيان اين‌كه حتي طبق قوانين هم افراد مجاز نيستند كه فيلم‌هاي تلويزيوني را تبديل به نسخه‌ي سينمايي كنند، عنوان كرد: متاسفانه اكنون اين اتفاق در حال وقوع است و هرچه زودتر جلوي آن گرفته و اين جريان هدايت شود به نفع همه‌ي سينما خواهد بود. همكاران ما همه دغدغه‌ اصلي‌شان كل سينما است و نه فقط حرفه‌ي فيلمبرداري . اين افراد از زاويه‌ي تخصصي به مساله نگاه مي‌كنند و ما اميدواريم كه مسئولان و دست‌اندركاران توليد به معيارهاي زيبايي‌شناسانه توجه بيشتري داشته باشند تا اين معيارها نزد مخاطبان ما ويران نشود.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۸ فروردین ۱۳۸۹ / ۰۹:۴۵
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8901-15214
  • خبرنگار : 71060