با حضور روساي صنوف خانه سينما طرح نظام جامع اطلاعاتي اصناف سينمايي رونمايي شد

چهارمين گردهمايي روساء و بازرسان اصناف سينمايي روز چهارشنبه 25 فروردين 89 در خانه سينما با رونمايي طرح نظام جامع اطلاعاتي اصناف سينمايي برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم که اجراي آن را کامران ملکي عضو هيات مديره و مشاور رسانه‌اي مدير عامل خانه سينما بر عهده داشت، نمايندگان همه صنوف سينمايي حضور داشتند.

نماينده انجمن مستندسازان،انجمن طراحان فيلم،انجمن مديران توليد و انجمن چهره‌پردازان به طرح ديدگاه‌ها و نظرات خويش در باره مسايل صنفي و حرفه‌اي پرداختند.

در پايان نيز محمد مهدي عسگرپور مدير عامل خانه سينما به ارائه گزارش عملکرد سال گذشته و برنامه امسال خانه سينما پرداخت.

اصناف سينمايي بايد مستقل شوند

مجتبي ميرطهماسب رئيس انجمن مستند سازان به‌عنوان اولين سخنران در دو بخش، ارتباط انجمن با خانه سينما و تعامل با دولت به ارائه ديدگاههاي خود پرداخت.

وي در ابتدا با اشاره به دريافت جايزه جهاني انجمن مستند سازان از سوي شبکه مستند اروپا(edn) در 28 اسفند سال 88 اين جايزه را اعتبار بزرگي براي اين انجمن و خانه سينما دانست.

مير طهماسب با ابراز نگراني از تعامل صنفي با بخش دولتي سينما در ارتباط با انجمن مستندسازان به ارسال نامه اين صنف به معاونت سينمايي جديد اشاره کرد که در آن به ارائه مطالبات صنفي خود پرداخته بودند.

وي مهمترين درخواست انجمن مستندسازان از مديران جديد سينمايي را مشارکت در سياست‌گذاري سينماي مستند عنوان کرد و گفت: مهمترين خواسته ما سهيم کردن صنف مستند سازان يعني اهالي اين حوزه در تصميم گيري‌ها و از جمله انتخاب مديرعامل مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي بود که متاسفانه عملي نشد و در نهايت هرگونه تعاملي با بخش دولتي سينما، عقيم ماند و به نتيجه‌اي نرسيد.

ميرطهماسب افزود: انجمن مستندسازان در سال گذشته تلاش کرده است تا خلاء بي‌توجهي دولت به سينماي مستند را با آموزش و نمايش آثار مستند در خانه سينما جبران کند که خانه سينما با اين طرح همکاري خوبي با انجمن در نمايش آثار مستند داشته است.

ميرطهماسب سپس با اشاره به اتفاقات تلخي که براي مستندسازان از جمله خودش رخ داده اظهار اميدواري کرد که در سال جديد شاهد اين اتفاقات تلخ نباشيم و هرچه زودتر مشکل بازداشت جعفر پناهي ،فيلمساز پر آوازه سينماي ايران حل و فصل شود.

وي در ادامه با انتقاد از ساختار حقوقي خانه سينما نوع ارتباط و تعامل هيات مديره با اصناف را يکسويه دانست و گفت: شيوه صحيح اين‌است که انرژي و حرکت خانه سينما از سوي اصناف به هيات مديره منتقل شود تا اثربخشي بيشتري داشته باشد. اين فرايند به استقلال صنوف در خانه سينما کمک بيشتري مي‌کند. يکي از دغدغه‌هاي هميشگي ما اينست که انجمن مستندسازان را به شکل مستقل ثبت کنيم و يک هويت ثابت صنفي به آن بدهيم.

به‌اعتقاد ميرطهماسب همه اصناف بايد در جهت استقلال صنفي خود حرکت کنند.

خانه سينما بايد منابع مالي مستقل از دولت داشته باشد

پروين صفري رئيس انجمن طراحان لباس و صحنه به عنوان سخنران دوم، مهمترين مشکل اصناف سينمايي را عدم استقلال منابع مالي ذکر کرد.

به گفته وي بحث امنيت شغلي و بيمه بيکاري به عنوان دغدغه اصلي سينماگران به خاطر فقدان منابع مالي مستقل به نتيجه نرسيده است.

صفري دو راه حل را براي استقلال حرفه‌اي و تامين منابع مالي خانه سينما پيشنهاد داد: 1- انجام فعاليت‌هاي درآمدزا در خانه سينما از طريق دريافت حق عضويت از اصناف 2- دريافت 2درصد فروش بليط فيلم‌ها بطور مستقيم و واريز ان به خانه سينما که در حال حاضر به حساب وزارت ارشاد واريز مي‌شود. براي اينکار بهتر است يک کميته کارشناسي تشکيل شود تا راه‌کارهاي عملي اين پيشنهاد را بررسي و از مجامع حاکميتي دنبال کند.

رئيس انجمن طراحان از تهيه‌کنندگان و کارگردان‌ها تقاضا کرد تا براي تحقق کيفيت بصري و قابل قبول در طراحي صحنه ولباس از اعضاي رسمي اين صنف استفاده کنند.

وي همچنين از وزارت ارشاد تقاضا کرد تا هنگام صدور پروانه ساخت حتما درج نام طراحان در مجوزهاضروري شود.

صفري با اشاره به عدم مهارت‌هاي عملي در فارغ التحصيلان رشته‌هاي طراحي از وزارت علوم درخواست کرد تا با همکاري خانه سينما و تشکيل کلاسهاي آموزشي از سوي انجمن طراحان،به کارآمدي بيشتر و رشد خلاقيت‌هاي حرفه‌اي اين افراد کمک کند تا نيروهاي حرفه‌اي تر وارد بازار کار شوند.

وي در راستاي اعتلاي حرفه‌اي طراحان صحنه از خانه سينما خواست تا با تشکيل کارگاه‌هاي عملي بستر رشد و به روز شدن اعضاي اين انجمن را فراهم آورند.

مهارت و دستمزد سينماگران درجه‌بندي ونرخ‌بندي شود

محمد صادق آذين از سوي انجمن مديران توليد به سخنراني پرداخت و گفت : مديران توليد به دليل ارتباط اقتصادي با اکثر صنوف سينماي بيش از ديگران با مشکلات و مسائل سينماگران آشنا هستند به‌همين دليل من معتقدم که نبود امنيت شغلي و دغدغه‌هاي معيشتي اکثر صنوف سينمايي را آزار مي‌دهد.

وي در همين راستا بر ضرورت آيين‌نامه مشخص و قانوني در تعيين نرخ دستمزدها تاکيد کرد و توصيه نمود تا در توليد يک فيلم از اعضاي رسمي اصناف سينماي استفاده شود.

وي شيوه مديريت سينما در کشور ما را مديريت هيئتي نامگذاري کرد که با مديريت علمي و هنري صنعت سينما فاصله زيادي دارد.

آذين تصريح کرد: براي حرفه‌اي شدن سينما بايد به استاندارهاي جهاني توليد فيلم نزديک شويم و مهارت‌ها و دستمزدها را درجه بندي کنيم.

وي با انتقاد از خانه سينما به دليل توجه بيشتر به برخي از اصناف، مثل انجمن بازيگران، بر ضرورت نگاه جامع نگرتر و عنايت به همه اصناف تاکيد کرد.

 چهره پردازان به مواد گريم نياز دارند

عبدالله اسکندري رئيس انجمن گريم و چهره پردازان محور سخنان خود را مشکلات اين صنف درتهيه مواد و ابزارهاي لازم کار گريم قرار داد و اظهار داشت: قبل از تاسيس خانه سينما ، بنياد سينمايي فارابي بخشي از ابزار کار ما را از خارج تهيه و وارد مي‌کرد. اما بعد از تشکيل خانه سينما اين فرايند بدون متولي رها شد.

وي با اشاره به اينکه چهره‌پردازان براي انجام وظايف حرفه‌اي خود علاوه بر مهارت به ابزار روزآمد هم نياز دارند و ازآنجا که بازرگانان به دليل عدم صرف اقتصادي وارد اين حوزه نمي‌شوند از مديريت خانه سينمادرخواست کرد که راه کاري براي حل اين مشکل بيانديشد و از چهره پردازان حمايت کند.

اسکندري با بيان اينکه ايران در عرصه گريم حرف اول را در منطقه مي‌زند ابراز نگراني کرد که ادامه اين روند و نبودن ابزار و وسايل کار، موجب توقف اين‌موفقيت مي شود و افزود : در حال حاضر بسياري از همکاران جوان ما از وسايل آرايشي براي گريم استفاده مي‌کنند که کارايي لازم را ندارد.

اسکندري در بخش ديگري از سخنان خود به نحوه برخورد برخي از تهيه‌کنندگان به بخش گريم در فيلم‌ها اشاره کرد و گفت: چند وقت پيش يکي از تهيه کنندگان به من گفت فلاني گفته که من گريم فيلم تورا مجاني انجام مي‌دهم توبراي ما چه مي‌کني؟! متاسفانه اين نگاه تحقير آميز به ديگر حرفه‌هاي سينمايي به کل اعتبار سينما لطمه مي‌زند و من از تهيه کنندگان محترم خواهش مي‌کنم که به همه مشاغل سينمايي به ديده احترام بنگرند.

 استقلال خانه سينما با تشکيل سازمان نظام سينمايي ميسر مي‌شود

محمدمهدي عسگرپور مدير عامل خانه سينما به عنوان آخرين سخنران اين گردهمايي به ارائه گزارش عملکرد سالانه خانه سينما پرداخت.

وي در ابتداي سخنانش گفت: همه ما کم و بيش با آسيب‌هاي آشکار سينما آشنا هستيم و لازم است تا با گردهمايي و مشورت بيشتر اصناف در جهت شناخت و درمان آن بکوشيم.

وي ضمن اشاره به کاستي‌هاي بخش دولتي در حمايت و هدايت سينما تصريح کرد: نبايد همه مشکلات را به گردن دولت بياندازيم و از پذيرش مسوليت‌هاي حرفه‌اي و صنفي خودمان شانه خالي کنيم. ما براي رسيدن به استقلال حرفه‌اي بايد بيش از آنکه از وزارت فرهنگ و ارشاد و معاونت سينمايي انتظار داشته باشيم بايد خودمان تلاش کنيم تا با همفکري هم به راه کارهاي برسيم که هرچه بيشتر و عملي‌تر هويت و استقلال حرفه‌اي جامعه اصناف سينمايي را تضمين کند.

وي ادامه داد:يکي از اين راهکارها، تعريف روشن و دقيق از مطالبات و نيازهاي صنفي است تا بتوانيم در طرح مسائل خود و دفاع از اعتبار صنفي پاسخ علمي و معتبر به مراجع قانوني و رسمي بدهيم.

عسگرپور در ادامه به نتايج نيازسنجي انجام شده از 23 صنف خانه سينما اشاره کرد و گفت: نتايج بدست آمده به ترتيب الويت 1-امنيت شغلي ،2- مسکن و بيمه اجباري و بيکاري ،3- فعاليت آموزشي و حرفه‌اي به عنوان مهمترين نيازهاي صنفي اعضاي اصناف سينما شناخته شده است.

وي همچنين به آيين‌نامه پيمان جمعي کار (مروت نامه) اشاره کرد و افزود: تا حدود زيادي مي‌تواند خلاء قانوني و حقوقي در حوزه سينما را جبران کند.

وي ضمانت اجرايي اين مروت‌نامه را در درجه اول منوط به همکاري تهيه‌کنندگان و خود دست‌اندرکاران سينما دانست و اضافه کرد: متاسفانه منافع اقتصادي موجب شده است تاکنون همدلي و همکاري لازم ميان تهيه‌ کنندگان با ساير نيروها و منابع توليد بر سر اجراي اين مروت‌نامه شکل نگيرد.

مدير عامل خانه سينما با انتقاد از خلاء و نبود قواعد و تعاريف قانوني و رسمي در حوزه سينما و محدود شدن آن به چند آيين نامه محدود و سليقه اي گفت : تنها جايي که حضور خانه سينما در تصميمات به عنوان نمايندگان سينما به رسميت شناخته شده شوراي صدور پروانه فيلمسازي (پروانه ساخت) است که دو نماينده از خانه سينما مي توانند درآن حضور داشته باشند که اين کار هم محصول تلاش و همت مرحوم سيف الله داد بود.(يادش پر آوازه باد)

عسگرپور در بخش ديگري از گزارش خود به گزاره‌هايي از مفاد سازمان نظام سينماي اشاره کرد و اقداماتي را که تا کنون در راستاي تحقق اين ساختار جديد انجام شده به طور اجمالي برشمرد.

وي در همين خصوص از طرح جامع نظام اطلاعاتي اصناف سينمايي که به صدور و اداره کارت نظام سينمايي منجر شده است رونمايي کرد و افزود» در مرحله نخست براي 2000 نفر از اعضاي پيوسته خانه سينما کارت نظام سينمايي صادر شده است.

وي گفت: صدور اين کارت مقدمه‌اي است براي تحقق آن پيمان‌نامه جمعي کار که بتوانيم در مناسبات صنفي و حرفه‌اي توليد با مراکز و نهادهاي دولتي و ميان خودمان ، روشمند و شفاف و شرافتمندانه عمل کنيم.

وي تصريح کرد:در صورت تصويب «پيش‌نويس قانون تشکيل سازمان نظام سينمايي و حمايت از حقوق آثار سينمايي»، مناسبات اقتصادي اصناف با پروژه‌هاي سينمايي و مراکز دولتي ، ساماندهي مي‌شود و از سوي ديگر پيگيري حمايت از حقوق مادي و معنوي مالکان اثار نيز تضمين مي‌گردد و تصويب اين پيش‌نويس به سود همه اصناف سينمايي است.

مدير عامل خانه سينما در ادامه افزود : در سال گذشته 2800 نفر از اعضا تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي قرار گرفتند و 2040 نفر بيمه عمر و حادثه شدند و 2700 نفر تحت نظام بيمه تکميلي درمان قرار گرفتند.

وي توضيح داد که بانک فيلمنامه خانه سينما در خردادماه به بانک آثار سينمايي تبديل مي‌شود تا همه آثار موثر در توليدات سينمايي را ثبت و حمايت کند.

عسگرپور يکي از موفقيت‌هاي صنفي خانه سينما در سال 88 را عملکرد کمي و کيفي شوراي صنفي نمايش دانست و از طرح اکران اذان تا اذان در ماه رمضان به عنوان يک طرح موفق در بخش اکران و نمايش ياد کرد. وي همچنين از موفقيت ديگر خانه سينما در سال گذشته حضور پررنگ در مجامع بين‌اللملي سينما را عنوان کرد و افزود:در سالهاي گذشته صرفا با مساعدت بنياد سينمايي فارابي اين امکان فراهم مي‌شد اما اکنون خانه سينما با سايت و خبرنامه ماهانه انگليسي خود در مجامع وجشنواره‌هاي معتبر جهاني،شناخته شده و صاحب کرسي است و از جايگاه قابل قبولي برخوردار است.

وي دريافت نمايندگي ثبت isan را نمونه‌اي ديگر از اين موفقيت‌ها در سال گذشته دانست و اظهار داشت: اين موسسه با اعطاي شماره جهاني به مواد و توليدات سمعي و بصري، مثل شماره شابک در کتاب مي‌ماند که براي آثار صوتي و تصويري هويت و شناسنامه جهاني صادر مي‌کند و در مجامع داراي کارکرد حق کپي مي‌تواند موثر باشد.

محمد مهدي عسگرپور در پايان ضمن آرزوي موفقيت براي سينما و خانواده سينما ابراز اميدواري کرد که امسال با توجه بخش حاکميت به موضوع امنيت شغلي و تامين اجتماعي شاهد تاسيس صندوق بيمه َبيکاري سينماگران باشيم.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۷ فروردین ۱۳۸۹ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8901-10175
  • خبرنگار :