سامانه جامع اطلاعات اصناف سينمايي به وزارت ارشاد ارايه خواهد شد دبيرخانه امنيت شغلي و تاسيس صندوق بيمه بيكاري سينما محقق مي‌شود؟!

ارديبهشت‌ماه سال گذشته، هيأت‌مديره خانه سينما به منظور سامان‌بخشي اطلاعات اصناف باهدف در آمدي بر امنيت شغلي طي مصوبه‌اي طرح جمع‌آوري اطلاعات از ميان دو هزار و 100 نفر اعضاء پيوسته جامعه اصناف سينمايي را در ميان 23 صنف در دستور کار قرار داد.

پيرو پيگيري خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پيرامون نتايج بدست آمده از اين نيازسنجي، خانه سينما آماري را در اختيار ايسنا قرار داد:

در اين نيازسنجي كه 23 صنف از ميان اصناف شركت كردند، 10 صنف اولويت اول‌شان و 2 صنف اولويت‌ دوم‌شان امنيت شغلي است.

پنج صنف اولويت اول‌شان بحث مسكن، بيمه اجباري و بيكاري و همين بحث اولويت دوم هفت صنف است.

سه صنف اولويت اول‌شان فعاليت آموزشي و فرهنگي است و پنج صنف اولويت دوم‌شان آموزشي و فرهنگي است.

بنا بر اين گزارش، امنيت شغلي روندي است كه به ميزان معيني مولفه‌هاي كار و اشتغال را تأمين مي‌كند و در مقابل براي تعريف نبود امنيت شغلي به آن‌چه كه ميزان نامعيني مولفه‌هاي كار و اشتغال را تهديد يا تخريب مي‌كند، اطلاق مي‌شود.

براي تأمين امنيت شغلي نخستين گام تواناسازي منابع انساني براي ايجاد ارزش افزوده در محصول توليدي يا خدمات ارايه‌شده مي‌باشد.

حفظ و افزيش تقاضاي مصرف كالا و خدمات كه شاغلان اين قلمرو توليد و ارايه مي‌كنند،دومين راهكار براي تامين امنيت شغلي است، همچنين خانه سينما در اين راستا پيش‌بيني ساختارهاي حقوقي را با تدوين پيمان‌نامه جمعي كار از نظر دور نداشته است.

ضمانت‌نامه اجرا اين پيمان‌نامه نخست در ميان اصناف (به ويژه تهيه‌كنندگان) و شوراهاي داوري خود خانه سينما و ديگري ضمانت اجرا در ساختار حاكميت يعني وزارت ارشاد در صدور مجوزها و ساخت و نمايش و ارايه تسهيلات مالي مي‌باشد.

افزايش ظرفيت توليد با رصد زيرساخت‌هاي توليد، حمايت رسانه‌اي از سرمايه‌گذاري، رصد و حضور موثر در شوراي پروانه ساخت و نمايش، افزايش ظرفيت نمايش، شفاف‌سازي اطلاعات توزيع و نمايش، افزايش ظرفيت اكران، الزام تلويزيون به خريد فيلم سينمايي داخلي، توجه به نمايش خانگي، رصد فروش خارج از كشور، رصد مصوبات شوراي پروانه نمايش مي‌تواند به تامين شغل كمك كند.

همچنين افزايش و به هنگام‌داشتن كيفيت توليد و عرضه تواناسازي منابع انساني، موثر در توليد براي ايجاد ارزش افزوده در محصول توليدي يا خدمات ارايه‌شده از طريق آموزش‌هاي شغلي بهنگام و نيز رصد زيرساخت‌هاي لازم براي نمايش فيلم از ديگر امكان‌ها براي افزايش ظرفيت اشتغال است.

و بر همين مبنا خانه سينما نهادهاي لازم از جمله دبيرخانه امنيت شغلي،تأسيس صندوق بيمه بيكاري براي‌ آسيب‌ديدگان را در آيين‌نامه مصوب هيات مديره (آيين‌نامه صدور شماره نظام سينمايي و آيين‌نامه پيمان‌نامه جمعي كار) پيش‌بيني كرده است.

طبق اعلام مسئولان خانه سينما،خانه سينما قصد دارد با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي توافق‌نامه‌اي مبادله كند كه به موجب آن در كارهاي توليد سينمايي از افراد عضو صنف استفاده شود. در عين‌حال در اين آيين‌نامه كه مصوب هيات مديره خانه سينما است، پيش‌بيني ورود افراد جديد هم در صنف انجام شده است.

و در اين راستا خانه سينما سامانه جامع اطلاعات اصناف سينماي ايران را اخيرا رونمايي كرده است و در راستاي بحث امنيت شغل، به وزارت ارشاد ارايه خواهد كرد.

در اين سامانه پيش‌بيني ورود افراد جديد با دارابودن حداقل صلاحيت و پرداخت 30 درصد از دستمزد متعارف امكان‌پذير است كه اين 30 درصد به حساب صندوق بيمه بيكاري اصناف آسيب‌ديده اختصاص مي‌يابد.

بنا بر اين گزارش، تضمين اصلي اجراء اين بحث در اختيار بخش حاكميت‌ (وزارت ارشاد) است كه در روندصدور مجوز ساخت و نمايش و ارايه‌ي تسهيلات، حلقه آخر تصميم‌گيري است و اجراي آن را تضمين مي‌كند.

به گزارش ايسنا، براساس نظام جامع اطلاعاتي اصناف، وضعيت چند صنف در قلمرو بيمه و سن بدين شرح است: از ميان كارگردانان 69 درصد توسط خانه سينما بيمه شده‌اند و 15 درصد بيمه اجباري هستند كه 16 درصد وضعيت بيمه‌اي نامشخص دارند.

يك‌ونيم درصد از كارگردانان زير 30 سال سن و 50 درصد بين 31 تا 50 سال و 48 و نيم‌درصد بالاي 50 سال سن دارند.

- از ميان بازيگران 46 درصد بيمه اختياري خانه سينما، 29 درصد بيمه اجباري و 25 درصد وضعيت بيمه نامشخص دارند. سه درصد بازيگران زير 30 سال سن دارند، 32 و نيم درصد بين 31 تا 50 سال و64 و نيم درصد بالاي 50 سال سن دارند.

-از ميان چهره‌پردازان چهل و پنج و 7 دهم درصد چهره‌پردازان بيمه اختياري خانه سينما، 8 درصد بيمه اجباري و 47 درصد وضعيت بيمه‌اي نامشخص دارند.

18 درصد چهره‌پردازان زير 30 سال سن، 66 درصد آن‌ها بين 31 تا 50 سال و 16 درصد بالاي 50 سال سن دارند.

64 درصد فيلمبرداران بيمه اختياري خانه سينما، 27 درصد آن‌ها بيمه اجباري و 9 درصد از آن‌ها وضعيت بيمه نامشخص دارند.

29 درصد از اعضاي اين صنف بين 31 تا 50 سال سن و 71 درصد آن بالاي 50 سال سن دارند.

52 و نيم درصد طراحان فيلم داراي بيمه اختياري خانه سينما، 15 درصد داراي بيمه اجباري و 32 و نيم درصد از آن‌ها وضعيت بيمه نامشخص دارند.

50 درصد طراحان فيلم بين 31 تا 50 سال سن و 50 درصد بقيه بالاي 50 سال سن دارند.

59 درصد از فيلم‌نامه‌نويسان بيمه اختياري خانه سينما، 22 درصد بيمه اجباري، 19 درصد وضعيت بيمه نامشخص دارند.

6 درصد از فيلم‌نامه‌نويسان زير 30 سال سن ، 66 درصد از آ‌ن‌ها بين 31 تا 50 سال و 28 درصد از آن‌ها بالاي 50 سال سن دارند.

50 درصد كارگردانان مستند بيمه اختياري خانه سينما، 19 درصد آنان بيمه اجباري و 31 درصد آنان بيمه نامشخص دارند.

5/13 درصد از مستندسازان زير 30 سال سن، 69 درصد آنان بين 31 تا 50 سال و 17 و نيم درصد آنان بالاي 50 سال سن دارند.

50 درصد تدوينگران بيمه اختياري خانه سينما، 20 درصد آنان بيمه اجباري، وضعيت بيمه 30 درصد آنان نامشخص است.

16 درصد زير 30 سال سن، 58 درصد آنان بين 31 تا 50 سال و 26 درصد بالاي 50 سال سن دارند.

64 درصد فيلم كوتاهي‌ها بيمه اختياري خانه سينما، 10 درصد آنان بيمه اجباري و وضعيت بيمه 26 درصد نامشخص است و 30 درصد فيلم كوتاهي‌ها زير 30 سال سن، 70 درصد بين 31 تا 50 سال سن دارند.

گفتني است:(بيمه اختياري خانه سينما كف پرداخت مصوب دولت به كارگران كه امسال 303 هزار تومان و فاقد بيمه بيكاري است)

به گزارش ايسنا، در مراسم رونمايي طرح نظام جامع اطلاعاتي اصناف سينمايي كه هفته‌ي گذشته با حضور روساي اصناف مختلف در خانه سينما برگزار شد، محمدمهدي عسگرپور مدير عامل خانه سينما در سخناني گفت:يکي از اين راهکارها، تعريف روشن و دقيق از مطالبات و نيازهاي صنفي است تا بتوانيم در طرح مسائل خود و دفاع از اعتبار صنفي پاسخ علمي و معتبر به مراجع قانوني و رسمي بدهيم.

وي در ادامه به نتايج نيازسنجي انجام شده از 23 صنف خانه سينما اشاره کرد و گفت: نتايج بدست آمده به ترتيب الويت 1-امنيت شغلي ،2- مسکن و بيمه اجباري و بيکاري ،3- فعاليت آموزشي و حرفه‌اي به عنوان مهمترين نيازهاي صنفي اعضاي اصناف سينما شناخته شده است.

وي همچنين به آيين‌نامه پيمان جمعي کار (مروت نامه) اشاره کرد و افزود: تا حدود زيادي مي‌تواند خلاء قانوني و حقوقي در حوزه سينما را جبران کند.

عسگرپور ضمانت اجرايي اين مروت‌نامه را در درجه اول منوط به همکاري تهيه‌کنندگان و خود دست‌اندرکاران سينما دانست و اضافه کرد: متاسفانه منافع اقتصادي موجب شده است تاکنون همدلي و همکاري لازم ميان تهيه‌ کنندگان با ساير نيروها و منابع توليد بر سر اجراي اين مروت‌نامه شکل نگيرد.

وي در اين راستا از طرح جامع نظام اطلاعاتي اصناف سينمايي که به صدور و اداره کارت نظام سينمايي منجر شده است رونمايي کرد و افزود: در مرحله نخست براي 2000 نفر از اعضاي پيوسته خانه سينما کارت نظام سينمايي صادر شده است.

مديرعامل خانه سينما گفت: صدور اين کارت مقدمه‌اي است براي تحقق آن پيمان‌نامه جمعي کار که بتوانيم در مناسبات صنفي و حرفه‌اي توليد با مراکز و نهادهاي دولتي و ميان خودمان، روشمند و شفاف و شرافتمندانه عمل کنيم.

وي تصريح کرد:در صورت تصويب «پيش‌نويس قانون تشکيل سازمان نظام سينمايي و حمايت از حقوق آثار سينمايي»، مناسبات اقتصادي اصناف با پروژه‌هاي سينمايي و مراکز دولتي ، ساماندهي مي‌شود و از سوي ديگر پيگيري حمايت از حقوق مادي و معنوي مالکان اثار نيز تضمين مي‌گردد و تصويب اين پيش‌نويس به سود همه اصناف سينمايي است.

عسگرپور در پايان ضمن آرزوي موفقيت براي سينما و خانواده سينما ابراز اميدواري کرد که امسال با توجه بخش حاکميت به موضوع امنيت شغلي و تامين اجتماعي شاهد تاسيس صندوق بيمه َبيکاري سينماگران باشيم.

به گزارش ايسنا، سال گذشته در آستانه‌ي روز ملي سينما خبرنگار ايسنا با روساي صنوف مختلف خانه سينما گفت‌وگو داشت كه اغلب آنان بحث امنيت شغلي را مهم‌ترين دغدغه و اولويت‌شان دانستند.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۹ فروردین ۱۳۸۹ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8901-09983
  • خبرنگار : 71060