اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس از نمايشگاه «شكوه ايران» ديدن كردند

اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس همراه حداد عادل و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از نمايشگاه «شكوه ايران» در موزه‌ي ملي ايران ديدن كردند.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سرپرست موزه‌ي ملي ايران در ميان اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس گفت: از حدود 10 سال پيش، نمايشگاه‌هايي با مضمون شكوه ايراني در كشورهاي مختلف دنيا برگزار مي‌شد و چون تعدادي از آثاري كه در اين نمايشگاه به‌نمايش درمي‌آمد تا كنون در ايران نمايش داده نشده يا زمان بسيار كوتاهي در معرض نمايش بود، با نمايش اين آثار، آن‌ها را در معرض ديد مردم قرار داديم.

آزاده اردكاني با اشاره به استقبال بسيار زيادي كه در نوروز از نمايشگاه شكوه ايران شد، بيان كرد: هنوز برخي كشورها درخواست برپايي اين نمايشگاه را در موزه‌هاي خود دارند. در نمايشگاه‌هايي كه موزه‌ي ملي ايران در آن‌ها شركت مي‌كرد، ايران سهم بزرگي را از اشياي به‌نمايش درآمده داشت.

وي با اشاره به بازديد حدود 30هزار نفر از نمايشگاه شكوه ايران از اول تا 12 فروردين‌ماه، گفت: اين نمايشگاه حفاظت الكترونيكي بسيار بالايي دارد. اتاق «زرين و سيمين» با استانداردهاي روز دنيا كاملا برابري مي‌كند.

او وضعيت امنيتي و حفاظتي موزه‌ي ملي را در سطح بسيار بالايي ارزيابي و اضافه كرد: در طول روز به‌دليل زياد شدن جمعيت بازديدكنندگان از نمايشگاه شكوه ايران، گاهي مأموران امنيتي به دو تا سه برابر افزايش مي‌يافتند.

در ادامه‌ي اين بازديد، حميد بقايي ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ بيان كرد: بازديد از نمايشگاه شكوه ايران توسط اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس فرصت خوبي است تا بخشي از فعاليت‌هاي سازمان ميراث فرهنگي را در ارزيابي و ديد ديگران قرار دهيم.

وي ادامه داد: در تعريفي كه مي‌شود از موزه‌ي ملي ايران داشت، بايد گفت اين موزه محل نگهداري اشياي فرهنگي و تاريخي يك كشور است. اشياي باستان‌شناسي، مردم‌شناسي، نسخ و صنايع دستي كه همه‌ي اين‌ها جايگاه ويژه‌اي در موزه‌ي ملي ايران دارند.

او گفت: موزه‌ي باستان‌شناسي بخشي از موزه‌ي ملي هر كشور است و تا كنون فقط اين بخش در ايران فعال بود، چون اشياي به‌نمايش درآمده در آن عمدتا باستان‌شناسي بودند.

معاون رييس‌جمهور سياست اصلي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را در موزه‌ي ملي ايران بحث ميدان مشق دانست و اظهار كرد: از كميسيون فرهنگي در اين زمينه تقاضاي كمك داريم. براساس مصوبه‌اي كه درباره‌ي ميدان مشق توسط هيأت دولت به تصويب رسيده است، بايد فضاي اين ميدان به‌مرور به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تحويل داده شود تا با توجه به برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌شده، اين ميدان به باغ ـ موزه‌ي كل شهر تهران تبديل شود.

بقايي ادامه داد: در چالشي كه در اين زمينه با دستگاه‌هاي قرارگرفته در محدوده‌ي ميدان مشق با آن روبه‌رو شده‌ايم، بيش‌تر دستگاه‌ها درخواست گرفتن پول براي تخليه‌ي مكان خود را دارند. اگر بتوانيم اين كار را انجام دهيم، كاري بسيار بزرگ در اين زمينه انجام داده‌ايم.

وي افزود: موزه‌ي تاريخ دوران اسلامي كه سال‌ها تعطيل بود، در دو سه‌سال اخير مرمت شد و قرار است، در خردادماه امسال مرحله‌ي نخست آن افتتاح شود.

در ادامه‌ي بازديد از اين نمايشگاه، رييس كميسيون فرهنگي مجلس گفت: فرصت مغتنمي است كه با محتواي موزه‌ي ملي و بويژه نمايشگاه شكوه ايران و جايگاه موزه‌ها از نظر مسايل قانوني و برنامه‌هاي آينده‌ي آن‌ها آشنا شويم.

غلام‌علي حدادعادل ادامه داد: نقش موزه‌ها براي پر كردن اوقات فراغت و مسايل ديگر، چيزي نيست كه توضيح داده شود. موزه‌ي ملي ايران كه جانشين موزه‌ي ايران باستان شده، از نظر وسعت، اهميت و قدمت، بي‌ترديد مهم‌ترين موزه‌ي كشور است.

وي افزود: ميراث فرهنگي و ذخاير آن كه در موزه‌ي ملي ايران قرار گرفته است، در هيچ جاي ديگر ايران نيست.

به گزارش ايسنا، پس از بازديد اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس از نمايشگاه شكوه ايران، حداد عادل در جمع خبرنگاران گفت: موزه‌ي ملي ايران يك موزه‌ي عمومي است كه ايراني‌ها را با عمق تاريخ ايران آشنا مي‌كند.

وي ادامه داد: ما به قدمت و اهميت موزه‌ي ملي و ارزشمند بودن اشيا و نمايشگاهي كه در اين مكان برپا شده است، وقوف كامل داريم. من زماني كه در برخي كشورها بودم، نمايشگاه آثار ايران نيز در موزه‌ي آن كشورها برپا بود و با بازديد از آن‌ها، به اهميت نقش آثار تاريخي ايران پي مي‌بردم.

او با اشاره به نخستين بازديد اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس از موزه‌ها، بيان كرد: اعضاي اين كميسيون ترجيح دادند، نخستين بازديد خود را از موزه‌ها از موزه‌ي ملي ايران انجام دهم و تصور مي‌كنم، براي حفظ موزه‌هاي كشور وظايفي داريم كه بايد آن‌ها را انجام دهيم.

حداد عادل درباره‌ي ميدان مشق نيز اظهار داشت: آقاي بقايي اين قضيه را مطرح كرد. بعدا در اين زمينه صحبت مي‌كنيم و جزييات مطلب را مي‌شنويم. اگر مجلس كاري در اين زمينه بتواند انجام دهد، آن را انجام مي‌دهيم.

او هم‌چنين در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره‌ي منشور كوروش، گفت: نيازي به وارد شدن مجلس به اين قضيه نيست. اگر خود سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بخواهد، كارش را انجام مي‌دهد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ فروردین ۱۳۸۹ / ۱۷:۵۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8901-08859
  • خبرنگار : 71191