فعالان ستاد دائمي تسهيلات سفرهاي كشور تجليل شدند رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: گردشگري خانواده را تقويت مي‌كند

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: از سال 1384 تا 1387، اين سازمان 462ميليارد تومان اعتبار گرفته و در اين مدت، حدود 440ميليارد تومان آن را جذب كرده است.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميد بقايي در مراسم تجليل از خادمان ستاد دائمي تسهيلات سفرهاي كشور كه از صبح امروز (دوشنبه، 23 فروردين‌ماه) در مركز همايش‌هاي بين‌المللي صداوسيما آغاز شده است، با اشاره به ثبت نوروز در فهرست ميراث جهاني، اظهار كرد: اگر نوروز تا ديروز فقط در محدوده‌ي جغرافي خاصي شناخته مي‌شد، اكنون به‌عنوان يكي از بزرگ‌ترين اعياد در سطح جهان مطرح است و تأييد آن از سوي سازمان ملل، دستاورد ديگري بود كه رخ داد.

وي يادآور شد: نوروز به‌عنوان يكي از والاترين و مهم‌ترين عيد‌هاي دنيا در سطح منطقه گرامي داشته مي‌شود و برگزاري مراسم باشكوه آن در تعطيلات نوروز با حضور سران چهار كشور و ديگر مسؤولان كشورهاي همسايه كه نوروز را گرامي مي‌دارند، از بزرگ‌ترين دستاوردهاي امسال به‌شمار مي‌آيد.

معاون رييس‌جمهور ادامه داد: بايد از تمام منظر‌ها به آمار 120ميليون نفرسفر كه در مدت 14 روز اتفاق افتاد، توجه كنيم. اين آمار از يك وجه ارزش بالايي دارد، يعني همه‌ي دولت و اركان نظام در اين ايام در خدمت مردم بودند و اين مهم‌ترين مسأله است كه در اين آمار بايد به آن توجه كنيم. حتا اگر با چشم غيرمسلح به استان‌هاي كشور نگاه مي‌كرديم، مسافران را در نقاط مختلف مي‌ديديم كه اين، از امنيت و اقتدار ايران نشان دارد.

بقايي بيان كرد: هيچ كشوري مانند ايران نيست، اگر دو هفته شرايط ما را داشته باشند، سخت است كه ثبات اقتصادي و سياسي را فراهم كنند.

او رفاه اقتصادي و اجتماعي، قرار‌ گرفتن سفر در سبد كالاي خانواده‌هاي ايراني، آرامش رواني و تأثيرهاي اجتماعي را از مهم‌ترين نكات سفرهاي نوروزي دانست و گفت: اصلي‌ترين ركن حافظ هر كشور، مردم آن كشور است و اصلي‌ترين سلول هر مجموعه، خانواده است. ما ايرانيان به خانواده‌دوستي و استحكام آن در تاريخ مشهوريم. استحكام خانواده از سفر پديد مي‌آيد.

وي ادامه داد: سفر و گردشگري ركن اصلي جامعه، يعني خانواده را تقويت مي‌كند و خانواده ضامن بقاي هر كشور است. اگر كشوري در اين زمينه ضعف داشته باشد، بايد بي‌ثباتي را در اين بخش جست‌وجو كند. جامعه‌اي كه خانواده در آن محترم باشد، وطن و خاك آن هم قابل احترام است.

او با اشاره به مرزهاي كشور، گفت: مرز ايران، صاف نيست. كشورهايي هستند كه خط مرزي آن‌ها صاف است و اين نشان مي‌دهد، كساني براي آن‌ها مرزهاي‌شان را تعيين كرده‌اند. صاف نبودن مرزهاي ايران مبين اين است كه ما با خون خود از خاك ايران محافظت كرده‌ايم و اگر در طول تاريخ، بخش‌هايي از اين خاك جدا شده، به‌خاطر بي‌كفايتي پادشاه‌ها بوده است.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري افزود: جامعه‌اي كه خانواده دارد، مرزهاي ايمن و محكمي هم دارد.

بقايي در بخش ديگري از سخنان خود به اقداماتي كه اين سازمان در دولت‌هاي نهم و دهم انجام داده است، اشاره و اظهار كرد: در اين پنج‌سال، توجه دولت، مجلس و بقيه‌ي اركان نظام به گردشگري بسيار بيش‌تر از گذشته بود. از سال 1380 تا 1383 كل بودجه‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري كه از سوي دولت اختصاص داده شد، 61ميليارد تومان بود كه فقط 37ميليارد تومان آن خرج شد، يعني 60 درصد اين اعتبار جذب شد و توان اجرايي اين سيستم فقط در همين حد بود.

او توضيح داد: از سال 1384 تا 1387، 642ميليارد تومان اعتبار به اين بخش اختصاص داده شد كه تقريبا اين اعتبار 5 / 7 برابر آن سال‌هاست. در اين مدت، 440ميليارد تومان جذب شد، يعني 95 درصد اعتبارات تخصيص داده‌شده را گرفتيم، چون از روش و منش رييس‌جمهور استفاده كرديم و اعتبارات را به استان‌ها داديم. در حالي كه در گذشته، پولي به استان‌ها داده نمي‌شد. ما به استان‌ها اعتبار داديم و اين بودجه در مرمت و كارهاي زيادي كه داريم، خرج شد.

معاون رييس‌جمهور ادامه داد: تا پيش از سال 1385، چيزي به‌عنوان ميراث معنوي وجود نداشت. موضوعي كه اكنون خيلي‌ها در جهان به آن توجه مي‌كنند، چون جهاني شدن در حال وقوع است و بسياري از آيين‌ها و سنت‌ها كه در اين مسير مي‌توانند مورد استفاده قرار گيرند، درحال از بين رفتن هستند. در نخستين گام، نوروز را ثبت كرديم و اكنون 10 پرونده‌ي ديگر در يونسكو آماده داريم.

بقايي يادآوري كرد: ازدواج اقوام ايراني، لباس اقوام ايراني، طب گياهي و سنتي ايراني، دانش بومي كشاورزي ايراني، هنر خوش‌نويسي، آيين قالي‌شويي اردهال كاشان، آيين باران‌خواني، پخت نان، دانش معماري بومي ايران، موسيقي سنتي اقوام ايراني و دانش سنتي دريانوردي ايرانيان در خليج فارس از جمله‌ي پرونده‌هايي است كه براي ثبت در يونسكو فرستاده مي‌شود. آيين نام‌گذاري فرزند در ايران نيز در دستور كار براي ثبت در ميراث معنوي است.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اضافه كرد: ايران نخستين، مهم‌ترين و قوي‌ترين كشور است كه پس از ورود اسلام و ظهور پيامبر اكرم (ص) به دين اسلام گرويد و ايراني‌ها همواره در تاريخ پيشتاز بوده‌اند.

به گزارش ايسنا، در پايان مراسم تجليل از خادمان ستاد دائمي تسهيلات سفرهاي كشور از استانداران استان‌هاي سيستان و بلوچستان، كهگيلويه و بويراحمد، خراسان جنوبي و چهارمحال و بختياري به‌دليل رشد سفر در اين استان‌ها، از استانداران مازندران، بوشهر و هرمزگان به‌دليل افزايش مدت ماندگاري مسافران ورودي به اين استان‌ها و از استانداران خوزستان، قم، كردستان، كرمانشاه، خراسان رضوي، آذربايجان غربي، كرمان، كرمانشاه، كردستان، گلستان، مركزي، قزوين و سمنان به‌دليل نظارت بر تأسيسات، مؤسسه‌هاي گردشگري و ديگر اصناف تجليل شد.

در ادامه، از استانداران اصفهان، تهران و فارس در زمينه‌ي رشد ميزان بازديد از بناهاي فرهنگي ـ تاريخي، از استانداران استان‌هاي گيلان، اردبيل، زنجان و خراسان شمالي براي امدادرساني به مسافران نوروزي، از استانداران آذربايجان شرقي، يزد، ايلام، همدان و لرستان به‌دليل اطلاع‌رساني، تبليغات و راهنمايي گردشگران نوروزي، از استانداران استان‌هاي كرمان، آذربايجان غربي و خراسان رضوي به‌دليل ارائه‌ي شاخص خدمات شهري تجليل شد. به علاوه، مديران عامل مناطق آزاد ارس، قشم، چابهار، كيش و انزلي به‌دليل سامان‌دهي مراكز تجاري ـ گردشگري و همكاري با سازمان‌هاي استاني تقدير شدند.

هم‌چنين از نمايندگان ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي شامل پليس راهور ناجا، معاون حقوقي و امور مجلس، مدير كل دفتر ديدگاه‌ها و امور مناطق، سازمان حفاظت از محيط زيست، معاون وزير راه و ترابري و رييس سازمان راه‌داري و حمل و نقل جاده‌يي، سرپرست تعاون و پشتيباني آموزش و پرورش، معاون دانشجويي و جوانان سازمان جوانان هلال احمر، رييس مركز حوادث و فعاليت‌هاي پژوهشي و اورژانس، مدير شبكه‌ي خبر، رييس سازمان جوانان هلال احمر، رييس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر، رييس هيأت مديره و مديرعامل كشتي‌راني جمهوري اسلامي ايران، معاون عمراني وزير كشور و رييس سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور تجليل شدند. از معاون وزير راه و مديرعامل راه‌آهن، مديرعامل كانون اتومبيل‌راني و جهان‌گردي، معاون وزير راه و ترابري و رييس سازمان هواپيمايي كشور، رييس هيأت مديره‌ي شركت فرودگاه‌هاي كشور و معاون وزير و رييس سازمان تعزيرات حكومتي نيز تقدير شدند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۳ فروردین ۱۳۸۹ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8901-07745
  • خبرنگار : 71021