آغاز عمره با اعزام حدود 400هزار نفر از نيمه‌ي ارديبهشت رييس سازمان حج و زيارت خبر داد: اعزام 94هزار زائر به حج تمتع امسال نبود امكان اعزام زائر زن بدون محارم

رييس سازمان حج و زيارت از آغاز عمره با اعزام حدود 400هزار زائر ايراني از نيمه‌ي ارديبهشت‌ماه امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي ليالي صبح امروز (يكشنبه، 15 فروردين‌ماه) در نخستين نشست خبري خود و پس از سفر به عربستان براي انجام مذاكره درباره‌ي حج و عمره، اظهار كرد: در مذاكره‌هايي كه با وزير حج عربستان داشتيم، درخواست‌ها و نكات مورد نظر براي داشتن عمره‌اي همراه با آرامش و تفاهم ارائه شد. پس از دريافت نتايج، از همان عربستان به همكاران خود اعلام كرديم كه عمره را در دستور كار قرار دهند. بنابراين عمليات عمره از هفته‌ي دوم فروردين‌ماه آغاز شد و به‌زودي شاهد اعزام زائران به عربستان خواهيم بود.

وي يادآور شد: عمره هر سال هم‌زمان با ماه ربيع آغاز مي‌شد و سازمان حج و زيارت در محرم و صفر كارهاي مقدماتي را انجام مي‌داد؛ اما امسال به‌دليل وجود برخي مشكلات، آغاز عمره با تأخير همراه بود و ما منتظر مذاكره با همكاران سعودي بوديم.

او ادامه داد: براساس پيش‌بيني‌ها، تا اواخر فروردين يا اوايل ارديبهشت‌ماه نيروهاي پيش‌ستادي عمره در مكه و مدينه مستقر مي‌شوند. پس از اين آماده‌سازي‌ها، زائران براي انجام عمره در نيمه‌ي نخست ارديبهشت‌ماه به عربستان اعزام مي‌شوند.

وي درباره‌ي ظرفيت اعزامي به عمره، اظهار كرد: با توجه به اين‌كه امسال سه‌ماه از شش‌ماه عمره را از دست داده‌ايم و تمام عمليات ما در اين سه‌ماه انجام مي‌شود، اكنون نمي‌توانيم عدد مشخصي را به‌صورت قطعي تعيين كنيم؛ ولي براساس پيش‌بيني‌ها با توجه به زمان موجود، افراد در نوبت قرارگرفته و پايان عمليات عمره كه در يك زمان مشخصي متوقف مي‌شود، احساس مي‌كنيم مي‌توانيم حدود يك‌دوم ظرفيت سال گذشته (400هزار نفر) را به عربستان براي عمره اعزام كنيم. البته اين عدد قطعي نيست، چون بايد با شركت‌هاي سعودي درباره‌ي آن به توافق برسيم.

ليالي يادآور شد: برخلاف حج، از نظر عربستان تعداد زائران عمره سقف مشخصي ندارد. بنابراين به هر ميزان و امكاني مي‌توانيم زائر به عربستان اعزام كنيم. اين امكانات به بخش حمل‌ونقل هوايي ايران و عربستان مربوط مي‌شود كه اتفاقا ظرفيت محدودي دارند و ما ناچاريم، اين محدوديت‌ها را رعايت كنيم.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي اين‌كه با توجه به ظرفيت محدود مشخص‌شده براي اعزام، امسال چه اولويت‌هايي به عمره مشرف مي‌شوند؟ گفت: زائراني كه در عمره‌ي رمضان سال گذشته به‌دليل شيوع آنفلوآنزاي نوع «آ» ثبت نام كردند، اما موفق به تشرف نشدند، در اولويت‌اند. درباره‌ي اولويت‌هاي ديگر هم اين موضوع تا حدودي مشخص است؛ اما در مذاكره‌هاي تعيين ظرفيت اعزام، درباره‌ي اين اولويت‌ها نيز بحث مي‌شود.

او درباره‌ي عمره‌ي 10 يا 12 روزه براي امسال، بيان كرد: اين موضوع هنوز مشخص نشده، اما در زمان ثبت نام اعلام مي‌كنيم كه عمره‌ي امسال 10 يا 12 روزه است.

ليالي درباره‌ي عمره‌ي دانشجويي و محدوديت‌هايي كه سال پيش براي اعزام زنان و كاروان‌هاي دانشجويي دختر اعمال شده بود، گفت: در قوانين و مقررات عربستان، اعزام زن بدون محرم ممنوع است. اين قانون، خاص ايران نيست و به همه‌ي كشورها مربوط مي‌شود. عربستان اين موضوع را سال پيش خيلي جدي به ما ابلاغ كرد. البته براي ديگر كشورها كامل اعمال مي‌شد، براي ايران هم با نوساناتي كم‌تر، قانون را اجرا مي‌كردند؛ اما امسال ناچاريم، اين تعليمات عربستان را رعايت كنيم.

وي تأكيد كرد: امسال در كاروان‌هاي عادي يا دانشجويي، امكان اعزام زائر زن بدون محرم را نخواهيم داشت.

رييس سازمان حج و زيارت درباره‌ي اين‌كه چه محدوديت سني براي اعزام بانوان بدون محارم به عربستان درنظر گرفته شده است، گفت: عربستان اين قانون را كلي اعلام كرده و موضوع، اعزام زائر بدون محرم است؛ اما سال گذشته، از ورود زائران زن زير 45 سال خودداري مي‌كرد.

او ادامه داد: براي اجراي عمره‌ي دانشجويي آمادگي كامل داريم و مي‌توانيم در فرصت باقي‌مانده فضايي را براي اعزام دانشجويان به عربستان ايجاد كنيم؛ اما هنوز فرصت مذاكره با مسؤولان اين حوزه در كشور را نداشته‌ايم. البته با توجه به اين‌كه هميشه دانشجويان ايراني در ماه‌هاي ربيع و جمادي براي عمره اعزام مي‌شدند و پس از آن، به سرعت به عمره‌ي رجبيه و شعبانيه وارد مي‌شديم كه امكان اعزام دانشجويان به عربستان محدودتر بود، بايد اين مسايل را با مسؤولان مربوط در بخش دانشجويي مطرح كنيم تا مشخص شود، از چه فرصتي براي اعزام دانشجويان مي‌توان استفاده كرد.

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به اين پرسش كه آيا با تغيير مديريت در اين سازمان، سيستم قرعه‌كشي براي تعيين اولويت در عمره تغيير مي‌كند؟ گفت: اين يك سيستم است، ما چاره‌اي به‌جز تن دادن به قرعه‌كشي نداريم، چون تعداد انبوهي از متقاضيان براي عمره ثبت نام كرده‌اند.

او يادآور شد: در قرعه‌كشي پيش، جمعيتي حدود يك‌ميليو‌ن و 200هزار نفر تعيين اولويت شدند. از ميان جمعيت ثبت نام كننده در بانك، دوميليون نفر هم‌چنان بدون قرعه‌كشي مانده‌اند. پس از پايان عمره، اين دوميليون نفر را هم قرعه‌كشي مي‌كنيم تا اولويت اعزام آن‌ها مشخص شود.

وي افزود: با توجه به شرايط امسال و محدوديت زماني براي اعزام عمره از ميان جمعيتي كه قبلا قرعه‌كشي شده‌اند، هم‌چنان براي سال آينده (1390) ظرفيت اعزام داريم. اگر آن دوميليون نفر قرعه‌كشي شوند، اولويت آن‌ها براي اعزام از سال 1391 به بعد است.

ليالي درباره‌ي اين‌كه نزديك‌ترين زمان براي ثبت نام حج و عمره در بانك چه وقتي است؟ اظهار كرد: براي سه‌سال آينده، زائر براي اعزام به عمره در رديف ثبت نام داريم و بقيه‌ي زائران ظرفيت سال سوم و حتا چهارم را تشكيل مي‌دهند. بنابراين تا چهارسال آينده، زائران براي عمره ثبت نام كرده‌اند و موضوع ثبت نام دوباره در بانك را در سازمان حج و زيارت هنوز آغاز نكرده‌ايم؛ اما كارشناسي و بحث درباره‌ي چگونگي پذيرش دوباره، تعداد و شيوه‌ي ثبت نام را در سال 89 درنظر مي‌گيريم.

رييس سازمان حج و زيارت با اشاره به مذاكره‌هاي انجام‌شده با وزير حج عربستان درباره‌ي حج تمتع آينده، گفت: به‌دنبال اين مذاكره‌ها، قرارداد حج 89 در 12 فروردين‌ماه امسال با وزارت حج عربستان بسته شد. بر اين اساس، 94هزار زائر ايراني در اين سال به حج تمتع مشرف مي‌شوند.

وي افزود: در مذاكره‌هايي كه با همكاران سعودي در عربستان داشتيم، با رويكرد مثبتي مواجه شديم. پس از مذاكره‌هاي اوليه در جده، پنج كميته‌ي كارشناسي موضوع‌هاي تخصصي حج را با طرف‌هاي خود در وزارت حج عربستان پي‌گيري كردند. اين مذاكره‌ها به پنج قرارداد فرعي تخصصي منتج و پيوست‌هاي اين قراردادها از سوي وزارتخانه‌ي مذكور تأييد شد.

ليالي با بيان اين‌كه سهميه‌ي حج تمتع امسال معادل سهميه‌ي سال گذشته‌ي ايران و بدون تغيير است، اظهار داشت: در پايان مذاكره‌ها با توجه به تعداد متقاضيان در نوبت قرارگرفته، درخواست افزايش ظرفيتي را به‌صورت مكتوب ارائه كرديم. هرچند سعودي‌ها قول قطعي ندادند، اما قول مساعدت را از آن‌ها گرفتيم. اميدواريم با لطف خداوند و حسن روابط دو كشور، عدد بيش‌تري را نسبت به تفاهم‌نامه داشته باشيم. البته اين موضوع به مذاكره‌هاي بعدي نياز دارد.

او در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي اين‌كه دليل افزايش نيافتن سهميه‌ي حج تمتع امسال ايران برخلاف سال‌هاي پيش چه بوده است؟ گفت: درخواستي را متناسب با افزايش جمعيت خود به وزارت حج عربستان ارائه كرده‌ بوديم و مضاف بر آن، افزايش ظرفيتي را خواسته بوديم؛ اما پاسخ قطعي را درحال حاضر دريافت نكرده‌ايم و عربستان با همان سهميه‌ي سال پيش ايران موافقت كرده است. پيش‌بيني مي‌شود، با افزايش ظرفيت درخواست‌شده موافقت‌هايي شود.

وي درباره‌ي مشخص شدن تكليف افراد بالاي 65سال كه سال پيش به‌دليل شيوع آنفلوآنزاي نوع «آ» از حج تمتع بازماندند، تأكيد كرد: طبيعي است، افرادي كه سال گذشته نتوانستند به حج مشرف شوند، در اولويت حج امسال هستند و در ظرفيت افراد مجاز براي ثبت نام قرار گرفته‌اند. اگر پزشك كاروان سلامت آن‌ها را تأييد كند، حتما آن‌ها را امسال به حج تمتع اعزام مي‌كنيم.

رييس سازمان حج و زيارت در ادامه‌ي اين نشست، درباره‌ي بخش ديگري از گفت‌وگوها با وزارت حج عربستان كه به برخورد مأموران سعودي با زائران ايراني مربوط بود، اظهار كرد: در اين مذاكره‌ها، نكاتي را در فضاي دوستانه، اما جدي متذكر شديم و درباره‌ي مسؤوليت‌هاي متقابل دو كشور در حفظ نظم، آرامش و ايجاد فضايي براي بهره‌وري بيش‌تر بحث‌هايي شد و دو طرف به اين فهم رسيدند كه همه‌ي امكانات را براي ايجاد عمره‌اي بدون تنش و تنگي فراهم كنند. هم‌چنين طرف سعودي اعلام كرد، 24 ساعته در خدمت تمام زائران ايراني است.

وي ادامه داد: مسؤوليت اداري امور حج و عمره با وزارت حج عربستان است. وزير حج اين كشور نيز با جديت در مذاكره‌هاي دو طرف اعلام كرد، مسؤوليت ارائه‌ي خدمات مساوي و دور از تبعيض را براي تمام زائران برعهده دارد و اگر در عمره و حج، زائران از سوي مأموران امر به معروف و نهي از منكر و وهابي‌ها با مشكلي مواجه شدند، در كوتاه‌ترين زمان، مسأله را به اين وزارتخانه اطلاع دهند تا پي‌گيري‌هاي لازم انجام شود.

ليالي افزود: وزير حج عربستان در اين نشست به‌صراحت اعلام كرد، اجازه نمي‌دهد حقوق زائران ايراني در اين سفر ضايع شود. ما احساس مي‌كنيم، اين وزارتخانه در كنترل رفتار مأموران خود جدي است. ما هم متقابلا تأكيد كرديم، آموزش‌هاي زائران ايراني را جدي‌تر پي‌گيري كنيم تا در فضايي همراه با تفاهم زائران ايراني با آگاهي نسبي به عربستان وارد شوند.

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به اين‌كه مشخصا درباره‌ي اصلاح برخورد مأموران سعودي با زائران ايراني چه قول‌هايي از عربستان گرفته شده است؟ براي چندمين‌بار در اين نشست گفت: اقدام غيرقابل قبول مأموران در محل‌هاي خاصي مانند قبرستان بقيع، رويكرد وزارت حج عربستان را نشان نمي‌دهد. وقتي نكاتي درباره‌ي برخورد با زائران ايراني را در مذاكره با وزير حج عربستان متذكر شديم، آن‌ها هم در برخي موضوع‌هاي مطرح‌شده اعلام كردند، اين اقدامات مأموران به آن‌ها مربوط نمي‌شود. ما هم احساس مي‌كنيم، بيش‌ترين رفتارها خودسرانه است. وزارت حج عربستان در اين مذاكره‌ها قويا، ‌مكررا و باصراحت اعلام كرد كه هيچ‌گونه تبعيضي ميان زائران قائل نيست.

رييس سازمان حج و زيارت در ادامه بيان كرد: مسأله‌ي انگشت‌نگاري كه زماني براي زائران ايراني و تعدادي از بانوان اتفاق افتاد و مشكلاتي را ايجاد كرد، به يك مقطع كوتاه زماني در عمره مربوط بود كه پس از اعتراض سازمان حج و زيارت، نمونه‌ي ديگري را شاهد نبوديم.

او در پاسخ به واكنشي يكي از خبرنگاران درباره‌ي اين‌كه به‌نظر مي‌رسد، مذاكره‌هاي جدي براي رفع برخورد مأموران سعودي با زائران ايراني صورت نگرفته است، تأكيد كرد: مذاكره‌هاي ما كاملا در فضايي صميمي و جدي صورت گرفت و تمام نكاتي كه يادداشت شده بود و مراجع تقليد هم درباره‌ي آن‌ها صحبت‌هايي كرده بودند، در اين نشست مطرح شد. اگر آن‌ها رفتار جديدي را در عمره‌ي امسال آغاز كردند و ما واكنش و برخوردي در مقابل آن نداشتيم، مي‌توانيم اين‌گونه نظر داشته باشيم.

ليالي در پاسخ به اين پرسش كه آيا درخواست توبيخ براي مأموران خاطي در برخورد با زائران ايراني از وزارت حج عربستان شده است؟ اضافه كرد: طبيعي است، وقتي در مذاكره‌ها درباره‌ي خطاي مأموران با زائران ايراني صحبت مي‌شود، قطعا مسؤولان مربوط در عربستان با اين افراد برخورد مي‌كنند. نمونه‌هايي هم وجود داشته است؛ براي مثال، سال پيش به‌دنبال گزارش‌هاي مسؤولان ايراني، مأموران خاطي را از حوزه‌ي مسؤوليتي‌شان جابه‌جا كردند. اين نشان مي‌دهد كه ما بايد در محيط، مديريت داشته باشيم، يعني به زائران آگاهي دهيم و مديران كاروان‌ها را توجيه كنيم. مديريت سعودي‌ها هم اين است كه در صورت ارائه‌ي گزارش‌هاي ما برخورد كنند و ما هم ترديد نداريم كه برخورد مي‌كنند.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۵ فروردین ۱۳۸۹ / ۱۳:۳۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8901-02729
  • خبرنگار : 71021