يك هنرمند پيشکسوت رشته عكاسي: عکاسي ديجيتال، تنبل پروري است بخش مهم عکاسي، زاويه انتخاب است

يک هنرمند پيشکسوت عكاسي در هرمزگان گفت: زماني، مردم ايران به پاکي و راستي شهره بودند، ولي اکنون دروغ موج مي زند، حتي خود هم من ممکن است دروغ بگويم. دستم برسد دزدي هم مي کنم! به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منصور نعيمي از پيشکسوتان سينما و هنرعکاسي هرمزگان، در ديدار جمعي از دانشجويان شرکت کننده در طرح ملي"ايران مرز پرگهر" گفت: عکاسي امروز همچون همه هنرهاي ديگر رشد و تکامل يافته است. سال ها پيش دوربين ديجيتال نبود، عکاسي ديجيتال کارايي فوق العاده اي دارد. ولي از طرف ديگر، عکاسي ديجيتال، تنبل پروري است. وي افزود:عکاسي ديجيتال اين توانايي را به عکاس مي دهد که به راحتي عکس ها را اصلاح کند و عيب ها را برطرف كند. من معتقدم که يک عکاس خوب، وقتي مقابل سوژه‌اي قرار گرفت بايد يک عکس خوب بگيرد. اينکه عکاسي 20تا عکس بگيرد و از بين اينها، يک عکس راانتخاب کند، هنر نيست. نعيمي با اشاره به شاخص‌هاي يک عکس خوب تصريح کرد: بخش مهم عکاسي زاويه انتخاب است، اينکه از چه زاويه اي به موضوع نگاه کنيم از خود موضوع، اهميت بيشتري دارد، بخش دوم کادر است که از اهميت ويژه اي برخوردار است. من به عنوان مدرس و داور، براي قضاوت عکس، اولين نگاه را به کادر خواهم داشت، دوم به زاويه و سوم به موضوع. البته در بعضي موارد همچون جشنواره هاي موضوعي که مثلا موضوع، فرهنگ مردم است، موضوع نيز مهم مي‌شود. اين هنرمند پيشکسوت با انتقاد از جو فعلي دانشگاه ها و پايين آمدن شأن و جايگاه دانشجويي در جامعه، خاطرنشان کرد: با مشاهداتي که از طيف دانشجو و فارغ التحصيلان دانشگاه دارم، وقتي مي بينيم که دانشجو براي پايان نامه اش، پول مي دهد و علناً دکان‌هايي باز شده که پايان نامه آماده به دانشجو مي‌فروشند، بسيار ناراحت مي شوم. وي گفت: بسياري از دانشجويان امروز، فاقد دانش تخصصي هستند و فقط ليسانس گرفته اند، يعني صرفا مدرک گرايي در جامعه باب شده است. پيشترها افرادي که ديپلم مي گرفتند يا تا کلاس ششم سواد داشتند، توانايي مباحث علمي، ادبي و تاريخي داشتند، زيرا حافظ، سعدي يا مولوي را کاملاً مي شناختند و کتاب هاي تاريخي و سرگذشت اقوام ايراني را نيز مطالعه مي کردند. نعيمي همچنين ادامه داد: در حال حاضر، انتخاب رشته شانسي است و بر هيچ معيار وعلاقه اي استوار نيست. افرادي داريم که رشته هاي دانشگاهيشان اصلا مرتبط با کارشان نيست، مثلا کسي که شيلات خوانده، تهيه کننده تلويزيون است، اينها همه آسيب و نقص در سيستم آموزش عالي کشور است و به شأن و جايگاه دانشگاهي يا دانشجو بودن در جامعه آسيب مي رساند. اين هنرمند پيشکسوت اذعان کرد: داشتن خانه و ماشين و زندگي مرفه نيازهاي اوليه است و موفقيت محسوب نمي شود، من اسمش را رندي مي گذارم. اوضاع جاري مملکت نيز نشأت گرفته از همين آسيب هاست. امروزه به فردي که صاحب انديشه و فرضيه است، بها داده نمي شود تنها به فردي که کت و شلوار مي پوشد و رييس است، بها مي دهند در صورتي که مدير يک موسسه بايد داراي اطلاعات کامل و کافي باشد. وي با اشاره به برخي آسيب هايي که جامعه امروز ايران را با تناقض و تضاد هويتي در نسل جوان مواجه کرده است، اشاره و خاطرنشان کرد: دزدي، دروغ و بيکاري سه خصيصه است که اکنون در ايران حاکم است چون هيچ کس سر جاي خودش نيست. زماني، مردم ايران به پاکي و راستي شهره بودند، ولي اکنون دروغ موج مي زند، حتي خود من هم ممکن است دروغ بگويم يا حتي دستم برسد، دزدي هم مي کنم! نعيمي با بيان اينکه من استاد و هنرمند نيستم و هنوز به قوه هنري نرسيده ام، البته آرزو دارم که به اين مقام برسم، اگر عمرم کفاف دهد، گفت: با توجه به شرايط محيطي زندگي ام که پر از محروميت بوده است، حسرت چيزي را نمي خورم. تنها اين حسرت که کاش در اين سال هاي پختگي و کمال، نيرو و انرژي جواني را داشتم. چون انسان در دوران جواني، نيرو و انرژي زيادي دارد اما از نظر فکري و عقلي کامل نشده است. وي خطاب به جوانان و دانشجويان افزود: قدر اين نيروي جواني را بدانيد و فرصت ها را به بطالت نگذرانيد. در هر زمينه اي که گرايش داريد، مطالعه کنيد و پشتکار داشته باشيد. مطالعه، صرفا به معناي خواندن شعر و رمان نيست، استفاده از تجربه‌ها و آثار بزرگان نيز، نوعي مطالعه محسوب مي شود. هميشه سعي کنيد گامي به جلو برداريد. متاسفانه بعضي جوان‌ها به ظاهر يک گام به جلو برمي دارند، غافل از اينکه در واقع، دو گام به عقب بوده‌اند. اين هنرمند پيشکسوت در پايان گفت: در حال حاضر مشغول کار روي مجموعه اي مستند در مورد بازارهاي هرمزگان هستم. علاوه بر مستند سازي، در ساير زمينه ها از جمله کارگرداني، تهيه کنندگي، گويندگي متن و تدوين، نيز کار کرده ام. انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۲۴ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: استان ها
  • کد خبر: 8812-14612
  • خبرنگار :