رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: غرفه‌ي ايران در نمايشگاه ITB وجاهت خاصي داشت اميدوارم موزه‌ي ملي بتواند با آلماني‌ها رابطه‌ي خوبي برقرار کند

سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري روابط خود را در حوزه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري با ديگر کشورها از جمله آلمان گسترش مي‌دهد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، حميد بقايي درباره‌ي حضور در نمايشگاه گردشگري ITB 2010 و ديدارهاي خود گفت: غرفه‌ي ايران در نمايشگاه ITB (برلين) نسبت به سال گذشته حدود 100 متر افزايش متراژ داشت و با توجه به اين‌که برخي استان‌ها مانند اردبيل غرفه داشتند، جاذبه‌ي غرفه‌ي ايران به‌مراتب بيش‌تر شده بود و براساس اعلام غرفه‌داران، نسبت به سال گذشته وضعيت بهتر بود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين‌که در نمايشگاه، موسيقي سنتي پخش و يک‌سري خوراکي‌هاي ايران در نمايشگاه توزيع شد، ادامه داد: با توجه به مقايسه‌ي ايران با غرفه‌هاي کشورهاي هم‌گروه ايران، به‌نظر من اگر نگوييم غرفه‌ي ايران بالاتر از غرفه‌هاي ديگر بود، کم‌تر هم نبود، هم‌رديف آن‌ها بود و در برخي مواقع، غرفه‌ي ايران شکيل‌تر به‌نظر مي‌رسيد.

معاون رييس‌جمهور بيان کرد: غرفه‌ي ايران در مقايسه با کشورهايي مانند امارات و ديگر کشورهايي که هزينه‌ي بالايي کرده بودند، از وجاهت خاصي برخوردار بود.

بقايي با بيان اين‌که نمايشگاه ITB در دو روز نخست براي نخبگان و افراد خاص و پس از آن، براي عموم بود، اظهار داشت: در اين نمايشگاه، با تعدادي از سرمايه‌گذاران ايراني ديدار کرديم. هم‌چنين با شهردار وايمار با توجه به اين‌که وايمار با شهر شيراز خواهرخوانده است، مذاکره داشتيم.

او گفت: در اين شهر، بحث گوته و حافظ مطرح است و قرار شد، آن‌ها در سفرهايي که به ايران دارند، بحث معرفي ايران در وايمار را عملياتي کنند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ادامه داد: وايمار مرکز فرهنگي آلمان تلقي مي‌شود. به همين دليل، افرادي که آن‌جا حضور دارند، افراد سرشناس و فرهنگي هستند.

وي با بيان اين‌که در اين نمايشگاه، فرصتي به‌دست آمد که بتوانيم آن شهر را با شيراز لينک کنيم، تصريح کرد: بر اين اساس، شهردار شيراز با اعضاي شوراي شهر ماه‌هاي آينده به وايمار سفر مي‌کنند.

بقايي اظهار كرد: بعد از آن، بازديدي از موزه‌ي بزرگ درسدن که بيش‌تر اشياي گران‌قيمت و آنتيک در آن‌جا نگهداري مي‌شود، داشتيم. در اين ديدا،ر با رييس موزه‌ي پروفسور روت مذاکره‌هاي مفصلي داشتيم و مقرر شد، براي ادامه‌ي مذاکره‌ها در ماه مي به ايران سفر کند.

وي درباره‌ي موزه‌ي شهر درسدن، گفت: شهر درسدن در زمان جنگ به‌صورت کامل تخريب شده است. در اين موزه، قسمت‌هاي تخريب‌شده را براساس عکس‌ها و نرم‌افزارهاي کامپيوتري شبيه‌سازي و براساس آن بازسازي کردند.

بقايي افزود: در بحث نگهداري اشيا نيز دست‌اندرکاران اين موزه تجربه‌ي خوبي دارند و همين‌طور سيستم حفاطتي در اين موزه بسيار غني است.

وي با بيان اين‌که از نزديک از کارگاه مرمت اين موزه بازديد کرديم، ادامه داد: اشيايي که توسط مرمت‌گران مرمت شده بود، با اشياي اصلي قابل تشخيص نبودند که اين نيز زمينه‌ي خوبي براي همکاري با اين موزه است.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: آن‌ها حاضر شدند، در زمينه‌ي سامان‌دهي اشياي موزه‌ي ملي ايران نيز با ايران همکاري کنند.

بقايي اظهار داشت: تمام اشياي قرن 16 و 17 در اين موزه نگهداري مي‌شد، حتا اين موزه بخش ترک نيز داشت که در سفر ما با حضور وزير امور خارجه ترکيه افتتاح شد.

معاون رييس‌جمهور ادامه داد: در مجموع، مي‌توانيم با موزه‌ي درسدن روابط و همکاري خوبي برقرار کنيم، چون آن‌ها به ايران بسيار گرايش دارند. اين موزه 7 و 8 دوره‌ي تاريخي را طي کرده بود و هر کدام يک نمادي داشتند.

او با بيان اين‌که در اين سفر، بازديدي از موزه‌ي شهر برلين داشتيم، گفت: آن‌ها هم در زمينه‌ي آثار تاريخي و باستان‌شناسي اقدامات خوبي انجام داده بودند.

بقايي با بيان اين‌که ميان رييس اين موزه و رييس موزه‌ي ملي ايران مذاکره‌هاي تلفني برقرار شد، توضيح داد: بحث حفاري‌هاي باستان‌شناسي اين موزه مطرح است که قرار شد، کار مشترک حفاري و باستان‌شناسي با اين موزه داشته باشيم.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: اميدوارم موزه‌ي ملي بتواند با آلماني‌ها يک رابطه‌ي خوبي برقرار کند.

بقايي در ادامه با اشاره به حضور ايران در نمايشگاه‌هاي مختلف و بازار هدف ايران، اضافه كرد: ما بايد با حضور در اين نمايشگاه‌ها نشان دهيم، ايران امن است و راحت مي‌شود رفت‌وآمد کرد و نکته‌ي ديگر اين‌که بايد اطلاع‌رساني کنيم. در اين راستا، دو بخش را بايد اجرا کنيم؛ يک بخش حضور دفاتر خدمات مسافرتي و فعاليت بازرگاني آن‌هاست و موضوع ديگر، معرفي جاذبه‌هاي کشور است.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۳ اسفند ۱۳۸۸ / ۲۰:۰۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8812-14137
  • خبرنگار :