معاون صنايع دستي خبر داد: الحاق فرش و فرآوري‌هاي سنگ‌هاي قيمتي به اين معاونت حذف وثيقه‌ي ملكي و كاهش سود از تسهيلات صندوق مهر امام رضا (ع)

معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از الحاق صنعت فرش به اين معاونت از سال آينده خبر داد.

به گزارش خبرنگار بخش صنايع دستي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ تهمينه دانيالي در نشست خبري صبح امروز (يك‌شنبه، 23 اسفندماه) كه به بهانه‌ي ارائه‌ي گزارش فعاليت‌هاي امسال و برنامه‌هاي سال آينده برگزار شد، اظهار كرد: در تعاملي كه با وزارت بازرگاني شده است و با تأييد وزير بازرگاني، صنعت فرش سال آينده به اين معاونت مي‌پيوندد. براي اين الحاق، در مدت حدود سه‌ماه، فرصت‌ها و تهديدها ارزيابي و نشست‌هايي با شركت سهامي و مركز ملي فرش ايران برگزار شد.

وي تأكيد كرد: صنايع دستي بايد حفظ و حمايت شود. از ديد ما و مديران بازرگاني اين كشور اين دو صنعت دستي، يعني فرش و صنايع دستي بايد در كنار يكديگر قرار گيرند. ما در ارزيابي فرصت‌ها و تهديدها به اين نتيجه رسيديم كه انجام اين كار بهتر است. نمي‌شود كه گليم و جاجيم زير نظر يك مجموعه باشد و فرش از جاي ديگري نظارت شود.

به گفته‌ي دانيالي، تا كنون نگاه به فرش فقط بازرگاني بوده است. بنابراين بخش فرهنگ و هنر آن و مالكيت معنوي فرش تا كنون حفظ نشده و ورود بسياري از كشورهاي ديگر در صنعت فرش ايران را بي‌سابقه كرده است.

وي ادامه داد: در اين الحاق، مركز ملي فرش ايران و كل ساختار آن، كامل به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مي‌پيوندد. معتقدم هر چيزي بايد ساختار اساسي و سيستماتيك درستي داشته باشد.

او درباره‌ي اين‌كه آيا معاونت صنايع دستي آمادگي پذيرش صنعت بزرگ فرش را در خانواده‌ي خود دارد، بيان كرد: اين‌كه من متولي صنايع دستي هستم و عرضه ندارم، يك قضيه است و اين موضوع كه دو حوزه‌ي فرش و صنايع دستي بايد در كنار يكديگر قرار گيرند، موضوع ديگري است. در مذاكره با وزارت بازرگاني به اين نتيجه رسيده‌ايم و با ايجاد شركت مادرتخصصي صنايع دستي، آمادگي پذيرش صنعت فرش را هم داريم. اين صنايع دستي، 30سال هنر مغفول بوده و انتظار كساني كه از من مي‌خواهند، شش‌ماهه راه صدساله را بروم، غيرمنطقي است.

وي يادآور شد: حدود دوماه است كه با مديران مركز ملي فرش، نشست‌هايي را داشته‌ايم و مديران ارشد وزارت بازرگاني در تماس‌هايي اعلام آمادگي كردند و منتظر اعلام پذيرش ما بودند كه امروز اين آمادگي را به رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام و برنامه‌ي كامل خود در اين زمينه را ارائه كرديم. اين برنامه، نياز چندساله‌ي فرش است و فكر مي‌كنم، شش‌ماه نخست سال آينده، نتيجه‌ي كاملي را مي‌توانيم در اين حوزه به‌دست آوريم.

دانيالي افزود: هنرمندان فرش از اين موازي‌كاري و نبود سياست‌گذاري در حوزه‌ي بافته‌هاي داري نجات مي‌يابند؛ اما تصميم‌گيري درباره‌ي ساختار اداري و چگونگي ملحق شدن فرش به صنايع دستي از سوي كارگروه تشكيل‌شده، دوماه پس از تعطيلات نوروزي اعلام مي‌شود.

وي بار ديگر تأكيد كرد: الحاق فرش به صنايع دستي اقدامي برخاسته از نياز چندساله‌ي هنرمندان اين حوزه است. ما با ارزيابي فرصت‌ها و تهديدها متوجه شديم، فرصت‌هاي اين كار بر تهديدهاي آن تسلط دارد؛ اما اگر قرار باشد، در اين پيوستن فقط به حوزه‌ي فرهنگي فرش بپردازيم و اقتصاد آن را رها كنيم، باز همان بلايي كه بر سر صنايع دستي آمد، براي فرش هم اتفاق مي‌افتد.

او ادامه داد: شوراي عالي اداري كشور سال 89 اين موضوع را مصوب و ابلاغ مي‌كند.

او هم‌چنين از انتزاع بخش فرآوري سنگ‌هاي قيمتي از وزارت صنايع و معادن و پيوستن آن به معاونت صنايع دستي خبر داد و گفت: ما منتظريم سال آينده، اين اتفاق رخ دهد و مذاكره‌هاي آن را كامل انجام داده‌ايم. اين كار شش‌ماهه نيست، بلكه عقبه‌اي بيش از 10سال دارد و خواسته‌ي بسياري از هنرمنداني بوده است كه در بخش فرآوري سنگ‌هاي قيمتي فعاليت مي‌كنند.

دانيالي بيان كرد: ما در شرايطي از هنرمندان اين حوزه براي حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي حمايت مي‌كنيم كه از سوي برخي كشورهاي اروپايي تحريم شده‌ايم. به‌دنبال تلاش‌هاي انجام‌شده مجوز حضور يكي از استادكاران برجسته‌ي تراش سنگ‌هاي قيمتي در نمايشگاه سوييس گرفته شده است و تصميم داريم، بزرگ‌ترين همايش بين‌المللي فرآوري سنگ‌هاي قيمتي را ارديبهشت‌ماه سال آينده در خراسان رضوي برگزار كنيم.

در ادامه‌ي اين نشست، دانيالي با اشاره به مشاركت اين معاونت با مركز امور زنان و خانواده‌ي نهاد رياست جمهوري، گفت: براساس رايزني‌هاي انجام‌شده، 650ميليون تومان براي سال 88 و حدود يك‌ميليارد تومان براي سال 89 از سوي اين مركز براي بخش آموزش، توانمندسازي و اشتغال‌زايي زنان صنعت‌گر اختصاص مي‌يابد. بخشي از اين بودجه براي تجهيز كارگاه‌ها، اشتغال‌زايي و فعاليت كارفرمايي با معرفي به وزارت كار اختصاص خواهد يافت.

به گفته‌ي او، نخستين‌بار است كه مخاطب ويژه‌اي به اين شكل حمايت مي‌شود، چون 70 درصد صنعت‌گران كشور را زنان تشكيل مي‌دهند و سياست مركز امور زنان و خانواده‌ي نهاد رياست جمهوري، تحكيم و توانمندسازي زنان است. بايد از اين ظرفيت‌ها براي تقويت اين قشر استفاده شود.

وي اصلاح قوانين گمركي را ديگر اقدام درحال پي‌گيري دانست و افزود: چون ما مخالف قاچاق هستيم، راه‌كارهاي حمايتي را دنبال مي‌كنيم. بنابراين در مذاكره‌هايي با گمرك قرار شد، فصل جداگانه‌اي را براي صادرات صنايع دستي در كتاب قوانين گمركي بگنجانند، حتا برنامه داريم، براي حمايت از توليدات و محصولات كيفي، افراد فعال در حوزه‌ي صادرات را براي استفاده از تسهيلات يارانه‌يي به بانك‌ها معرفي كنيم.

او با بيان اين‌كه معاونت صنايع دستي 19 تفاهم‌نامه با سازمان‌هاي مختلف دارد كه هشت تفاهم‌نامه‌ي آن درحال بسته شدن است، گفت: تفاهم‌نامه‌اي با صندوق مهر امام رضا (ع) براي اعطاي تسهيلات با سود چهار درصد در سال 89 امضا شد و 70ميليارد ريال به 30 استان اختصاص يافت و مطمئنا براي سال آينده، اين اعتبار تا 50 درصد افزايش دارد.

دانيالي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي نتيجه‌ي مذاكره‌ها با بانك‌ها براي رفع مشكلات ضمانت و كاهش ميزان سود از طرح‌هاي صنايع دستي كه مدت زيادي پي‌گيري مي‌شود،‌ اظهار داشت: براساس مذاكره با صندوق مهر امام رضا (ع) قرار شده است، تا سقف 10ميليون تومان براي تجهيز كارگاه‌هاي صنايع دستي بدون دريافت وثيقه‌ي ملكي و با سود چهار درصد تسهيلات پرداخت شود. هم‌چنين اعطاي تسهيلات كارفرمايي بين 10 تا 100ميليون تومان در اين برنامه است. سال پيش، اصلا چنين تسهيلاتي در كار نبود.

معاون صنايع دستي درباره‌ي مذاكره با بانك‌ها، گفت: وزارت كار قرار است، گروه هدفي را كه به بانك‌ها معرفي كند، از تسهيلات يارانه‌يي بين شش تا هشت درصد بهره‌مند شوند كه بخشي از سود تسهيلات دريافت‌شده توسط هنرمند را سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پرداخت مي‌كند.

او درباره‌ي معطلي بسياري از طرح‌هاي صنايع دستي در بانك‌ها بدون دريافت تسهيلات، بيان كرد: قفل بودن بانك‌ها ارتباطي به معاونت صنايع دستي ندارد. آن‌ها براساس طرح توجيهي اين اعتبار را پرداخت مي‌كنند. اگر بانكي درخواستي را مسترد كرده، به‌دليل كامل نبودن اطلاعات آن است. بنابراين ما دوره‌هاي آموزشي را براي تكميل و تهيه‌ي طرح‌هاي توجيهي براي هنرمندان صنايع دستي برگزار مي‌كنيم تا آن‌ها مشكلات اين بخش را رفع كنند.

يحيي رحمتي ـ مدير اداره‌ي آموزش و حمايت از توليدات صنايع دستي ـ نيز در اين بين، گفت: در سه‌ماه سوم امسال 116ميليارد و 463ميليون و 897هزار ريال مصوبه‌ي تسهيلات بانكي براي طرح‌هاي صنايع دستي داشته‌ايم كه 23ميليارد و 989ميليون و 600هزار ريال آن جذب شده است و پرداخت آن هم‌چنان ادامه دارد.

او درباره‌ي پرداخت سهام عدالت و بسيج هنرمندان صنايع دستي نيز بيان كرد: اين مصوبه‌ها بايد تأمين اعتبار شود. بنابراين وقتي اين اتفاق افتاد، خبر آن را مي‌دهيم.

دانيالي در ادامه، مصوبه‌هايي براي ايجاد موزه‌هاي صنايع دستي، تدوين اطلس جامع صنايع دستي، احياي رشته‌هاي بومي، مستندنگاري رشته‌ها و استانداردسازي و مستندسازي رشته‌هاي صنايع دستي حوزه‌ي خليج فارس را از جمله برنامه‌هاي درحال پي‌گيري اين معاونت دانست و ادامه داد: ما براي ايجاد موزه‌ي صنايع دستي در تهران به‌منظور نمايش توليدات معاصر رشته‌هاي صنايع دستي تلاش مي‌كنيم، چون براي اين‌كه به مشتري بگوييم، صنايع دستي كاربرد دارد و آن را در زندگي روزانه مي‌تواند استفاده كند، بايد مدل‌سازي كنيم و ايجاد اين موزه كمكي براي اين تفكر است.

وي افزود: 100ميليون تومان براي پروژه‌هاي پژوهشي صنايع دستي اختصاص يافته است و پژوهشكده‌ي هنرهاي سنتي براساس سياست‌گذاري ما عمل مي‌كند.

معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي در ادامه‌ي اين نشست درباره‌ي برنامه‌هاي اين معاونت براي رفع مشكل فروش صنايع دستي، گفت: سياست‌گذاري ما در حوزه‌ي توليد و فرآيند توليد است. بنابراين حدود 400 مكان تاريخي براي برپايي بازارچه‌هاي صنايع دستي در سال 89 اختصاص مي‌يابد.

وي ادامه داد: مشكل بزرگي كه در كشور داريم، اين است كه هنرمند با هر كاستي، محصول خود را توليد مي‌كند، اما بازار، مخاطب و مشتري را نمي‌شناسد كه تشكيل شركت مادرتخصصي صنايع دستي براي رسيدگي به اين مسايل است.

دانيالي گفت: سياست‌گذاري اين معاونت شناسايي بازارهاي هدف است. قرار شده است، براي اكسپوي چين 30 هنرمند در 30 متر غرفه فقط محصولات خود را بفروشند. ما دنبال حمايت از هنرمندان و حتا مناطقي كه روي توليد يك محصول صنايع دستي متمركزند، هستيم و مي‌خواهيم مناطق نمونه‌ي گردشگري ويژه‌ي صنايع دستي داشته باشيم.

او با اشاره به برنامه‌هاي نوروز 89، اظهار كرد: در تعامل با استان‌ها 270 نقطه در كشور بازارچه‌هاي موقت فروش صنايع دستي دارند كه حدود يك‌هزار و 700 غرفه در دو سالن بزرگ و 20 كارگاه همراه 26 سياه‌چادر و آلاچيق، صنايع دستي ايران را ارائه مي‌كنند.

وي افزود: رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در نوروز امسال، براي يك‌هزار و 100 هنرمند و توليدكننده صنايع دستي پيام تبريك و هديه‌اي براي تقدير از آن‌ها مي‌فرستد. 20 خردادماه سال آينده نيز هم‌زمان با روز جهاني صنايع دستي، 30 هنرمند برجسته تقدير مي‌شوند.

او در پاسخ به پرسشي درباره‌ي تبليغات كم‌رنگ بخش صنايع دستي، با اشاره به غرفه‌هاي صنايع دستي در كاروانسراي خانات تهران، گفت: صنايع دستي هميشه از تبليغات كم در برنامه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري برخوردار بوده و مظلوميت آن حتا از مظلوميت دولت دهم هم بيش‌تر است، به‌طوري كه حتا در تابلوهاي ساختمان‌هاي اداره‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري استان‌ها نامي از صنايع دستي نيامده است.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۳ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8812-14019
  • خبرنگار : 71021