شناخت از بابانوئل و نشناخته‌ها از عموروز از زبان مدير شبكه تهران سيما «بيشتر به سنت نوروز كه امروز ثبت جهاني شده توجه كنيم»

مدير شبكه تهران سيما ابراز عقيده كرد: بابانوئل يك كپي و بدل از عمونوروز ايراني است، غربي‌ها بدل خودشان را به شكل‌هاي مختلف به كل دنيا تحميل كردند ولي ما نتوانستيم عمونوروز خودمان را كه نماد مهرباني، محبت، سلامتي و نيكوكاري ايرانيان است به دنيا معرفي كنيم.

مسعود احمدي افزادي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با تاكيد بر ضرورت و اهميت پرداختن هر چه بيشتر رسانه به نوروز و سنت‌هاي نوروزي و معرفي هرچه بهتر نهادهاي نوروزي مثل عمو نوروز گفت: نوروز ميراث بزرگ ايران فرهنگي است كه مرزهاي آن تا تركستان چين، تاجيكستان، ارمنستان، آذربايجان، قزاقستان، قرقيزستان، تركيه و از سوي ديگر تا شبه قاره هند و قلب آفريقا كشيده شده است.

وي ادامه داد: قلمرو ايران فرهنگي كه قلمرويي بسيار وسيع است درواقع قلمرو عمونوروز نيز هست، رسالت ما در رسانه اين است كه بيشتر به اين سنت كهن كه امروز ثبت جهاني شده است توجه كنيم.

احمدي اظهار كرد: نوروز درواقع يك تاريخ تأييد شده توسط اسلام است و قولا، فعلا و تقريرا توسط ائمه اطهار تأييد شده است.

وي تاكيد كرد: رسانه در اين زمينه فضاي كار زيادي دارد و مي‌تواند در قالب‌هاي انيميشن، فيلم، سريال، برنامه‌هاي گفت‌وگومحور، تركيبي و غيره به اين موضوع بپردازد.

مدير شبكه تهران سيما گفت: عمو نوروز نماد شخصيت ايراني و نشانه آمدن بهار است، در مقابل عمونوروز در روايات كهن ايراني «نه نه سرما» است زماني كه «نه نه سرما» سرما را با خود مي‌برد عمونوروز خبر آمدن بهار را مي‌دهد و سپس «مير نوروزي» مي‌آيد.

وي ادامه داد: عمو نوروز در حكايات و مستندات تاريخي نماد يك تغيير فصل است، در ايران باستان وقتي آهنگ هستي ضربان زندگي مي‌گيرد نشانه آمدن عمو نوروز بوده است.

احمدي ابراز اظهار كرد: ما اين شخصيت را به طور دقيق مي‌شناسيم ولي منابع و مصاديق درباره آن خيلي كم است، اگر ما بخواهيم داستان‌هايي كه درباره عمو نوروز وجود دارد را بررسي كنيم مي‌بينيم كه با منابع بسيار كمي مواجه مي‌شويم.

وي خاطر نشان كرد: كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در حدود سال 1353 بود كه كتابي با عنوان قصه‌هاي عمو نوروز منتشر كرد ولي ديگر رها كرد و ادامه نداد ولي در مقابل درباره «بابانوئل» چه‌قدر كتاب نوشته شده و چه‌قدر فيلم و سريال ساخته شده است و چه‌قدر اين فيلم‌ها از شبكه‌هاي مختلف در سراسر دنيا پخش شده است، اين يك تهاجم فرهنگي غرب به شرق است. تهاجم فرهنگي غربي كه بابانوئل خودش را سده‌ها پس از اين‌كه عمو نوروز ما وجود داشته ارايه كرده است.

مدير شبكه تهران سيما ابراز عقيده كرد: بابانوئل يك كپي و بدل از عمونوروز ايراني است كه اول ژانويه مي‌آيد. آن‌ها بدل خودشان را به كل دنيا تحميل كردند ولي ما نتوانستيم عمونوروز خودمان را كه نماد مهرباني، محبت، سلامتي و نيكوكاري ايرانيان است به دنيا معرفي كنيم.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۴ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8812-13849
  • خبرنگار :