فراخوان امان صنعت خودروسازي جهان را بريد!

صنعت خودروسازي جهان در حالي سال 2010 ميلادي را آغاز كرد كه همگان تصور مي‌كردند امسال سال بازگشت به رونق براي اين صنعت خواهد بود. با اين وجود گذشت تنها چند هفته از آغاز سال 2010 كافي بود تا مشخص شود كه امسال به جاي بحران مالي جهاني و ركود اقتصادي، اين فراخوان و نقص فني خواهد بود كه خودروسازان جهان را به دردسر مي‌اندازد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين روزها فراخوان به واژه‌اي آشنا در ميان خودروسازان جهان و حتي مردم عادي تبديل شده است. فراخوان در صنعت خودروسازي اگرچه هميشه وجود داشته، اما امسال اين معضل به صورت زنجيره‌اي تقريبا همه خودروسازان صاحب سبك جهان را به دردسر انداخت. سرآمد همه فراخوان‌كنندگان نيز بزرگترين خودروساز جهان يعني تويوتا موتور است. كمتر كسي فكر مي‌كرد چند ماه بعد از حضور قدرتمندانه نوه بنيان‌گذار تويوتا در اين شركت به عنوان مديرعامل، وي مجبور شود چندين بار به نشانه عذرخواهي خم شده و حتي فشار به حتي برسد كه در ميان كارمندانش در آمريكا به گريه بيفتد. آقاي تويودا حتي در دادگاه آمريكا نيز حاضر شده و در ميان همگان قسم خورد تا حقيقت را بگويد. اشك‌هاي تويودا در آمريكا اگرچه بعدا باعث شد تا حدودي وجهه تويوتا در بازارهاي جهاني بهبود پيدا كند، اما بار ديگر ثابت شد كه صنعت خودروسازي جهان با وجود همه پيشرفت‌هايي كه داشته، هنوز در برابر نقص فني بسيار آسيب پذير است. البته ماجراي فراخوان به همين جال ختم نشده و بسياري از خودروسازان ديگر نيز كه در زمان فراخوان ميليوني تويوتا به اين شركت خنديدند در ادامه خود نيز به اين گرداب افتادند. هيونداي موتور، جنرال‌موتورز، نيسان، هوندا، پژو سيتروئن و كرايسلر از جمله اين شركت‌ها بودند كه كم و بيش مانند تويوتا طي هفته‌هاي گذشته درگير معضل فراخوان شده‌اند. چندان بعيد نيست كه در ماه‌هاي آينده سال 2010 نيز شركت‌هاي ديگري نيز به جمع فراخوان كنندگان فوق بپيوندند. شايد بتوان اين طور تعبير كرد كه صنعت خودروسازي جهان طي چند سال اخير بيشتر به دنبال رشد كمي توليدات خود بوده و كمتر به موضوع كيفيت توجه كرده است. نگاهي كه به نظر مي‌رسد حتي تويوتا موتور كه زماني الگوي كيفيت به شمار مي‌رفت را نيز اسير خود كرده است. در هر صورت به نظر مي‌رسد اگر در سال جاري ميلادي ركود اقتصادي نتوانست حريف خودروسازان شود، اين فراخوان‌هاي پي در پي بودند كه علاوه بر دردسرآفريني تا حدود قابل توجهي وجهه صنعت خودروسازي را در ميان مردم جهان خدشه‌دار كرد. حال معلوم نيست كه اين وجهه بار ديگر در چه زماني دوباره بهبود كامل خواهد يافت؟ در اين بين بد نيست كه سري هم به تاريخچه فراخوان‌هاي بزرگ صنعت خودروسازي جهان زده و به نوعي روزشمار فراخوان در صنعت خودروسازي جهان را ورق بزنيم. اين ليست بلند بالا نشان مي‌دهد كه صنعت خودروسازي جهان در جمع‌آوري محصولات معيوب خود يد طولايي داشته و تقريبا مي‌توان نام همه خودروسازان بزرگ جهان را در ليست زير پيدا كرد. 1981: جنرال‌موتورز 5.8 ميليون دستگاه از محصولاتش را به دليل نقص فني از بازار جمع‌آوري كرد. 1996: فورد موتور بيش از 8 ميليون دستگاه از محصولات خود را براي رفع نقص از بازار فراخوان كرد. جولاي 1998: جنرال‌موتورز به دليل نقص در قسمت کيسه هوا براي جمع‌آوري حدود يک ميليون دستگاه از محصولات پونتياک، کاديلاک و شورولت خود فراخوان داد. آگوست 2000: شرکت تايرسازي ژاپني بريجستون براي جمع‌آوري 14.4 ميليون عدد از محصولات خود فراخوان داد. 2004: جنرال‌موتورز نزديک به چهار ميليون دستگاه از پيکاپ‌هاي خود را به دليل نقص فني از بازار جمع‌آوري کرد. آوريل 2005: جنرال‌موتورز براي رفع نقص‌هاي مختلف دستور فراخوان بيش از دو ميليون دستگاه از محصولاتش را صادر کرد. جنرال‌موتورز اعلام کرد که حدود 1.5 ميليون دستگاه از بارکش‌هاي پيکاپ فول سايز و خودروهاي دوديفرانسيلي خود را براي رفع نقص از بازار فراخوان مي‌کند. اين خودروها مربوط به سال هاي 2003 تا 2005 بودند. اکتبر 2005: تويوتا براي رفع نقص سيستم روشنايي جلوي خودرو دستور فراخوان 1.41ميليون دستگاه از محصولاتش را از بازارهاي جهاني صادر کرد. دسامبر 2007: کرايسلر هم به جمع فراخوان‌کنندگان پيوست. اين شرکت دستور جمع‌آوري 575 هزار و 417 دستگاه از محصولاتش را از بازار آمريکا صادر کرد. آگوست 2008: جنرال‌موتورز دستور فراخوان 857 هزار و 735 دستگاه از محصولات خود را صادر کرد. دليل اين فراخوان وجود نقص در سيستم گرمايش خودروهاي جنرال‌موتورز اعلام شد. سپتامبر 2009: تويوتا براي جمع‌آوري نزديک به 3.8 ميليون دستگاه از محصولاتش در بازار آمريکا به دليل نقص در کفپوش خودرو فراخوان داد. گزارش شد که اين نقص منجر به بروز تعدادي حادثه و فوت پنج نفر نيز شد. اکتبر 2009: فورد سري فراخوان‌هاي خود را تکميل کرد. اين بار فورد دستور جمع‌آوري 4.5 ميليون دستگاه از محصولاتش را صادر کرد. فورد در مجموع براي جمع‌آوري 14 ميليون دستگاه از محصولاتش به دليل نقص در سيستم کنترل خودرو در يک دوره زماني مشخص برنامه‌ريزي کرده بود. ژانويه 2010: تويوتا دستور فراخوان بيش از 5.6 ميليون دستگاه از محصولاتش را در بازار آمريکا صادر کرد. اين فراخوان به دليل نقص در قسمت پدال گاز خودرو بود. اين بزرگترين فراخوان تويوتا در آمريکا در تاريخ حيات اين شرکت و حتي ديگر شرکت‌هاي خودروساز بود. هوندا براي جمع‌آوري 646 هزار دستگاه از مدل هاي فيت/جاز و سيتني خود از بازارهاي جهاني فراخوان داد. دليل اين فراخوان نقص در قسمت پنجره خودرو بود که حتي در يک سانحه منجر به مرگ يک کودک شد. مشکل فراخوان تويوتا به ساير خودروسازان نيز سرايت کرد. از جمله پژو سيتروئن فرانسه از فراخوان 100 هزار دستگاه از محصول پژو 107 و سيتروئن سي1 خود خبر داد. اين خودرو در جمهوري چک و با مشارکت تويوتا توليد شده بود. فوريه 2010: تويوتا اقدام به فراخوان 437 هزار دستگاه از محصولات پريوس 2010، ساي، پريوس پلاگ اين هيبريد و لکسوس هيبريدي خود کرد. اين فراخوان شامل بازارهاي آمريکاي شمالي، ژاپن و اروپا شد. هوندا 438 هزار دستگاه از محصولات خود را از بازارهاي جهاني به دليل نقص در کيسه هواي خودرو فراخوان کرد. عمده اين فراخوان مربوط به بازار آمريکا بود. نيسان موتور، سومين خودروساز بزرگ ژاپن از فراخوان 76 هزار و 415 دستگاه از محصولاتش از بازار ژاپن و همچنين دو هزار و 281 دستگاه از محصولاتش از بازارهاي جهاني به دليل نقص در موتور خودرو خبر داد. سوزوکي موتور، چهارمين خودروساز بزرگ ژاپن نيز از فراخوان 432 هزار و 366 دستگاه از محصولاتش به دليل نقص در سيستم تهويه هواي خودرو خبر داد. اين فراخوان شامل دو مدل ميني کار اين شرکت در ژاپن شد. دو مورد سانحه نيز بر اثر اين نقص گزارش شد. دايهاتسور موتور نيز 60 هزار و 774 دستگاه از محصولاتش را بازار ژاپن جمع‌آوري کرد. اين فراخوان شامل چهار مدل ميني کار دايهاتسو شد. مارس 2010: جنرال‌موتورز دستور جمع‌آوري 1.3 ميليون دستگاه از محصولاتش را به دليل نقص در سيستم فرمان خودرو صادر کرد. اين فراخوان مدل‌هاي مختلف جنرال‌موتورز مانند شورولت کوبالت، پونتياک جي5، پورنتياک پورسويت و پونتياک جي 4 را در بازار آمريکا، کانادا و مکزيک شامل شده بود. نيسان نيز سوم مارس امسال از فراخوان 540 هزار دستگاه از محصولاتش از بازارهاي جهاني خبر داد. سومين خودروساز بزرگ ژاپن نقص در سيستم ترمز و سيستم سوخت‌رساني محصولاتش را دليل اين فراخوان اعلام كرد. اين فراخوان عمدتا شامل بازار آمريكا مي‌شود. پنج مدل از 2008 تا 2010 مانند باركش تيتان و دوديفرانسيلي آرماندا نيز جزو فراخوان شدگان بودند. انتهاي پيام
  • شنبه/ ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۲:۳۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8812-12554
  • خبرنگار :