مديرعامل سازه‌گستر خبر داد: مشخص نبودن دليل كاهش 20درصدي تعرفه واردات خودرو وسواس عامل تاخير در توليد مينياتور بخشي از بازار 3ميليوني پرايد در اختيار چين

كاهش تعرفه‌ واردات خودرو بايد به صورت كارشناسي تنظيم شود تا مشكلي براي صنعت خودرو و قطعه كشور ايجاد نشود. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فريبرز فيروزبخت ـ مديرعامل سازه‌گستر سايپا ـ امروز در يك نشست خبري در پاسخ به سوالي درباره تعرفه واردات با بيان مطلب بالا افزود: مقدار كاهش تعرفه‌ها بايد به صورت كارشناسي و با همكاري مجلس، قطعه سازان و خودروسازان تعيين شود. البته مشخص نيست كه چرا رقم كاهش تعرفه 20 درصد تعيين شده است و نه بيشتر و نه كمتر. وي با بيان اين‌كه انتظار داريم نمايندگان مجلس با دست اندركاران صنعت جلسه داشته و به رقم واحدي دراين زمينه برسند، خاطرنشان كرد: كاهش تعرفه‌ها اگر كارشناسي باشد، مورد قبول ما خواهد بود و در غير اين صورت صنعت با مشكل مواجه خواهد شد. * * وسواس عامل تاخير در توليد مينياتور او در پاسخ به سوال ديگري در مورد نقش شركت سازه گستر در تاخير ايجاد شده در توليد مينياتور گفت: وسواس و دقت در كيفيت اين خودرو موجب شده تا توليد آن مقداري به تاخير افتد. مينياتور به دليل آن‌كه برندي ملي است، با وسواس خاصي آن را جلو مي‌بريم. اين پروژه توسط مركز تحقيقات گروه سايپا، سايت ساميار كاشان و سازه گستر مديريت مي‌شود. وي ادامه داد: براي آن‌كه بتوانيم خودرو خوبي دست مشتري بدهيم، تغييرات زيادي در طرح مينياتور ايجاد كرده‌ايم. به عنوان مثال نمره‌ منفي خودرو در مرحله‌ COP حدود 30 درصد كاهش پيدا كرده كه اين مساله به معناي دقت و وسواس در پيشبرد كار است. او افزود: اين‌كه سر زمان خودرويي را توليد كنيم كه بعدا جوابگويي در خصوص كيفيت آن سخت باشد، كار ساده‌اي است؛ اما وسواس در كيفيت مينياتور موجب شده تا توليد آن مقداري به تاخير افتد. * * تاييد تامين برخي از قطعات از چين مديرعامل سازه گستر همچنين در پاسخ به سوالي در خصوص اقدام برخي از تامين كنندگان اين شركت در سفارش توليد محصولات خود به چين گفت: تعدادي از تامين‌كنندگان، برخي قطعات خود را از چين تامين مي‌كنند. با اين حال به دنبال آن هستيم كه اين قطعات نيز به توليد داخلي تبديل شود. وي با بيان اين‌كه كيفيت قطعات و محصول بايد مديريت شده و به زنجيره‌ تامين قطعات داخل كشور لطمه وارد نشود، تصريح كرد: تاكيد من به تمام مديران نيز اين بوده كه تا زماني كه ايران و توليدكنندگان ايراني مي‌تواند قطعاتي را با كيفيت قطعات وارداتي توليد كنند، هيچ قطعه‌ خارجي نبايد به كشور وارد شود و هيچ يك از مديران نيز در اين شرايط اجازه‌ تامين قطعه از محصولات خارجي را ندارد. * * تبديل 500 قطعه ساز به چند شركت بزرگ او در پاسخ به سوال ديگري درباره‌ وضعيت‌ سازه‌گستر سايپا در افق 1404 و رسيدن شركت‌هاي تامين‌كننده‌ قطعه به 50 شركت بزرگ گفت: در تامين قطعات از حدود 500 شركت فعلي بايد به تعدادي شركت بزرگ در اين زمينه كه در سند استراتژي توسعه‌ صنعتي خودرو نيز به آن اشاره شده است، برسيم. سازه‌گستر سايپا نيز بايد به كار خود ادامه داده و اين زنجيره را مديريت كند. * * سود فروش بر اساس بودجه سالانه وي همچنين در پاسخ به سوالي در خصوص ميزان سودي كه اين شركت روي قطعات تاميني خود براي تحويل به خودروسازان مي‌كشد، خاطرنشان كرد: ما به صورت بودجه‌اي كار مي‌كنيم؛ به اين صورت كه در ابتداي هر سال بودجه ما از سوي سايپا مشخص شده و بر اساس آن خريد و تامين قطعات را انجام مي‌دهيم. فيروزبخت خاطرنشان كرد: در قديم روش كار به اين صورت بود كه قطعات را به قيمتي خريده و با درصدي اضافه به ايران خودرو تحويل مي‌دادند، اما روش كار سازه‌گستر اين گونه نبوده و به صورت بودجه‌اي عمل مي‌كنيم. * * رشد صادرات در 9 ماه نخست امسال وي همچنين درباره برنامه‌هاي اين شركت براي افزايش صادرات گفت: افزايش صادرات كار بسيار سختي است؛ با اين حال در 9 ماهه امسال در صادرات خود رشد داشته‌ايم. او با بيان اينكه يكي از فرصت‌هاي بهبود شركت نيز تمركز بيشتر بر صادرات است، خاطرنشان كرد: در حال حاضر به كشورهايي همچون اسپانيا، فرانسه، آلمان، قزاقستان، افغانستان، تاجيكستان، عراق، سوريه، تركيه، آذربايجان، غنا و هند صادرات داريم. * * پرداخت مطالبات به قطعه‌سازان؛ 66 روزه وي درباره وضعيت پرداخت‌هاي اين شركت به قطعه‌سازان نيز گفت: ميانگين پرداخت شركت‌ سازه‌گستر به قطعه سازان 66 روز است، در حالي كه در شركت رقيب اين فرآيند طولاني‌تر است و سازندگان قطعات نسبتا از سازه‌گستر در اين زمينه راضي هستند. * * بخشي از بازار سه ميليوني پرايد در اختيار چين او درباره تلاش براي افزايش سهم اين شركت در بازار قطعات يدكي و گارانتي نيز گفت: حدود سه ميليون پرايد در خيابان‌ها تردد مي‌كنند كه به همين دليل بازار گارانتي و خدمات پس از فروش آن بسيار جذاب است و ما آن را فرصت خوبي براي شركت مي‌دانيم. مديرعامل سازه‌گستر سايپا با بيان اينكه كالاهاي چيني در اين زمينه مشكل‌ساز شده‌اند؛ به طوري كه در بازار گارانتي، قطعات چيني با كيفيت پايين عرضه شده و اين كالاها بازار را به خوبي جذب كرده‌اند، تصريح كرد: اخيرا در اين رابطه جلساتي داشتيم تا بتوانيم سهم بازار خود را در اين بخش افزايش دهيم كه به راهكارهاي خوبي نيز رسيده‌ايم. وي افزود: به هر حال بخش عمده‌اي از بازار سه ميليون خودرويي گارانتي از سوي كالاهاي وارداتي و به‌ويژه چيني گرفته شده و در برابر بازپس‌گيري آن نيز مقاومت سنگيني وجود دارد؛ با اين حال تصميم داريم اين كار را انجام دهيم. * * توليد سه قطعه به صورت نانو او خاطرنشان كرد: امسال سه قطعه‌ را به صورت نانو توليد كرديم كه در برنامه‌ سال آينده نيز 20 قطعه به روش نانو توليد خواهد شد. همچنين براي تقدير از تامين كنندگان برتر قطعه شركت، 24 اسفندماه آيين نكوداشتي در مركز همايش‌هاي صدا و سيما برگزار خواهد شد. انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۴:۴۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8812-10546
  • خبرنگار : 71186