*ماجراي مناقصه ساخت 315 واگن مترو شهري* تامين واگن مترو شهرهاي تبريز، اصفهان و شيراز به داخليها سپرده ميشود؟
مناقصه ساخت 315 واگن كه دو سال پيش از سوي شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي ايران برگزار و طرف چيني برنده آن شد، دستخوش تغييراتي شده و سرنوشت آن به تصميمگيري مسوولان پروژه و متوليان اين صنعت گره خورده است. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي كشور در سال 1386 براي تامين 315 واگن مورد نياز مترو سه شهر تبريز، اصفهان و شيراز مناقصهاي معدود برگزار كرد كه شركت SRC چين برنده اعلام شد و شركت قطار شهري با شركت پوژان چين (همكار شركت SRC) قرارداد امضا كرد. البته اين موضوع از همان ابتدا با واكنش واگنسازان داخلي معترض همراه بود كه به روند برگزاري مناقصه انتقاد داشتند؛ زيرا همانطور كه گفته شد قرارداد با شركت چيني همكار با شركت برنده مناقصه امضا شد. از سوي ديگر آنان معتقد بودند كه تكنولوژي مورد استفاده در شركت چيني قديمي است؛ ولي وزارت كشور و شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي چندان وقعي به اين انتقادها نميگذاشتند و بر تامين هرچه سريعتر واگنها تاكيد داشتند. جهاد دانشگاهي نيز از سال 1387 به عنوان معترض به اين مناقصه وارد عمل شد و در نهايت با پيگيريهاي انجام شده از سوي معاون امور اقتصادي وزير صنايع و معادن و شخص خود وزير، با وجود باز شدن اعتبار اسنادي براي خريد واگنها توسط بانك مركزي، LC فعال نشده و به سمت ابطال مناقصه پيش رفت. در سال 1388 با حضور مديرعامل جديد سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو)، موضوع از طرف اين سازمان نيز پيگيري شد و كارگروهي به دبيري قربانعليبيگ (مجري سابق برقي كردن خطوط ريلي كشور) تشكيل شد تا پيشنهاد جايگزيني براي تامين 315 واگن مورد نياز تهيه شود. پس از چندين جلسه شركت مهندسين مشاور صنعتي ايران مسوول جامع سازي پيشنهاد شد كه در اين راستا پيشنهاد شركت واگنسازي تهران در زمينه واگن (بخش مكانيك) و جهاد دانشگاهي در بخش الكتريكال انتخاب شدند. حتي جهاد دانشگاهي وعده بومي كردن تا حدود 70درصد از بخش الكتريكال پروژه را با مشاركت شركت جمكو (مستقر در سبزوار) تا پايان انجام آن داد كه مورد استقبال و حمايت وزير صنايع و معادن نيز قرار گرفت. اين در حالي است كه در پيشنهاد شركت پوژان، سهم داخل بخش الكتريكال پروژه صفر در نظر گرفته شده بود. چندي بعد در جلسهاي با حضور مديرعامل شركت حمل و نقل ريلي، رييس هيات عامل ايدرو، مديران قطارهاي شهري تبريز، اصفهان و شيراز، مدير كل اداره اداره ماشينسازي و نيرو محركه وزارت صنايع (به عنوان نماينده معاون اقتصادي وزير) و مسوول بخش ريلي وزارت صنايع و معادن برگزار شد، پيشنهاد شد كه پيش از ابطال مناقصه بازديدي از شركت پوژان انجام شود كه مورد موافقت اكثر حاضران قرار گرفت. در نهايت پس از بازديد هيات ايراني از امكانات شركت چيني پوژان، مشخص شد كه اين كار هنوز توسط طرف چيني كليد نخورده است و براي تحويل اولين سري واگنها حداقل به دو سال ديگر زمان نياز است. اكنون در شرايطي كه به نظر ميرسد با توجه به ظرفيتهاي موجود در بخش واگنسازي كشور از يك سو و نبود سفارشدهي كافي به واگنسازان از سوي ديگر، زمينه براي داخلي سازي اين پروژه از هر لحاظ فراهم شده است، تعيين تكليف نهايي اين كار منتظر تصميمگيري نهايي مسوولان است. انتهاي پيام