نمايندگان مجلس: امنيت مردم در استفاده از محصولات غذايي به خطر افتاده است لاريجاني: كميسيون پس از اخذ پيشنهادات نمايندگان رسما نظر خود را به مجلس ارائه كند

پس از ارائه گزارش كميسيون كشاورزي آب و منابع طبيعي در خصوص برنج‌هاي وارداتي چند تن از نمايندگان نظرات خود را در اين خصوص مطرح كردند كه درپايان اين اظهار نظرها رييس مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد: كميسيون كشاورزي پس از اخذ پيشنهادات نمايندگان رسما نظر خود را به مجلس ارائه كند.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، سيدكاظم دلخوش در اين باره اظهار كرد: ممكن است كه بسياري از برنج‌هاي آلوده وارد كشور شود و ما تنها 13 نوع از اين برنج‌ها را بررسي كرده‌ايم و تمامي برنج‌ هاي وارداتي مورد بررسي دقيق قرار نگرفته‌اند، اينها در حالي است كه برنج‌هاي كشاورزان خودمان در انبارها مانده و دستگاه‌هاي اجرايي هم نتوانسته‌اند هزينه‌ كشاورزان را بپردازند.

نماينده مردم صومعه‌سرا با انتقاد از اين‌كه توليدكنندگان و توزيع‌كنندگان در كار يكديگر دخالت مي‌كنند، آن را ناشي از عدم برنامه‌ريزي درست خواند و گفت: همين عدم برنامه‌ريزي‌ها است كه باعث شد سرانه مصرف برنج يك بار 34 كيلو و يك بار 44 كيلو عنوان شود. مگر ممكن است كه سرانه مصرف 10 كيلو تغيير كند؟

نورالله حيدري نيز در اين باره خاطرنشان كرد:‌ اين گزارش نشان مي‌دهد كه ابهاماتي در فعاليت برخي از دستگاه‌ها وجود دارد كه بايد مورد ريشه‌يابي قرار گيرد. متاسفانه برخي از قوانين ما در مقام اجرا نقايصي دارند، لذا اساس و شالوده قانونگذاري بايد مورد بررسي دقيق قرار گيرد .

نماينده اردل و فارسان ادامه داد: اين سوال نيز مطرح است كه چرا گزارش كميسيون اين حقيقت را كشف نكرده كه به طور مشخص برنج‌هاي وارداتي آلوده است يا نه اگر اين برنج‌ها آلوده بوده چه كساني در اين خصوص مقصر بودند و اگر آلوده نبوده است، چه كساني اين شبهه را به وجود آوردند.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين جلسه لاهوتي نماينده لنگرود اضافه كرد: آيا مديركل استاندارد كه در خصوص آلوده بودن برنج‌هاي وارداتي گزارش داده از خود دولت نيست؟ در گزارش اداره استاندارد آمده كه از 13 نوع برنجي كه با مارك هندوستان وارد كشور شده هر 13 نوع آلوده و حتي 3 نوع از آنها در حد بحراني آلوده هستند.

وي با بيان اين‌كه پس از ماه‌ها بررسي آلوده بودن برنج‌هاي وارداتي در كميسيون كشاورزي نه تنها رفع ابهامي صورت نگرفته، بلكه بر ابهامات افزوده هم شد، يادآور شد: ما دو ميليون و 350 هزار تن برنج در كشور توليد مي‌كنيم كه در سال 87 ، 700 هزار تن برنج روي دستمان مانده است، در مقابل 3 ميليون تن برنج وارد كشور مي‌شود آن وقت مي‌گويند كه برنج‌هاي داخل را با يارانه مي‌خريم!

نماينده لنگرود با بيان اين‌كه برنج ما بهترين برنج دنياست، خواستار تعيين هياتي براي برخورد با متخلفين در اين خصوص شد.

عيسي جعفري نماينده بهار و كبودرآهنگ نيز در ادامه تاكيد كرد: اتفاقي كه در اين خصوص افتاده امنيت مردم را به جهت استفاده از محصولات غذايي گوناگون به خطر انداخته است و اگر كميسيون كشاورزي به موقع وارد كار نمي‌شد و اين بررسي‌هاي متعدد صورت نمي‌گرفت چه بسا اكنون هيچ شهروند ايراني به خود اجازه استفاده از برنج را نمي‌داد.

وي با تقدير از بررسي‌هاي كميسيون كشاورزي در اين خصوص يادآور شد: كميسيون كشاورزي با صرف وقت زياد و بررسي‌هاي متعدد زمينه‌اي را فراهم كرد تا احساس خطر مردم به حداقل برسد و انشاءالله با بررسي‌هاي بعدي اين حداقل‌ احساس خطر هم برطرف خواهد شد.

نماينده بهار و كبودرآهنگ با انتقاد از اين‌كه هيچ كدام از دستگاه‌هاي مرتبط در اين باره پاسخگو نبوده‌اند، گفت: اداره استاندارد يك بار آلوده بودن برنج‌هاي وارداتي را اعلام مي‌كند و بار ديگر به خاطر فشارهاي وارده مي‌گويد كه اين آلودگي برطرف شده و وجود ندارد، ما نمي‌خواهيم بگوييم كه واردات نباشد؛ چرا كه بايد ميزان توليد داخل و مصرف را برآورد كرد، اما تقاضاي ما اين است كه واردات به اندازه باشد.

جعفري در پايان از نمايندگان خواست تا با راي مثبت خود به گزارش كميسيون كشاورزي احساس امنيت را به جامعه برگردانند.

بهمن محمدياري نماينده تالش، رضوانشهر و ماسال نيز در ادامه ضمن قدرداني از گزارش كميسيون كشاورزي پيرامون برنج‌هاي وارداتي و تقدير از موسسه استاندارد براي انجام وظيفه قانوني، تصريح كرد: علي‌رغم اين كه آزمايشات صورت گرفته بر روي برنج‌ها در سه آزمايشگاه بسيار معتبر انجام شده و هر سه آزمايشگاه وجود فلزات سنگين را در برنج‌ها تاييد كردند مسوولان وزارت بهداشت با عجله عنوان كردند كه طبق آزمايشات هيچ كدام از برنج‌ها آلودگي نداشتند.

وي همچنين گفت: سرانه مصرف برنج در كشور بايد به طور دقيق مشخص باشد؛ متاسفانه اين رقم گاهي 34 كيلو و گاهي 44 كيلو براي هر فرد عنوان مي‌شود و ما احساس مي‌كنيم به جاي دفاع از كشاورزان مظلوم عده‌ اي به فكر تجارت برخي افراد هستند. اميدواريم با ارائه اين گزارش راه‌حل اساسي در اين خصوص انديشه شود.

تاميني نماينده رشت نيز با اشاره به نشست‌هاي زيادي كه در خصوص برنج‌هاي وارداتي با مسوولان وزارت بهداشت و ديگر وزارتخانه‌ها داشتند، گفت: اگر به اين موارد و مشكلات توجه نكنيم، در آينده با مشكلات بسياري مواجه خواهيم شد.

وي با بيان اين‌كه بنده به عنوان كسي كه خودش و خانواده‌اش سال‌ها برنج‌كار بوده‌اند، عنوان مي‌كنم كه اين مساله جاي تامل و تعمق بيشتر دارد، گفت: امروزه مشكلات بسيار زيادي از نظر روحي بر كشاورزان حاكم شده است ما نمايندگان نيز هيچ جوابي براي سوالات و گرفتاري آنها نداريم.

وي با بيان اين‌كه تا چه زماني بايد عدم هماهنگي در بين وزارتخانه‌ها وجود داشته باشد گفت: وقتي پاي صحبت‌هاي وزارت بازرگاني مي‌نشينيم، يك چيز مي‌گويند و مسوولان وزارت كشاورزي چيز ديگري . بنابراين عدم هماهنگي زيادي بين وزارتخانه‌ها وجود دارد .

وي اضافه كرد: بسياري از كشورهاي برنج‌خيز به روند ما در داخل كشور در بحث برنج و برنج‌كاري مي‌خندند، زيرا اين روش ما نه توجيح اقتصادي دارد و نه كشاورزي.

رييس مجلس شوراي اسلامي در پايان اظهارنظر نمايندگان در خصوص گزارش كميسيون كشاورزي خاطرنشان كرد: ما از كميسيون كشاورزي براي ارائه اين گزارش تشكر مي‌كنيم و مي‌خواهيم بررسي‌هاي لازم را جهت رفع ابهام انجام دهند نمايندگان نيز 48 ساعت فرصت دارند كه به كميسيون پيشنهاد بدهند كميسيون نيز ظرف يك هفته پيشنهادات را بررسي مي‌كند و گزارش نهايي ظرف دو هفته در دستور قرار مي‌گيرد و كميسيون نظر خود را براي راي‌گيري به مجلس ارائه خواهد كرد.

علي لاريجاني اضافه كرد: در اين گزارش البته ابهاماتي وجود دارد كه بايد برطرف شود و ما از كميسيون مي‌خواهيم تا روشن شدن كامل اين موضوع براي مردم بررسي‌هاي خود را انجام دهند.

به گزارش ايسنا، براساس تبصره بند 6 ماده 33 آيين‌ نامه داخلي مجلس كميسيون‌ها مي‌توانند در موارد مهم و حساس و مواجه با تخلفات يا سوءمديريت با دعوت از مسوولان ذيربط موضوع بررسي نموده و گزارش آن را به هيات رييسه ارائه نمايند . هيات رييسه مي‌تواند گزارش مذكور را در دستور كار مجلس قرار دهد در اين صورت سخنگوي كميسيون و نماينده دولت هر كدام به ميزان 15 دقيقه و 6 نفر از نمايندگان به قيد قرعه از بين متقاضيان 5 دقيقه نظرات خود را بيان مي نمايند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8812-06279
  • خبرنگار : 71132