عضو هيات مديره‌ شوراي اسلامي كار استان تهران: وزير رفاه محاسبات خود را درباره‌ خط فقر اعلام كند

عضو هيات مديره‌ شوراي اسلامي كار استان تهران با بيان اينكه بر اساس محاسبات انجام شده خط فقر هم اكنون 900 هزار تومان تعيين شده است گفت: براساس اعلام وزارت رفاه هر فرد بايد حداقل ماهانه دو هزار و 300 كالري انرژي مصرف كند كه رقم مورد نياز براي تامين اين ميزان كالري براي يك خانواده‌ چهار نفره به علاوه هزينه‌ مسكن و درمان و تحصيلات و پوشاك و اياب و ذهاب حداقل 900 هزار تومان است.

به گزارش خبرنگار كار و اشتغال ايسنا، علي دهقان كيا امروز در گردهمايي ماهيانه‌ شوراهاي اسلامي كار استان تهران با تاكيد بر اينكه وزير رفاه اعلام كرد كه اين رقم غير واقعي است افزود: پيشنهاد ما اين است كه وزير رفاه محاسبات خود را درباره‌ خط فقر اعلام كند تا مشخص شود عدد واقعي چقدر است.

وي با انتقاد از كاهش نرخ تورم براساس اعلام بانك مركزي با بيان اينكه به نظر مي‌رسد اين كاهش به دليل الزام دولت براي محقق كردن اهداف برنامه چهارم توسعه رخ داده است گفت: در حالي كه نرخ كالا در بازار كاهشي نداشته و اتفاقا اقلام مصرفي و كالاهاي اساسي پيوسته با افزايش قيمت مواجه بوده‌اند مشخص نيست بانك مركزي بر چه اساسي نرخ تورم را پيوسته كاهشي اعلام مي‌كند.

وي در ادامه به موضوع سازمان تامين اجتماعي و تعيين مديرعامل آن توسط دولت اشاره و با انتقاد از اين روش اعلام كرد: در حالي كه دولت موظف شده امور را براساس اصل 44 قانون اساسي به بخش هاي غير دولتي واگذار كند اما متاسفانه همچنان بر سازمان تامين اجتماعي سيطره دارد.

او ادامه داد: در حال حاضر شوراي عالي تامين اجتماعي 15 عضو دارد كه 10 عضو آن توسط وزير رفاه منصوب مي‌شوند و سه نفر ديگر كارفرما هستند بنابراين كارگران فقط دو نفر نماينده در اين شورا دارند. در حالي كه قطعا اين روش بايد اصلاح شود.

وي با اشاره به مصوبه سال گذشته و تصويب اساسنامه‌اي جديد براي اين شورا گفت: در حالي كه پيش از آن وزير رفاه رييس شوراي عالي تامين اجتماعي بود با اصلاح اساسنامه رييس جمهور اين سمت را بر عهده گرفت در حالي كه تاكنون همه‌ جلسات شورا بدون حضور رييس‌جمهور برگزار شده است. از سوي ديگر براساس قانون بايد هر ماه يك بار جلسه‌ شوراي عالي تامين اجتماعي برگزار شود در حالي كه در يك سال گذشته تنها دو يا سه جلسه از اين شورا برگزار شده است.

دهقان‌كيا با بيان اينكه اگر سازمان تامين اجتماعي دچار مشكل شود يك ميليون و 600 هزار مستمري بگير و بيش از 30 ميليون نفر اعضاي خانواده‌ تامين اجتماعي با مشكل برخورد خواهند كرد ادامه داد: در حال حاضر اگرچه درمان مستقيم در بيمارستان‌هاي طرف قرارداد با تامين اجتماعي رضايت نسبي ما را فراهم كرده اما در درمان غير مستقيم به توافقات عمل نشده و در حالي كه بايد براي درمان سرپايي 30 درصد و براي بستري شدن 10 درصد فرانشيز توسط بيمه شده پرداخت شود اما اين رقم هم اكنون حدود 80 درصد است.

دهقان كيا با تاكيد بر اينكه در درمان غير مستقيم فشار زيادي به بيمه شده‌ها وارد مي‌شود و سازمان حدود دو هزار ميليارد تومان از اين بابت به بيمارستان‌ها بدهكار است افزود: قرار بر اين بود كه وقتي بيمه شده با بحران مواجه مي‌شود سازمان تامين اجتماعي از او حمايت كند در حالي كه هم اكنون اين حمايت را شاهد نيستيم.

عضو هيات مديره شوراي اسلامي كار استان تهران در پايان با اشاره به اينكه براساس قانون برنامه‌ سوم توسعه قرار بوده دولت تا پايان برنامه 50 درصد بدهي خود را به سازمان تامين اجتماعي بپردازد گفت: براساس قانون برنامه‌ چهارم قرار است دولت تا پايان برنامه بدهي خود را با اين سازمان تسويه كند. در حالي كه اين رقم هم اكنون به 5/2 برابر افزايش يافته است و سوال ما اين است كه چرا دولت به قانون برنامه عمل نكرده است.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۳ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۴:۲۹
  • دسته‌بندی: ورزشی2
  • کد خبر: 8812-01986
  • خبرنگار :