مديرعامل شركت ملي گاز ايران خبر داد: برنامه تزريق روزانه 250 ميليون متر مكعب گاز به ميدان‌هاي نفتي

تزريق روزانه 200 تا 250 ميليون متر مکعب گاز طبيعي به حدود 55 ميدان نفتي جنوب کشور از جمله برنامه‌هاي بلندمدت در افزايش ضريب بازيافت نفت در كشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، جواد اوجي ـ مديرعامل شركت ملي گاز ايران ـ با بيان اين مطلب اظهار كرد: در سال‌هاي گذشته به‌دليل برخي مشکلات مالي و مصرف زياد داخلي گاز، نسبت به تزريق گاز به ميادين نفتي کم‌توجهي شده است.

وي افزود: اين درحالي است كه سالانه به‌طور متوسط بين 300 تا 400 هزار بشکه توليد نفت‌خام كشور به‌طور طبيعي و به دليل افت‌فشار كاهش پيدا مي‌كند و لازم است با تزريق گاز، از بخشي از اين افت توليد نفت جلوگيري شود.

به گفته او در هفت ماه نخست امسال به‌طور متوسط روزانه 170 ميليون متر مکعب گاز طبيعي به نيروگاه‌ها و 70 ميليون متر مکعب گاز طبيعي به صنايع عمده کشور تحويل داده شده است.

پس از سه دهه براي نخستين بار واردات گازوييل کشور قطع شده است

اوجي با اشاره به اين‌كه همچنين گاز تحويلي به نيروگاه‌ها در ماه‌هاي سرد سال (آذر و دي) دو برابر تعهد بوده است، تصريح كرد: در نتيجه از مصرف گازوييل به عنوان سوخت دوم جلوگيري كرده‌ايم که پس از سه دهه براي نخستين بار واردات گازوييل کشور قطع شده است. همچنين تحويل گاز به صنايع مختلف كه داراي ارزش افزوده بيشتر است نيز از ابتداي فصل زمستان تاکنون هيچ‌گونه قطعي يا افت فشار نداشته است.

وي به وجود مخازن ذغال‌سنگ در برخي از مناطق کويري کشور اشاره و يادآوري كرد: بر‌اساس مطالعات انجام شده امكان استفاده از ذغال‌سنگ به‌جاي گازرساني در بعضي مناطق کشور وجود دارد. به‌اين ترتيب مي‌توان در برخي نقاط از ذغال‌سنگ در نيروگاه‌ها به‌عنوان سوخت جايگزين گاز طبيعي استفاده کرد.

مديرعامل شركت ملي گاز ايران از افزايش سهم گاز طبيعي در سبد انرژي کشور تا 62 درصد خبر داد و گفت: هم‌اكنون تدوين طرح جامع انرژي در دستور کار دولت است و پيش‌بيني مي‌شود با تدوين و اجرايي شدن آن، تنوع انواع حامل‌هاي انرژي در سبد انرژي كشور بيشتر شود.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۶ بهمن ۱۳۸۸ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8811-13666
  • خبرنگار :