براساس اعلام معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، كارشناسان يونسكو 11 اسفندماه براي بررسي تعديل برج جهاننما به ايران ميآيند
معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي ـ فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از حضور كارشناسان يونسكو در ايران براي بررسي تعديل برج جهاننما در 11 اسفندماه امسال خبر داد. به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مسعود علويانصدر كه در حاشيهي مراسم معارفهي سرپرست جديد موزهي ملي ايران در جمع خبرنگاران سخن ميگفت، با اشاره به جلسهاي كه چند روز پيش مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، شوراي شهر و شهرداري اصفهان دربارهي تعديل برج جهاننما داشتند، گفت: خوشبختانه همهي موانعي كه سبب پيشرفت نكردن موضوع تعديل برج جهاننما بودند، رفع شدند. روز گذشته نيز لايحهي دو فوريتي تخريب جهاننما در شوراي شهر اصفهان تصويب شد. وي با اشاره به آغاز تخريب طبقهي آخر برج جهاننما در روزهاي آينده، تأكيد كرد: اين تخريب نهايي است. او دربارهي وضعيت مترو اصفهان، اظهار داشت: اميدواريم با برنامهريزيهايي كه دربارهي بحث تهيهي مطالعات زيستمحيطي و بررسي اثرهاي احتمالي عبور مترو بر آثار تاريخي محور چهارباغ انجام ميشوند، به نتيجهي مناسبي برسيم و بهدنبال آن، ميدان نقش جهان را همچنان بهعنوان يكي از آثار ثبتشده در فهرست آثار جهاني داشته باشيم. وي در پاسخ به پرسش خبرنگاري دربارهي وجود يك راه حل براي مترو اصفهان كه يا بايد مترو رد شود يا سيوسه پل باقي بماند، گفت: نگرشي كه در بحث عبور مترو در اصفهان وجود دارد، اين است كه بايد همهي جوانب حفاظتي و امنيتي را براي آثار فرهنگي و تاريخي بررسي كنيم و عبور مترو به هيچوجه نبايد خدشهاي به اين آثار وارد كند. او انجام مطالعات زيستمحيطي را در اين زمينه، نخستين بحث مطالعاتي دانست و ادامه داد: دانشگاه علم و صنعت عوارض و صدمههاي احتمالي كه ممكن است، عبور قطار شهري به آثار فرهنگي ـ تاريخي اصفهان وارد كند، بررسي ميكند و اگر اين اطمينان حاصل نشود كه عبور مترو صدمهاي به آثار تاريخي نميزند، ما اجازهي عبور قطار شهري را از اين محور تاريخي در اصفهان نميدهيم. وي اين امر را سياست همهي مسؤولان سازمان و شهرداري اصفهان دانست. علويانصدر پيشنهاد ايجاد شفت براي حركت قطار شهري اصفهان در زير سيوسه پل را گزينهاي نامناسب ارزيابي كرد و گفت: در راه حل ديگري كه در دست بررسي است، سيستمي كه به استحكامبخشي لايههاي بيروني ميپردازد و لايههاي روي تونل را مستحكم ميكند، جايگزين مناسبتري است كه فرصتي را ايجاد ميكند تا مسير تونل از زير سيوسه پل عوض و از اين طريق اصلاح شود. او سومين پيشنهاد جايگزيني را براي عبور مترو از زير سيوسه پل، ادامهي مسير تونل از نقطهي قوسي كه در زير انحراف پيدا كرده است، دانست و ادامه داد: در اين گزينه، تونل از زير خانهها ميگذرد و ايستگاه قطار 200 متر جابهجا ميشود. معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي ـ فرهنگي در توضيح وضعيت بافت تاريخي يزد نيز اظهار كرد: موضوع بافت تاريخي و نگرشي كه ما بايد در ارتباط با بافتهاي تاريخي داشته باشيم، بهگونهاي است كه بايد يك حركت جمعي و سيستم مديريت شهري براي احياي بافتها باشد. بافتهاي تاريخي صرفا با نگرش كالبدي قابل احيا نيستند. فقط با دادن تراكم و ايجاد ساختمانهاي آپارتماني نميتوان موضوع بافت را حل كرد. وي بيان كرد: نگرشي كه بهتازگي سازمان مسكن و شهرسازي در قالب بافتهاي فرسوده و تاريخي دارد، نميتواند در ارتباط با موضوع بافتهاي تاريخي جاري باشد. او نگرش سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را در اين زمينه، لايحهاي در دست تدوين توسط اين سازمان دانست و گفت: در اين لايحه از دارندگان آثار فرهنگي و تاريخي كه بتوانند با دادن كمكها، امتيازها و تشويقهاي ويژه، زمينهاي را فراهم كنند تا توانمندسازي جوامع مسكوني در بافت فراهم شود، حمايت ميكنيم. وي ادامه داد: از اين طريق ميتوانيم با سرمايهگذاريهاي بخش خصوصي بهصورت موردي و كلان، نقاط نشانه را براي ايجاد فرصتي بهمنظور توسعه، مطرح و تعريف كنيم و براي تكبناها و آنهايي را كه علاقهمند به ماندگاري در بافت هستند، تلاش كنيم تا محيط براي آنها آماده شود. علويانصدر افزود: اكنون وضعيت بافتهاي تاريخي به نحوي است كه جامعهي اصلي خود را از دست دادهاند و شايد افراد ديگري در آن ساكن شدهاند؛ ولي اگر ما امنيت، آرامش و تشويق را در ميان دارندگان آثار ايجاد كنيم، حضور دوبارهي مردم را در بافتها شاهد خواهيم بود. انتهاي پيام