رييس كاخ ـ موزه‌ي نياوران: فضاهاي تاريخي به بخش خصوصي سپرده نمي‌شوند برخي هنرمندان براي توليد محصولات فرهنگي در نياوران سرمايه‌گذاري مي‌كنند

رييس كاخ ـ موزه‌ي نياوران از بازگشايي كاخ اختصاصي نياوران پس از شش‌سال مرمت، در 13 اسفندماه امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مسعود شريفي كه امروز (دوشنبه، 19 بهمن‌ماه) در نشستي خبري در مجموعه فرهنگي ـ تاريخي نياوران و در سالن سينماي اختصاصي اين مجموعه سخن مي‌گفت، بازگشايي كاخ اختصاصي (اصلي) نياوران را از جمله فعاليت‌هاي زيرساختي اين مجموعه دانست و ادامه داد: راه‌اندازي و توسعه‌ي باغ ـ موزه‌ي كتيبه‌ها، ايجاد سايت مطالعات و پژوهش كتيبه‌هاي تاريخي كشور در مجموعه‌ي نياوران، راه‌اندازي و توسعه‌ي مركز اسناد و مطالعات تاريخي كاخ‌هاي نياوران، راه‌اندازي سينما تك اين مجموعه‌ي عمومي و اختصاصي و راه‌اندازي موزه و نمايشگاه‌ اتومبيل‌هاي سلطنتي نياوران، از جمله فعاليت‌هاي زيرساختي اين مجموعه‌ي فرهنگي ـ تاريخي هستند كه تا شش‌ماهه‌ي نخست سال 1389 اجرايي مي‌شوند.

وي طراحي دهكده‌ي فرهنگي ـ تاريخي نياوران را از ديگر اقدامات اين مجموعه دانست و گفت: ايجاد محور و كانون فرهنگي ـ تاريخي شمال پايتخت با نگاه اتصال بستر‌هاي زنجيره‌يي فرهنگي، هنري، تاريخي و مذهبي منطقه‌ي 1 و شمال تهران از رويكرد‌هاي طراحي اين دهكده‌اند.

او ترسيم و اجراي فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري مؤثر و فاخر در كاخ ـ موزه‌هاي نياوران با مشاركت مراكز فرهنگي منطقه براي كودك، نوجوان، جوان و سالمند، معرفي شايسته و مفصل مجموعه‌ي فرهنگي ـ تاريخي نياوران به‌لحاظ موقعيت فيزيكي، تاريخي، فرهنگي، اجتماعي و قابليت‌هاي فرهنگي و هنري و تحقق مجموعه‌ي الگويي و پايلوت در سطح كاخ ـ موزه‌هاي كشور به‌لحاظ وضعيت موزه‌يي، پوشش پرسنل، فضاي سبز، گل و گياه، نورپردازي و احياي شب‌هاي نياوران را براي توسعه‌ي فعاليت‌هاي فرهنگي و گردشگري در شب، از اهداف طراحي دهكده‌ي فرهنگي ـ تاريخي نياوران ارزيابي كرد.

وي با اشاره به وجود بيش از 35 مركز مهم تاريخي ـ فرهنگي در منطقه‌ي 1 و شمال تهران، بيان كرد: به همين دليل، رويكرد فرهنگي مردم به سمت شمال تهران كشيده مي‌شود و به‌دليل موقعيت جغرافيايي نياوران، اين مجموعه مي‌تواند نقطه‌ي عطفي در منطقه باشد. پس با اين نگاه، براي ايجاد يك محور فرهنگي برنامه‌ريزي‌ها براي طراحي دهكده‌ي فرهنگي ـ تاريخي نياوران آغاز شدند.

رييس مجموعه‌ي فرهنگي ـ تاريخي نياوران هم‌چنين در توضيح برنامه‌هاي فرهنگي ـ هنري دهكده‌ي فرهنگي ـ تاريخي نياوران از سال 1389 تا 1390، توضيح داد: در اين مدت، انجمن‌هاي فيلم، نمايش، موسيقي، ادبي و شعر، تجسمي، هنرهاي سنتي و صنايع ‌دستي، محيط زيست و طبيعت، معماري و تاريخ و فرهنگ در دو سطح آماتور و حرفه‌يي راه‌اندازي مي‌شوند.

شريفي يكي از نقطه‌ضعف‌هاي كشور را نبود برنامه‌ريزي براي كودكان و نوجوانان دانست و ادامه داد: دهكده‌ي فرهنگي ـ تاريخي نياوران با راه‌اندازي كميته‌ي كودك و نوجوان، فعاليت‌هاي موزه‌شناسي، فرهنگي و هنري را براي اين قشر در كشور طراحي و اجرا مي‌كند.

وي هم‌چنين راه‌اندازي كميته‌ي گردشگري نياوران با همكاري معاونت گردشگري و براساس قابليت‌هاي محور گردشگري منطقه‌ي 1 تهران، برپايي نمايشگاه‌هاي فصلي، جشنواره‌ها، فستيوال‌هاي داخلي و خارجي، برپايي روزهاي ملي كشور‌ها در نياوران و هفته‌هاي فرهنگي ملل با همكاري سفارتخانه‌ها و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و طراحي و اجراي فعاليت‌هاي متناسب با سه حوزه‌ي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در قالب همايش را از ديگر برنامه‌هاي فرهنگي ـ هنري اين دهكده دانست.

او خواهر‌خواندگي نياوران با كاخ ـ موزه‌هاي مختلف دنيا مانند اتريش، كويت، تركيه و اسپانيا، زنده‌سازي كاراكتر‌هاي تاريخي نياوران از قبل از قاجار تا پهلوي دوم و ايجاد فضاي نمايشي و زمان براي ايجاد جذابيت و ارتباط گفتاري و نوشتاري با مردم و مخاطبان، طراحي و برنامه‌ريزي ‌آيين‌هاي مختلف مانند شاهنامه‌خواني، تعزيه‌خواني، پرده‌خواني، نقالي، قصه‌ي «هزارويك شب»، آيين‌هاي عاشورايي، آيين‌هاي نوروز و اقوام ايراني، هم‌چنين ايجاد پاتوق خبرنگاران دهكده را از ديگر برنامه‌هاي فرهنگي ـ هنري در دست تهيه براي دهكده‌ي فرهنگي ـ هنري نياوران اعلام كرد.

وي با اشاره به وجود بيش از يك‌هزار مجموعه‌ي فاخر در نياوران كه قابل تبديل شدن به محصولات فرهنگي مانند كتاب، فيلم و كارت‌پستال براي نمايش عمومي هستند، گفت: برخي هنرمندان در مذاكره‌هايي كه با مجموعه‌ي نياوران داشتند، قبول كردند كه براي توليد اين محصولات فرهنگي، به‌عنوان افراد شاخص در كشور سرمايه‌گذاري كنند.

او ايجاد پاتوق اصحاب فرهنگ و هنر به‌صورت يك روز در هفته يا ماه در نياوران و حضور مردمي و ارتباط چهره‌به‌چهره را از ديگر برنامه‌هاي فرهنگي ـ هنري دهكده‌ي نياوران ارزيابي و بيان كرد: براي مشاركت دهكده‌ي فرهنگي ـ تاريخي نياوران با تعدادي از ارگان‌ها و نهادهاي كشور، مجموعه‌ي نياوران با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، صدا‌وسيما، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، شهرداري تهران، فرهنگسراهاي تهران و نياوران، آموزش و پرورش، مراكز فرهنگي ـ هنري، تاريخي و مذهبي و مطالعات منطقه‌ي 1 تهران كه در محور فرهنگي شمال پايتخت قرار دارد، مذاكره‌هايي انجام داده است.

وي هم‌چنين از تبديل كردن مجموعه‌ي فرهنگي ـ تاريخي نياوران به يك پايلوت براي برگزاري جشن جهاني نوروز با حضور تعدادي از سفرا، بزرگان و مسؤولان كشورهاي ديگر خبر داد و درباره‌ي فعاليت باغ ـ موزه‌ي كتيبه‌هاي تاريخي نياوران به‌عنوان يك سايت پژوهشي، نمايشي و مطالعاتي، گفت: اين باغ ـ موزه، خط و زبان ايران را از پنج‌هزار سال پيش تا كنون به‌صورت مولاژ نشان مي‌دهد.

او در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره‌ي طرح دهكده‌ي فرهنگي ـ تاريخي نياوران كه از زمان رياست سيدمحمد بهشتي در سازمان ميراث فرهنگي مطرح شده بود، بيان كرد: در آن زمان، اين طرح به‌عنوان محور فرهنگي بود و دهكده‌ي فرهنگي عنوان نشده بود. با اين وجود، طرح كنوني دهكده‌ي فرهنگي با توجه به آن طرح و به‌صورت مشاركتي مطرح شده و در حال پي‌گيري است.

شريفي هم‌چنين در پاسخ به پرسش خبرنگاري ديگر درباره‌ي تعاملاتي كه مجموعه‌ي فرهنگي ـ تاريخي نياوران با بخش خصوصي دارد، گفت: تعامل با بخش خصوصي از طريق ارتباط با NGO‌ها طراحي و اجرا مي‌شود و بسته‌ها و حمايت مالي در حد بضاعت مجموعه داده مي‌شوند. پس از آن، بقيه‌ي كارها برعهده‌ي بخش خصوصي است.

وي ادامه داد: با توجه به اصل 44 قانون اساسي مبني بر دادن بخشي از فضاهاي درآمدزا به بخش خصوصي، بخش‌هاي تجاري نياوران و فضاهايي كه قابليت تجاري شدن دارند، در اختيار كانون اتومبيل‌راني قرار گرفته‌اند تا اين كانون با برنامه‌ريزي مناسب، اين فضاها را در اختيار بخش خصوصي قرار دهد. تاكنون نيز مجموعه‌هايي مانند تالار آبي، كافي‌شاپ نياوران و فضاي باز مجموعه به بخش خصوصي داده شده‌اند.

رييس كاخ ـ موزه‌ي نياوران تأكيد كرد: فضاهاي ميراث فرهنگي و تاريخي به هيچ عنوان به بخش خصوصي سپرده نمي‌شوند.

او هم‌چنين درباره‌ي معرفي برنامه‌هاي مجموعه‌ي نياوران به مردم، گفت: با همه‌ي دستگاه‌ها همكاري مي‌شود و طبق تفاهمي با مؤسسه‌ي رسانه‌هاي تصويري، مجموعه‌ي نياوران در همه‌ي فيلم‌هاي خانگي سينماي ايران كه در فروشگاه‌هاي كشور عرضه مي‌شوند، به‌صورت رايگان معرفي مي‌شود.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۹ بهمن ۱۳۸۸ / ۱۴:۱۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8811-11521
  • خبرنگار : 71191